Cd-zomer: Gundula Janowitz’ verjaardag

Iedere zomer eindigt de Place de l’Opera-redactie het operaseizoen met een berg onbesproken cd’s. In de serie ‘Cd-zomer’ plukken we iedere donderdag een genegeerd album uit de stapel. In aflevering 7: een verjaardagsbox met opnames van Gundula Janowitz.

De cd in één zin

Ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van sopraan Gundula Janowitz op 2 augustus heeft Deutsche Grammophon een cd-box uitgebracht met het mooiste van haar opera-, oratorium- en liedopnames voor het Duitse label en voor Decca en Philips. (DG 0289 479 7348 5)

Hebben we inderdaad wat gemist?

Gundula Janowitz was één van de grootste zangeressen van de twintigste eeuw en deze box wordt gepresenteerd als de “ultieme selectie” van haar opnames, dus ja: dat mag je niet missen.

Plussen en minnen

+ Een cd-box is doorgaans voorbehouden aan de allergrootsten. Gundula Janowitz valt zeker in die categorie. De box biedt in 14 cd’s en 192 tracks een mooi overzicht van haar carrière en zangkunst, met fragmenten uit opera’s, oratoria en liederen van Bach, Händel, Mozart, Haydn, Beethoven, Brahms, Weber, Wagner, Richard Strauss en vele componisten meer.

+ Janowitz excelleerde vooral in het repertoire van Mozart en Richard Strauss. Haar opnames van die componisten zijn voor velen de standaard om na te volgen. Het repertoire van de twee meesters speelt dan ook een grote rol in de selectie van Deutsche Grammophon. Zo zijn er twee integrale opnames van de Vier letzte Lieder van Strauss (onder meer met het Concertgebouworkest en Bernard Haitink) en komen er veel Mozart-werken voorbij. Daaronder het beeldschone ‘Betracht dies Herz und frage mich’ uit Mozarts ‘Grabmusik’ en schitterende interpretaties van aria’s uit Così fan tutte en Le nozze di Figaro. Het trio ‘Soave sia il vento’ uit Così is een lust voor het oor.

+ De stem van Janowitz is door de jaren heen met vele superlatieven omschreven. Puur, helder, schoon, hemels. Al die typeringen hoor ik terug in deze opnames. Prachtig ook hoe haar instrument voortdurend een jeugdige glans behoudt. Het maakt haar zeer gracieus en feminien.

+ Met Janowitz krijg je een paar van de grootste dirigenten en orkesten cadeau. Onder hen Karl Böhm, Claudio Abbado, Leonard Bernstein en Herbert von Karajan (Janowitz’ grootste fan). Topniveau gegarandeerd.

Zomertip

Als het weer niet echt meezit in de zomer, is er extra veel tijd om cd’s te draaien. Tip voor enthousiastelingen: Janowitz is niet de enige die met een fraaie cd-box geëerd is. Ook van onvergetelijke artiesten als Callas, Scotto, Björling en Gedda zijn boxen uitgebracht. En binnenkort brengt Decca meerdere boxen uit naar aanleiding van de tiende sterfdag van Luciano Pavarotti. Daaronder een set met 95 cd’s met al zijn opera-opnames en een box met 25 cd’s met zijn recitals.

Slotnoot

Hoewel Wagner niet haar specialiteit was, komt de componist vaak voor op de 14 cd’s. Uit Tannhäuser, Rienzi en Parsifal klinken korte fragmenten en van Lohengrin en Die Walküre zijn grotere scènes of zelfs hele aktes opgenomen. In de eerste akte van Die Walküre is Janowitz te horen naast Jon Vickers en Martti Talvela.

Hieronder een voorproefje. Janowitz en Vickers zijn in actie te zien in Die Walküre tijdens de Salzburger Festspiele van 1967. Herbert von Karajan dirigeert.

Actie: Win Huffingtons Callas-biografie

31ste Dag van de Romantische Muziek