Lezersrecensie

Charlotte Margiono overtuigt in iedere frase

Charlotte Margiono, Esther van Stralen en Peter Nilsson gaven eind januari als Trio Altro een bijzonder concert in Houten, met liederen van diverse componisten. Een buitengewone avond, schrijft Remko Jas in een lezersrecensie.

Charlotte Margiono.

Op de zaterdagavond voordat ze centraal stond in de eerste aflevering van het televisieprogramma Zingen trad Charlotte Margiono op in Theater aan de Slinger in Houten. In Zingen was te zien hoe Margiono momenteel een klank probeert te vinden die in deze fase van haar carrière het beste bij haar past. Dat kost haar veel moeite en het leek wel of ze steeds opnieuw door anderen moest worden overtuigd om door te gaan met zingen. Zelf heeft ze, zegt ze, veel meer plezier in lesgeven dan in zingen.

Afgezien van enkele intonatieproblemen in de eerste twee liederen was van een worsteling met haar stem of van een zoektocht naar iets wat verloren is in Houten gelukkig helemaal niets te merken. Daar stond de als vanouds stralende Margiono gewoon te zingen – en dat is bijzonder genoeg. De prachtige begeleiding kwam van altvioliste Esther van Stralen en pianist Peter Nilsson (Trio Altro).

Na twee wiegenliederen van Reger en Brahms en een antieke ode van Hermann Reutter vormde een uitstekend gekozen groep Strauss-liederen voor de pauze het eerste hoogtepunt. In ‘Stiller Gang’, ‘Freundliche Vision’ en het door Nilsson en Van Stralen magnifiek begeleide ‘Morgen’ kwam Margiono’s fluwelen stemgeluid prachtig naar voren. Haar affiniteit met Strauss is groot, en ook in Houten bleek weer dat er weinig zangeressen zijn die in dit idioom zo overtuigen als zij.

Na de pauze (andere jurk!) stonden er Engelstalige liederen van Erich Korngold en Frank Bridge op het programma. Met de liederen van Bridge beleefde het concert een tweede hoogtepunt. Geen makkelijke composities, maar Margiono, met haar exemplarische tekstbehandeling en grote inlevingsvermogen, overtuigde in iedere frase die ze zong.

Margiono stuurde haar publiek het koude, donkere Houten in met de heerlijke ‘wegzwijmel-song’ van Korngold: ‘I wish you Bliss’.

Opera op het Rotterdamse Filmfestival 2011

Parijse première Francesca muzikaal succes