Buitenlands nieuwsOperarecensie

Opera over de grens

In de regelmatig terugkerende rubriek ‘Opera over de grens’ worden belangrijke premières die onlangs in internationale operahuizen plaatsvonden op een rijtje gezet. Deze keer twee producties van de grote festivals in Salzburg en Bayreuth.

Scène uit Così fan tutte in Salzburg (foto: Monika Rittershaus).
Scène uit Così fan tutte in Salzburg (foto: Monika Rittershaus).

Deze weken zijn in operaland de weken van Salzburg en Bayreuth. In de steden in Oostenrijk en Duitsland zijn momenteel bekende, misschien wel de bekendste, operafestivals gaande: de Salzburger Festspiele en de Bayreuther Festspiele.

De belangrijkste operaproductie in Salzburg, Così fan tutte, ging donderdag 30 juli in première. Met de opera sloot regisseur Claus Guth zijn Mozart/Da Ponte-cyclus af.

Christoph Lindenbauer werd er niet enthousiast van, schrijft hij in de Kleine Zeitung. Guth heeft het werk in een woning van de betere middenklasse geplaatst. Maar wat zich tegen dat decor afspeelt, blijft volgens Lindenbauer op de vlakte.

„Al snel is duidelijk: de wereld heeft er weer een nieuwe, maar niet meer dan nette enscenering van een Mozart-opera bij”, schrijft hij. „Eentje die in orde is en het publiek behaagt, maar die als bijdrage aan de stand van zaken in de Mozart-interpretatie wel te missen valt.”

Daarbij kwam ook nog eens dat de Wiener Philharmoniker onder leiding van Adam Fischer ‘inspiratieloos’ speelde, aldus de recensent.

Wie wel een groot chapeau kreeg, was Miah Persson als Fiordiligi. „Perssons sopraan loopt in alle registers gesmeerd, intieme piani en stralende kracht wisselen elkaar af, weinig vibrato, knalzuivere intonatie”, omschrijft hij haar.

Rennfahreroper

Hoewel geen onderdeel van de Salzburger Festspiele, vond op 30 juli nog een bijzondere voorstelling plaats in de Mozart-stad. Op de Salzburgring werd de wereldpremière van een opera over de Oostenrijkse coureur Jochen Rindt opgevoerd.

Rindt was de eerste Oostenrijker die wereldkampioen werd in de Formule 1. Hij verongelukte in 1970 tijdens een training op het circuit van Monza. Een paar dagen daarvoor reed hij nog een race op de Salzburgring. Op de locatie van die laatste race uit zijn leven wordt hij nu dus geëerd met een opera.

Het werk is een multimediaspektakel, waarin video, live actie, dans en spel ‘op de bühne’ gecombineerd worden. Peter Valentin schreef de muziek. De noten krijgen ondersteuning van het geluid van klassieke racewagens, die tijdens de show achter het publiek over het circuit racen.

Volgens ORF werd de première enthousiast ontvangen door het publiek.

Bayreuther Festspiele

Veel enthousiasme ontlokte ook de uitvoering van Siegfried in Bayreuth, eveneens op 30 juli. Ster van de avond in het Wagner-walhalla was dirigent Christian Thielemann, valt in een recensie in Die Zeit te lezen. Het meeste gejoel viel hem ten deel.

Volgens dezelfde recensie waren de zangers van hoog niveau en behandelden ze de tekst met verstand. „Christian Franz ontbrak het in de titelrol een beetje aan tenorkracht, maar hij overwon zijn megapartij zonder fouten en met veel routine.”

Ook de andere zangers zetten bewonderenswaardige prestaties neer. Dat waren onder andere Wolfgang Schmidt als Mime, Andrew Shore als Alberich, Linda Watson als Brünnhilde en Christa Mayer als Erda.

De uitvoering van Siegfried was het derde deel van de opvoering van Der Ring des Nibelungen, die maandag 27 juli begon. Op zaterdag 1 augustus wordt afgesloten met Götterdämmerung. De hele Ring wordt daarna nog tweemaal tijdens het festival opgevoerd. Daarnaast worden de nodige andere Wagner-opera’s gespeeld.

Vorig artikel

Verdi-requiem in matte uitvoering

Volgend artikel

Mezzo zingt zich door kanker heen

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.