Otello Live in HD: absolute perfectie

Zelden heb ik een bioscoopproductie gezien waarin zang, muziek, regie, decors, kostuums, licht en filmregie zo krachtig samenkwamen als in Otello afgelopen zaterdag. De voorstelling van de Metropolitan Opera toonde opera in zijn meest meeslepende vorm. Adembenemend!

Sonya Yoncheva als Desdemona: kan het beter? (© Ken Howard / Metropolitan Opera).

Regisseur Bartlett Sher heeft de afgelopen jaren de ene na de andere succesproductie gecreëerd bij de Metropolitan Opera in New York. Otello is daarop geen uitzondering.

Sher situeert de op Shakespeares toneelstuk gebaseerde opera van Giuseppe Verdi in de tijd dat het stuk ontstond. Het decor (Es Devlin) heeft zowel moderne als klassieke trekken en is bijzonder functioneel. Vlot en geruisloos schuiven de decorstukken heen en weer om verschillende ruimtes te creëren, waardoor de spanning van de voorstelling geen moment onderbroken wordt.

Catherine Zuber heeft de personages in karakteristieke kostuums gehuld en Donald Holder (licht) en Luke Halls (projecties) dopen het geheel in precies die zware, onheilspellende atmosfeer die ook de muziek van Verdi doortrekt. Het drama broeit daardoor voortdurend onder het oppervlak, met op de juiste momenten grandioze momenten van ontlading.

De echte kracht van de productie schuilt echter in de personenregie van Sher. Hij weet het allerbeste uit zijn cast te halen. Hun karakters zijn echt en diep en hun onderlinge relaties ontwikkelen zich op meesterlijke wijze. De verhouding tussen Otello en Desdemona is bijvoorbeeld allesbehalve eenvoudig. Je voelt hoe hun sterke liefde aangevochten wordt door angst, haat en jaloezie, maar ook hoe die liefde nooit helemaal dooft. Iets wat de tragische slotscène buitengewoon ontroerend maakt.

Ook qua zang krijgt het wereldwijde bioscooppubliek het neusje van de zalm voorgeschoteld. Aleksandrs Antonenko is een autoritaire en heetgebakerde Otello, die tegelijkertijd door glimpen van onzekerheid en twijfel altijd iets humaans houdt. Je voelt met hem mee. Antonenko zingt met veel kracht en passie. In de eerste akte lijkt hij tijdens een paar frases te wankelen, maar hij herpakt zich en zingt de voorstelling tot het einde toe met glans uit.

Željko Lučić en Aleksandrs Antonenko (© Ken Howard / Metropolitan Opera).

Željko Lučić echoot in zijn zang het gewiekste en duistere spel dat hij als Jago met de andere karakters speelt. Het kwaad in hem vertaalt hij niet in ruige, dik aangezette zang. Hij zingt juist geslepen en berekenend, wat zijn rol als een handschoen past.

De uitblinker is voor mij Sonya Yoncheva als Desdemona. In het pauzegesprek met presentator Eric Owens praat ze kort over de legendarische sopranen die deze rol in het verleden bij de Met vertolkten. Ik durf wel te zeggen dat Yoncheva één van hen is, één van die unieke sopranen wier zang en spel zo’n magische uitwerking hebben dat je alles en iedereen om je heen vergeet.

Yoncheva’s Desdemona is geen arm slachtoffer, maar een zelfbewuste vrouw, die weet wat haar boven het hoofd hangt, maar sterk blijft en haar liefde voor Otello niet opgeeft. De Bulgaarse sopraan drukt dat uit met het beste acteerwerk dat ik in tijden op een operatoneel heb gezien en zang waar weinigen zich aan kunnen meten. In het ‘Lied van de Wilg’ en het ‘Ave Maria’ geeft ze werkelijke iedere noot de juiste kleur en expressie. Een onvergetelijke ervaring.

Yannick Nézet-Séguin leidt het geheel met veel energie en gevoel voor drama. De derde akte zet hij weergaloos onder spanning en de slotakte bouwt hij zo op dat de impact van de finale overdonderend is.

De Met heeft mijn vorige recensie, van seizoensopener Il trovatore, kennelijk goed gelezen, want het randprogramma bij deze vertoning is een stuk interessanter, met onder meer een reportage over het werk van Gary Halvorson, de man die het camerateam aanstuurt en zo live bepaalt wat het publiek in meer dan 2.000 bioscopen te zien krijgt. Ook hem valt een groot compliment ten deel. Niet eerder heb ik een Live in HD-voorstelling meegemaakt waarin alles zo doordacht en betekenisvol gefilmd wordt.

Natuurlijk is een bioscoopvoorstelling niet te vergelijken met een voorstelling in het theater, zoals de mensen van de Met nooit vergeten te onderstrepen. En toch. Het is lang geleden dat ik zo gegrepen en geraakt werd door een opera. Kennelijk maakt het soms niet uit waar en hoe je een productie beleeft. Absolute perfectie vindt altijd zijn weg naar je hart.

De volgende vertoning van de Metropolitan Opera Live in HD is Tannhäuser op zaterdag 31 oktober, onder meer te zien in CineMec in Ede en Utrecht.

Foyeravond over Dialogues des Carmélites

Lezhneva zingt de pannen van het dak