AchtergrondFeatured

YouTube-portret: Sonya Yoncheva

Ze is de ster van het huidige Metropolitan Opera-seizoen en zingt tussendoor hoofdrollen in Parijs, Milaan en Salzburg. Sopraan Sonya Yoncheva is bezig één van de grootste operasterren te worden. Een portret in beeld van de Bulgaarse. Met dank aan YouTube.

Sonya Yoncheva. (© Julian Hargreaves / Sony Classical)

Op de dag dat dit portret verschijnt, zaterdag 24 februari, zingt Sonya Yoncheva de hoofdrol van Mimì in La bohème bij de Metropolitan Opera, een voorstelling die live vertoond wordt in bioscopen in meer dan zeventig landen. Het is alweer de derde keer dit seizoen dat de sopraan live in bioscopen te zien is. In september zong ze Norma bij het Royal Opera House en in januari was ze Tosca bij de Met. Op 14 april volgt een vierde cinemaoptreden als ze de titelrol in Verdi’s Luisa Miller vertolkt.

Het demonstreert hoe graag de tophuizen zich met Yoncheva profileren. Wie één van haar bioscoopvoorstellingen heeft gezien, zal dat niet verwonderen. De diva is in topvorm. Haar stem glanst, haar acteerwerk is van het hoogste niveau en haar sterrenlook completeert haar artistieke pakket, iets waar bioscoopregisseurs blij mee zullen zijn.

Ter illustratie van haar recente vorm twee fragmenten van haar bioscooprollen: eerst ‘Casta diva’ uit Norma bij het Royal Opera House, vervolgens ‘Vissi d’arte’ uit Tosca bij de Metropolitan Opera.

Sonya Yoncheva (1981) werd geboren in Plovdiv, de op één na grootste stad van Bulgarije. Ze begon op jonge leeftijd met muzieklessen. Ze behaalde in eigen land diploma’s in de vakken piano en zang en volgde vervolgens een masteropleiding in Genève.

Haar talent kwam vroeg aan het licht. In 2000 werd ze samen met haar broer Marin Yoncheva uitgeroepen tot zanger van het jaar in de tv-competitie Hit-1 in Bulgarije. In 2007 maakte ze deel uit van de academie van het Festival d’Aix-en-Provence, waar ze de rol van Fiordiligi in Così fan tutte zong en daarvoor onderscheiden werd. In 2010 won ze Plácido Domingo’s competitie Operalia. Hieronder een fragment van dat laatste concours.

Yoncheva’s start in de klassieke zangwereld werd sterk beïnvloed door William Christie en zijn Jardin des Voix. Haar huidige repertoire doet het niet vermoeden, maar de sopraan zong in haar beginjaren veel barokmuziek. Rollen als Dido in Dido and Aeneas, La Fortuna in L’incoronazione di Poppea en Cleopatra in Giulio Cesare.

Yoncheva greep in 2017, toen ze allang geen barokrollen meer zong, terug op haar barokjaren met een album dat gewijd was aan Händel. Hieronder de muziekvideo die het label Sony rond haar interpretatie van de bekende aria ‘Lascia ch’io pianga’ maakte.

Met haar nieuwste Sony-cd, The Verdi Album, lijkt Yoncheva haar route voor de komende jaren uit te zetten. Ze zingt momenteel nog het gebruikelijke romantische repertoire voor sopraan, maar lijkt toe te groeien naar dramatischer partijen van componisten als Verdi. Hieronder een voorbeeld van haar cd: ‘Tacea la notte placida’ uit Il trovatore.

De komende maanden zingt Yoncheva de titelrol in Luisa Miller, Imogene in Il pirata, Desdemona in Otello, de titelrol in Iolanta en de titelrol in Tosca. Tussendoor vertolkt ze interessant genoeg toch weer een barokrol: Poppea in L’incoronazione di Poppea tijdens de aanstaande Salzburger Festspiele, onder leiding van William Christie.

Voor de rol van Desdemona keert Yoncheva terug naar de Metropolitan Opera. In oktober 2015 zong ze dezelfde partij bij de Met, toen live in de bioscoop. Ik omschreef haar destijds als “één van die unieke sopranen wier zang en spel zo’n magische uitwerking hebben dat je alles en iedereen om je heen vergeet”. Iedere keer dat ik haar interpretatie van het ‘Ave Maria’ uit Verdi’s opera hoor, wordt die beschrijving bekrachtigd.

Vorig artikel

Flemings laatste Marschallin uit op dvd

Volgend artikel

Hans Heiling als spannend Ruhr-drama

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.