Opera van het Jaar en Schaunard Award ’25
Wat vond u de beste operaproductie van 2025? Uit de voorkeuren van een groot aantal operakenners heeft Place de l’Opera een top vijf samengesteld van opera’s die dit jaar in Nederland te zien en te horen waren. Het is aan u als lezer om daar de winnaar van Opera van het Jaar 2025 uit te kiezen.
Place de l’Opera vroeg operarecensenten en -kenners van dagbladen, websites en radio om hun top 5 van beste operaproducties van dit jaar op te stellen. Uit de ingezonden lijstjes zijn de vijf meest gewaardeerde en meest genoemde producties geselecteerd om mee te dingen naar de titel ‘Opera van het jaar 2025′. Het is de zestiende keer dat Place de l’Opera deze verkiezing organiseert.
Volgens de kenners was 2025 waren en dit jaar veel verschillende gezelschappen en producties die hoog scoorden. Er werden in totaal 27 verschillende opera’s genomineerd. Zoals gebruikelijk met het grootste aantal uitvoeringen, is De Nationale Opera veel genomineerd en twee producties haalden de top vijf. Er waren ook veel NTR Zaterdag Matinees en producties van kleinere gezelschappen die genoemd werden.
Er waren drie opera’s ex aquo; Die Dreigroschenoper door Opera Zuid, I Capuleti e i Montecchi door De Nationale Opera en Operetta Land bij De Nationale Opera.
Eervolle vermeldingen
Eervolle vermeldingen zijn er voor We are the lucky ones De Nationale Opera, Opera Forward Festival en een bijzondere operafilm, aangekocht door het Stedelijk Museum Drama 1882 waarvoor journalist Neil van der Linden een vurig pleidooi stuurde:”Drama 1882 is aangekocht door het Stedelijk, het Centraal Museum en het Bonnefanten. Dat is toch wel vergelijkbaar met een bestaande productie die hier is overgenomen. Bovendien had ik hem al gerecenseerd als beste productie van het jaar. Maar ik wil echt graag Drama 1882 op 1 ook omdat operamensen het anders blijven verdommen om naar zoiets heen te gaan.”
De komende dagen delen we nog meer lijstjes en commentaren van de journalisten die hebben meegestemd.
Hieronder kunt u tot zaterdag 31 december 10.00 uur eenmaal uw stem uitbrengen op één van de vijf producties en zo de rangorde bepalen. De uitslag wordt op 2 januari 2026 bekendgemaakt.
De keuzes van de journalisten hebben geleid tot deze top vijf:
- De Maagd van Orléans (P.I.Tsjaikovsky) De Nationale Opera
- Faust (Ch. Gounod) NTR ZaterdagMatinee
- Die ersten Menschen (R.Stephan) De Nationale Opera
- Die sieben Todsünden (K.Weil)/Der Kaiser von Atlantis (V.Ullmann) DNOA
- Second Love (G.Barry /J.P. de Graaf) De Nederlandse Reisopera

Wat werd er op Place de l’Opera over deze vijf operaproducties* geschreven?
De maagd van Orleans:”Muzikaal was de première van Tsjaikovski’s weinig gespeelde opera De maagd van Orléans een groot succes, gisteren, 12 november, bij De Nationale Opera. De enscenering van regisseur Dmitri Tcherniakov bleef daar wat bij achter. Gelet op zijn eerdere producties voor DNO: Kitesj en Prins Igor, had er meer van hem verwacht mogen worden…De titelrol was in handen van sopraan Elena Stikhina die een voorbeeldige vertolking ten beste gaf van haar geplaagde personage. Ze stond vrijwel permanent op het toneel en had veel te zingen. Het ging haar uitstekend af, zeer goede beheersing van de partij. Niet alleen stimmlich maar ook acterend werd er veel van haar gevergd met het vernederende gynaecologische onderzoek als harde noot die ze moest kraken. Een overdonderend lang applaus, mede doordat ze geen aanstalten maakte om te vertrekken, was haar deel.”
Faust:” Dirigent Stéphane Denève leidde deze beeldschone ouverture op delicate wijze. Maar hij veronachtzaamde geenszins de bruisende emoties die Gounod in het orkest opwekte om de hartstochten te onderstrepen. Woedende akkoorden ontwikkelden zich om de Walpurgisnacht in te leiden. Stevig spel in het strijkorkest, een weelde aan kleuren in de houtblazers en krachtig glanzend spel van de koperblazers. Een aparte vermelding verdient het hoornkwartet. Bij uitstek het medium in de romantische opera gedurende de eerste helft van de negentiende eeuw. Afgezien van het nut van gesproken dialogen – Gounod tilde ze niet voor niets op muzikaal niveau – een topuitvoering van een bruisend melodrama. “
Die ersten Menschen: “Bieito richt zich geheel op de seksuele problemen en daaruit voortkomende neuroses van Chawa en haar twee zonen. Hij laat de handeling zich voornamelijk afspelen rond een grote tafel, eraan, erop of eronder. Bij aanvang staat deze tafel helemaal vol met vruchten en bloemen. Annette Dasch als Chawa roeit zich op erotische wijze van het ene hoofdeinde naar het andere, waaraan Adahm alleen maar aandacht heeft voor zijn laptop. Dasch is een fenomenale actrice die heel goed kan zingen, een voltreffer om haar in deze rol te casten, een schitterend theaterdier. Feitelijk is Chawa de femme fatale in het werk en dat aspect blijkt bij Dasch in goede handen, met dank aan Bieito. Ik heb Dasch al meermalen aan het werk gezien en ben altijd onder de indruk van de wijze waarop ze haar personages gestalte weet te geven. ”
Die sieben Todsünden/Der Kaiser von Atlantis: “Het zijn prachtige beelden die het publiek worden voorgeschoteld en het stuk gaat er mede door de uitgekiende personenregie enorm door leven. Explicieter dan in deze productie kan de bedoeling van Ullmann en Kien nauwelijks tot uitdrukking worden gebracht…..Door de studenten van DNOA werd voortreffelijk geacteerd en gezongen, een indrukwekkende prestatie. Ik sta elk jaar weer versteld van het niveau van de uitvoeringen die dit opleidingsinstituut op het toneel weet te brengen… Onder leiding van dirigent Sam Weller kreeg de muziek van Weill en Ullmann een authentieke vertolking wat medebepalend was voor het enorme succes van deze avond.”
Second Love: “Sopraan Jessica Niles gaf een fraaie vertolking van de getergde Madame X. Met die intervallen wist ze goed raad maar vooral in de lange lijnen van haar monoloog was ze erg overtuigend. De orkestbegeleiding leunt zwaar op de inbreng van het koper dat bij vlagen tamelijk agressief klonk, precies op de juiste momenten….Componist Jan-Peter de Graaff is een eclecticus en dat levert heel mooie muziek op. In Hagar laat hij het grote orkest regelmatig onbekommerd symfonisch spelen met een breed instrumentaal palet….Belle van Heerikhuizen debuteert met Second Love als operaregisseur. Je zou het niet zeggen: ze heeft een zeer volwassen prestatie geleverd met deze productie, zowel in de enscenering als in de personenregie. En daarmee staat haar bijdrage op gelijke hoogte met die van de Graaff en Barlow. Samen hebben ze ervoor gezorgd dat de nieuwe opera ‘Hagar’ niet slechts modern, maar vooral ook zeer toegankelijk is. ”
Wij hopen dat u gaat stemmen op uw favoriete Opera van het Jaar 2025
Stemmen kan tot 10.00 uur op 31 december 2025
Stem nu!
De Schaunard Award 2025
De Schaunard Award is bedoeld voor een onderscheidende bijdrage aan de wereld van opera en muziektheater. De naam van de Schaunard Award is ontleend aan één van de karakters uit Puccini’s opera La bohème. Schaunard is een musicus die in de eerste akte zijn verkleumde, armoedige kunstenaarsvrienden verblijdt met het nodige geld en eten. Zonder hem geen Bordeaux, sigaren, hout voor haard en geen Kerstfeest in Café Momus in de tweede akte.
Alle eerdere winnaars van de Schaunard Award zijn: Corina van Eijk (2024), Jordi Kooiman (Place de L’Opera) (2023), NTR ZaterdagMatinee (2021), Waut Koeken (Opera Zuid) (2020), tenor Airam Hernández (2019), dirigent Karel Deseure (2018), sopraan Aylin Sezer (2017), tenor Marcel Reijans (2016), bariton Peter Bording (2015),de Nederlandse Reisopera (2014) en de zeven studenten die Rheingold op de Rijn organiseerden (2013).
De genomineerden voor de Schaunard Award 2025 zijn:
Jan van Maanen voor de eerste Vondel Opera, Gijsbrecht van Aemstel door het Nederlands Concertkoor

Mylou Mazali voor ruim 30 jaar Opera per Tutti, laagdrempelige opera voor een breed publiek
-
-

Mylou Mazali produceert en presenteert Opera per Tutti
-
Elena Stikhina, voor twee indrukwekkende hoofdrollen, Tosca en Jeanne d’Arc bij De Nationale Opera

Wij hopen dat u gaat stemmen op uw favoriet voor de Schaunard Award
Stemmen kan tot 10.00 uur op 31 december 2025
Stem nu
Wij wensen u heel fijne feestdagen en bovenal een gezond, gelukkig en muzikaal Nieuw Jaar.
* Lees hier de volledige recensies van de genomineerde opera’s.
Die sieben Todsünden/Der Kaiser von Atlantis