Eva-Maria Westbroek stopt met zingen
Gisteren werd min of meer per ongeluk bekend dat aan de internationale zangcarrière van sopraan Eva-Maria Westbroek een einde is gekomen. Al enkele jaren moest de Nederlandse wereldster concerten en voorstellingen afzeggen. Ze had om verschillende redenen stemproblemen die haar niet in staat stelden op haar gebruikelijke hoge niveau te presteren.

Zowel in de Volkskrant, maar met name in een uitgebreid en eerlijk gesprek met Peter van der Lint in Trouw, vertelt Eva over haar beslissing om niet langer op de grote podia als zangeres te staan. Ze zal in ieder geval nog vele masterclasses geven, zoals de komende week in samenwerking met de Stichting Grote Zangers van Theo van den Boogaard. Vijf dagen werkt Eve-Maria met jonge zangers op het landgoed Berkenrode in Heemstede en de 26ste augustus wordt er in het Concertgebouw een afsluitende presentatie gegeven.
Carrière
Hier nu een kort overzicht van de indrukwekkende carrier van Eva-Maria Westbroek, die begon op het Koninklijk Concervatorium in Den Haag. Daar bleek het niet eenvoudig om de grote en potentieel dramatische stem van Ev-a Maria in de juiste banen te leiden. Haar officiële opera debuut maakt Eva Maria in 1994 in het Aldeburgh Festival in 1994 als Mère Marie in Poulenc’s Dialogues des Carmélites. Na het winnen van een competitie in Rome zong ze als 25-jarige haar eerste Tosca. Ook toen de carrière niet meteen naar de tophuizen van de wereld leidde bleef Eva zingen, zelfs als zingende serveerster in Pasta e Basta. Eva ging daarna op reis en zong haar eerste grote rollen in een reizend operagezelschap uit een van de voormalige Oostblok landen en was ze vijf jaar lang een graag geziene hoofdrol zangeres in het ensemble van de opera van Stuttgart. Daar zong ze onder meer de rol van Gerhilde in Wagners Die Walküre, Donna Anna in Mozarts Don Giovanni, Carlotta in Schrekers Die Gezeichneten, Giulietta in Offenbachs Les contes d’Hoffmann en Marie in Smetana’s De verkochte bruid.
In de Parijse Opéra de la Bastille zong zij in 2004 de rol van Madame Lidoine in Poulencs Les dialogues des carmélites, en in 2005 die van Chrysothemis in Elektra van Richard Strauss.

Nederland
Peter van der Lint hoorde als enige journalist in 1996 welke mogelijkheden Eva-Maria Westbroek had, toen hij een recensie schreef over Tosca door dat reizend gezelschap uit Letland, met Eva-Maria in de titelrol. “Westbroek heeft een voor haar leeftijd zeer genereus klinkende stem; warm, vol, met een opwindende hoogte. Dit is een zangeres om goed in de gaten te houden”.
Ere wie ere toekomt, Basia Jaworski was daarna een van de eerste operakenners in Nederland die het grote talent van Eva herkende en haar tip aan de casting directeur van de NTR Zaterdag Matinee, Mauricio Fernandez, zorgde mede voor het debuut van Eva Maria in de Matinee op 28 januari 2006 als Maddalena in Andrea Chenier.
Daarna zong ze Marguerite in La damnation de Faust van Hector Berlioz, met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Valeri Gergiev. Bij De Nederlandse Opera zong ze in 2006 met overdonderend succes de titelrol in Lady Macbeth uit het district Mtsensk onder leiding van Maris Janssons in de regie van Martin Kušej. Deze bekroonde productie is gelukkig op Dvd vastgelegd. Eva-Maria werd voor deze rol door de VSCD Klassieke Muziek Prijzen geëerd in de category “meest indrukwekkende, individuele artistieke prestatie.”
Andere memorabele optredens waren als Minnie in La fanciulla del West, als cassandre in Les Troyens, in het DNO Gala 2015 en DNO Jubileumconcert 2016, in de titelrol van Manon Lescaut,als Marie in Wozzeck, Leonora in La forza de destino, en Anna I in Kurt Weill’s The seven deadly sins in 2020.

Royal Opera House en de MET
Niet lang na haar sensationele roldebuut in Lady Macbeth van Mtsenk zong ze dezelfde partij in Londen bij de Royal Opera in de regie van Richard Jones. In Londen volgenden vele grote rollen, waaronder Anna in Anna Nicole, Giorgetta (Il Tabarro), Dido (Les Troyens), Maddalena (Andrea Chénier), Santuzza (Cavalleria Rusticana), Katarina (Lady Macbeth of Mtsensk), Minnie (La Fanciulla del West) Sieglinde (Die Walküre) and Elisabeth (Tannhäuser).

De hele operawereld stond open voor Eva-Maria en ze zong in La Scala, de Bayreuther Festspiele en eigenlijk alle belangrijke operahuizen, festivals en concertzalen over de hele wereld. Ze debuteerde in 2011 als Sieglinde aan de Metropolitan Opera,
Haar belangrijkste rollen in New York waren de titelrol in Francesca di Rimini, Katarina (Lady Macbeth of Mtsensk), Elisabeth (Tannhäuser) en Santuzza (Cavalleria Rusticana). In het seizoen 2018/2019 zong ze Minnie in La Fanciulla del West en Sieglinde in Die Walküre, die beide over de hele wereld te zien waren in de MET Live in HD cinema vertoningen.

Mobile telefoon
Een bijzondere anekdote is een gebeurtenis tijdens die uitvoering van Die Walküre. Een uitverkochte grote zaal van Pathé Tuschinski zat klaar voor Eva-Maria als Sieglinde in de regie van Robert Lappage. Daar kwam veel geompliceerde techniek bij kijken en op de avond (matinee in New York) was er duidelijk wat mis, want de voorstelling begon maar niet. Gelukkig zat Frank van Aken, Eva’s echtgenoot, in de zaal en had zijn mobile telefoon bij zich. Als presentator van de opera’s in Tuschinski vroeg ik Frank op het toneel even met Eva in de kleedkamer in de Met te bellen. We kregen haar aan de lijn en ze kon vertellen wat de vertraging had opgeleverd.
Niet lang daarna werd dezelfde productie van Die Walküre het magische debuut van Frank van Aken aan de Met toen hij met Eva mee was naar New York en hij last minute in moest vallen voor de ziek geworden Siegmund. Heel opera liefhebbend Nederland zat ‘s avonds aan de radio gekluisterd om het echtpaar samen als Siegmund en Sieglinde te horen.
Enkele jaren later had ik het grote genoegen om voor het Staetshuys Fonds een operagala te produceren en te presenteren rond het echtpaar in het Concertgebouw. Daarin zongen ze de eerste akte van Die Walküre en de vierde akte van Manon Lescaut.

Er zijn te veel rollen en te veel theaters om op te noemen waarin Eva furore heeft gemaakt en gemist zal worden op het toneel. In haar nieuwe leven zal muziek zeker een rol blijven spelen en wie weet wat de toekomst brengt. Voor nu nemen we afscheid van de geweldige zangeres en theater persoonlijkheid Eva-Maria Westbroek.
Verder lezen, kijken en luisteren
In 2018 kreeg Eva-Maria Westbroek de Prix d’amis van de Vrienden van De Nederlandse Opera
Laura Roling over Andrea Chenier met Eva-Maria Westbroek in Londen.
Eva -Maria Westbroek in La fancuilla del West
Eva-Maria Westbroek in Lady Macbeth van het Mtsensk district.