AchtergrondBinnenkortFeatured

Donij van Doorn zingt opera voor iedereen

Toegankelijke opera. Dat is de komende maanden de rode draad door de agenda van de jonge sopraan Donij van Doorn. Zondag 26 oktober is ze één van de solisten bij Opera per Tutti in de Vondelkerk in Amsterdam en vanaf december staat ze in een nieuwe familievoorstelling van Holland Opera. Een gesprek over lage drempels en hoge doelen.

Donij van Doorn in Il Segreto di Susanna bij de Nederlandse Reisopera, 2011 (foto: Bastiaan van Musscher).
Donij van Doorn in Il Segreto di Susanna bij de Nederlandse Reisopera, 2011 (foto: Bastiaan van Musscher).

Donij van Doorn behoort tot één van de laatste groepen zangtalenten die nog klaargestoomd konden worden bij Opera Studio Nederland. Ze rondde het postacademische programma in 2011 af. Minder dan twee jaar later moest de studio zijn deuren vanwege bezuinigingen sluiten.

De Opera Studio was er voor de crème de la crème van jonge zangers. Van Doorn werd door de toenmalige studiodirecteur Hans Nieuwenhuis gespot tijdens een optreden van de operaklas van het Maastrichtse conservatorium, waar ze zes jaar lang studeerde onder Mya Besselink.

Niet zo lang daarvoor was een zangcarrière nog helemaal niet in beeld. Van Doorn speelde van jongs af aan gepassioneerd piano, opgroeiend in Enschede. “Ik dacht altijd dat ik pianiste zou worden”, vertelt ze. “Ik studeerde altijd hard en had er plezier in. Maar toen ik de vooropleiding van het conservatorium had gedaan, kreeg ik een hekel aan het instrument. Opeens was ik bang om voor mensen te spelen.”

Zang speelde op dat moment al wel een grote rol in Van Doorns leven. Ze zong overal in huis en was lid van een kinderkoor waarmee ze twee keer in een productie van de Nederlandse Reisopera optrad. “Dat waren mijn eerste ervaringen met opera. In La bohème zongen we mee in de tweede akte – ‘Parpignol! Parpignol!’ – en in Die Zauberflöte was ik Erster Knabe. Ik was in veel scènes betrokken en stond naast solisten als Quirijn de Lang en Johannette Zomer. Ik was toen 14 en het verhaal, de sprookjeswereld, de productie: het was allemaal heel gaaf.”

Die Zauberflöte maakte Van Doorn op slag operafan. “Toen ik een paar jaar later, in het eerste jaar van mijn studie in Maastricht, fragmenten uit Le nozze di Figaro zong, wist ik het zeker: dit is het, dit wil ik doen.”

Grenzen verkennen bij Opera per Tutti

Sinds dat eerste studiejaar is Donij van Doorn ver gekomen. De afgelopen seizoenen was ze onder meer te zien bij het Limburgs Symfonie Orkest, de Nederlandse Reisopera, de Nederlandse Vocalisten Presentatie en het Peter de Grote Festival, waar ze de Labberté-Hoedemakerprijs won.

Donij van Doorn met Emmanuel Franco bij Opera per Tutti. Franco is ook op zondag 26 oktober van de partij bij Opera per Tutti (foto: Erik van der Meulen).
Donij van Doorn met Emmanuel Franco bij Opera per Tutti. Franco is ook op zondag 26 oktober van de partij bij Opera per Tutti (foto: Erik van der Meulen).

Al sinds haar operastudiotijd is ze ook regelmatig te gast bij Opera per Tutti, een initiatief van mezzosopraan Mylou Mazali, die met laagdrempelige concerten opera dichter bij mensen wil brengen. Bij Opera per Tutti (‘opera voor iedereen’) zingen vier solisten onder pianobegeleiding fragmenten uit uiteenlopende opera’s, telkens op een luchtige manier ingeleid door Mazali en uitgevoerd met behulp van de vocale én theatrale kwaliteiten van de solisten.

Van Doorn was in het voorjaar al bij Opera per Tutti te zien en werd toen door het publiek verkozen tot één van de talenten die aan het einde van de reeks een masterclass kreeg van Karin Strobos. Aanstaande zondag, 26 oktober, maakt ze wederom deel uit van het kwartet Per Tutti-solisten.

De sopraan ziet het als een mooie plek om haar grenzen te verkennen en repertoire uit te proberen. Zondag zingt ze onder meer scènes uit La bohème, Roméo et Juliette, Rigoletto en Béatrice et Bénédicte.

Het repertoire van Opera per Tutti moet een mix van bekend en onbekend zijn. Mylou Mazali wil de bezoekers laten kennismaken met diverse kanten van het operavak. Daarnaast staat laagdrempeligheid voorop. “Mylou brengt de operascènes naar onze tijd, alsof het zich hier om de hoek afspeelt”, zegt Van Doorn. “Ze brengt het naar de mensen toe.”

Die inspanning om opera ‘aan de man te brengen’ spreekt Van Doorn erg aan. “Opera wordt vaak gezien als moeilijk. Nu kun je het met een regie ook heel moeilijk maken, maar dat hóeft niet. Ook als je er weinig van weet, kun je van opera genieten. Dat is ook de kracht van Opera per Tutti. Daar zap je als toeschouwer langs vijf, zes verschillende opera’s. Dat maakt het toegankelijk voor iedereen.”

Tantes bij Holland Opera

Een paar weken na haar optreden bij Opera per Tutti gaat Donij van Doorn aan de slag bij een ander gezelschap dat alles weet van lage drempels: jeugdoperahuis Holland Opera. Vorig jaar speelde Van Doorn daar al in de productie 4 Musketiers, nu is ze Sam in het nieuwe stuk Suikertantes van componist Chiel Meijering en librettist Jurrian van Dongen.

Donij van Doorn is 4 Musketiers van Holland Opera (foto: Ben van Duin).
Donij van Doorn is 4 Musketiers van Holland Opera (foto: Ben van Duin).

“Ik ben een stoer, pittig meisje, net als vorig jaar in het stuk van Oene van Geel. Toen was ik op zoek naar mijn echte vader, nu ga ik kinderen redden van drie verschrikkelijke tantes.”

Met Suikertantes speelt Van Doorn niet alleen in de Veerensmederij in Amersfoort, de thuisbasis van Holland Opera, maar gaat ze ook op tournee en doet ze voor het eerst schoolvoorstellingen. Haar ervaring met kinderen in de zaal tot nu toe? “Leuk en onverwacht. Ze zijn zo eerlijk. Ze zullen nooit enthousiast zijn of lachen als ze iets niet echt mooi of echt grappig vinden.”

In een tijd dat het muziekonderwijs op scholen op een zeer laag pitje is komen te staan, denkt Van Doorn dat het heel goed is er dat er door gezelschappen als Holland Opera zulke voorstellingen worden gemaakt. “Toen ik op de basisschool zat, deden we bijna elke dag wat met muziek. Nu is er bijna niets meer. Ook thuis krijgen kinderen weinig mee en muzieklessen zijn voor veel ouders te duur. Ik vind het heel goed dat er toch pogingen worden gedaan om muziek toegankelijk te maken voor kinderen. En dat dan, in het geval van Holland Opera, altijd met nieuwe muziek. Niet altijd makkelijk, wel toegankelijk.”

Zang, harp en André Rieu

Van Doorn houdt van nieuwe muziek en ziet uit naar haar programma van de komende weken. Maar een mooie vrouw van vlees en bloed uit een opera van Mozart, zoals Pamina, zou ze ook wel heel graag weer willen zingen. “En Pamina is de eerste van een hele lange lijst…”

Tijd voor klassiekers krijgt ze als het goed is volgend jaar, wanneer ze met André Rieu en zijn orkest op tournee gaat. “Tijdens mijn studie heb ik al met hem door Amerika getoerd, langs onder meer Chicago, Dallas en Florida. Dat was heel wat: als jong zangeresje voor duizenden mensen staan… En aan het einde van het concert staat iedereen te dansen, altijd weer.”

Van Doorn: "Toen ik fragmenten uit Le nozze di Figaro zong, wist ik het zeker: dit is het, dit wil ik doen." (foto: John Huijnen).
Van Doorn: “Toen ik fragmenten uit Le nozze di Figaro zong, wist ik het zeker: dit is het, dit wil ik doen” (foto: John Huijnen).

Ondertussen werkt Van Doorn op veel kleinere schaal aan een recitalprogramma met harpist Bob Heuvelmans; enigszins in lijn met wat Diana Damrau en Xavier de Maistre vorig jaar deden, maar dan met ander repertoire. “We willen ook hele onbekende werken doen, zoals The Jade Mountain van Edmund Rubbra en de 4 Poèmes grecs van Louis Vierne. Dat is ontzettend interessante muziek!”

De sopraan kent Heuvelmans al sinds haar studietijd. “We waren buren in Maastricht en wilden al heel lang samenwerken. Voor ons examen hadden we al veel repertoire bij elkaar gezocht. Nu moeten we de mooiste muziek uitkiezen en het recital verkopen.”

Te midden van de zangdrukte zet Van Doorn zich ook nog in voor zangactiviteiten van Inloophuis Deborah in Delft, waar kankerpatiënten opgevangen worden. En ze gaat binnenkort serieus werk maken van audities in het buitenland. “Een ensembleplek in een Duits operahuis zou geweldig zijn”, zegt ze. “Maar het belangrijkste voor mij is dat ik met de beste mensen wil werken, die het beste uit mij kunnen halen.”

Zie voor meer informatie de websites van Opera per Tutti en Holland Opera.

Vorig artikel

Stella di Napoli: DiDonato stelt nooit teleur

Volgend artikel

Opera in de media: week 44

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

4Reacties

  1. Gwen
    15 juli 2015 at 01:14

    Vrijdag 10 juli 2015 heb ik voor het eerst van Donij haar krachtige/prachtige
    stem mogen genieten ! Ik was erg onder de indruk van haar bereik…
    Ik heb genoten, dank je wel…
    Groetjes uit Gronau Germany

  2. Alfons Hermans
    29 december 2015 at 17:00

    Ik zag met Kerstmis 2015 een DVD bij kennissen van Andre Rieu.
    Groot was mijn verbazing toen hij een opera zangeres voorstelde. Zij zingt mooi, zegt Rieu, dat komt omdat zij Hollandse is.
    Ik had eigenlijk nooit van Donij gehoord. Maar wat een verschijning. Wat een mooie vrouw en dito stem. Ik hoop dat zij vaker te zien is bij Rieu.Dan zien wij haar ook vaker.
    PS. Door uw verhaal weten wij nu hoe mw. v.Doorn uiteindelijk apera zangeres is geworden.

  3. Niek Idelenburg
    29 december 2015 at 19:39

    Donij is ook het hele voorjaar te bewonderen in ‘4 Musketiers’ van Holland Opera. Een nieuw gecomponeerde opera voor de hele familie van Oene van Geel en Herman van de Wijdeven.

    Donij speelt glansrijk de rol van Louise.
    Ze is op zoek naar haar vader, tot blijkt dat alle 3 de Musketiers haar vader zouden kunnen zijn….
    te zien in tal van schouwburgen in het land van Amsterdam tot Leeuwarden en Maastricht van februari t/m april 2016.

  4. John C. Koershuis
    3 december 2016 at 18:29

    I was blown away by Donij’s ”On My Lips Every Kiss is Like Wine”during the Andre Rieu concert from Maastricht, in HD in our movie theater in Calgary Canada.
    I have mentioned that it is a real master-piece of art, crafted by just Donij and her voice.

    I am Canadian first and Dutch second, and happen to be born in the same Dutch town as Ms. Vandoorn.
    I have told Donij, she has a wonderful future in classic singing.
    I like her voice so very much better than many of the very famous present and past sopranos around the world.And I have watched and listened life to many, from Maria Callas in Milan, all the way to Angela Gheorghiu in Los Angeles. And many in between !!

    I DO love your voice Donij !!!!!