AchtergrondBinnenkort

Seizoen NTR ZaterdagMatinee 2016/2017

De NTR ZaterdagMatinee blijft komend seizoen ver buiten de gebaande paden. In haar geliefde Operaserie brengt de Matinee vijf weinig tot zelden uitgevoerde titels. In de overige series zijn nog eens vijf opera’s en vocale werken geprogrammeerd. Lees verder voor een overzicht.

Véronique Gens laat van zich horen in Olympie van Spontini. (© Marc Ribes / Virgin Classics)
Véronique Gens laat van zich horen in Olympie van Spontini. (© Marc Ribes / Virgin Classics)

“Opera’s die u misschien nog niet kent…” Zo betitelt het Concertgebouw, de vaste speellocatie van de Matinee, de nieuwe Operaserie 2016/2017. De Matinee kiest voor concertante opvoeringen van I due Foscari, Olympie, Semjon Kotko, Nixon in China en Intermezzo. Wellicht niet allemaal onbekende titels, maar tot het ijzeren repertoire behoren ze geenszins.

In de series Oude Muziek en Hedendaags zijn nog meer (onbekende) opera’s geprogrammeerd. Van Michelangelo Falvetti is bijvoorbeeld Il dialogo del Nabucco te horen, een opera over Nabucco, ruim honderdvijftig jaar ouder dan de veel bekendere variant van Giuseppe Verdi. En van de Duitse componist Jörg Widmann wordt de grootschalige opera Babylon uitgevoerd; de eerste uitvoering van het werk sinds de wereldpremière in München in 2012.

Wat dirigenten betreft, haalt de Matinee onder anderen de oudemuziekspecialisten Jérémie Rhorer, Andrea Marcon en René Jacobs naar Amsterdam. Wat solisten betreft, zijn gerespecteerde namen als Véronique Gens, Charles Castronovo, Stéphane Degout, Ursula Hesse von den Steinen en David Wilson-Johnson geëngageerd. Aan het Nederlandse front laten Aylin Sezer, Mark Omvlee, Rosanne van Sandwijk en Helena Rasker van zich horen.

Hieronder een volledig overzicht van de opera’s en grote vocale werken in het nieuwe seizoen van de NTR ZaterdagMatinee. De titels die onderdeel uitmaken van de Operaserie zijn gecursiveerd.

I due Foscari (G. Verdi)
17 september 2016
Orkest en koor: Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor
Dirigent: Giancarlo Andretta
Solisten: Sebastian Catana, Roberto de Biasio, Tamara Wilson, Gianluca Buratto, Andrew Owens, Aylin Sezer en Mark Omvlee.

Olympie (G. Spontini)
29 oktober 2016
Orkest en koor: Le Cercle de l’Harmonie en Vlaams Radio Koor
Dirigent: Jérémie Rhorer
Solisten: Karina Gauvin, Véronique Gens, Charles Castronovo en Andrew Foster-Williams.

Requiem voor Jheronimus Bosch (D. Glanert)
5 november 2016
Orkest en koor: Koninklijk Concertgebouworkest en Groot Omroepkoor
Dirigent: Markus Stenz
Solisten: Aga Mikolaj, Ursula Hesse von den Steinen, Gerhard Siegel, Christof Fischesser en David Wilson-Johnson.

Il Parnasso in festa (G.F. Händel)
12 november 2016
Orkest: La Cetra, Barockorchester Basel
Dirigent: Andrea Marcon
Solisten: David Hansen, Robin Johannsen, Kangmin Justin Kim, Silke Gäng, Francesca Ascioti, Luca Tittoto en Jenny Högström.

Semjon Kotko (S. Prokofjev)
26 november 2016
Orkest en koor: Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor en Vlaams Radio Koor
Dirigent: Vladimir Jurowski
Solisten: Oleg Dolgov, Alexandra Durseneva, Alexandra Kadurina, Vladimir Ognev, Maxim Mikhailov, Irina Dolzhenko, Lyubov Petrova, e.a.

Nixon in China (J. Adams)
11 februari 2017
Orkest en koor: NJO en Cappella Amsterdam
Dirigent: Kevin John Edusei
Solisten: David Wilson-Johnson, Robin Adams, Peter Sidhom, Evanna Chiew, Rosanne van Sandwijk, Helena Rasker, Samuel Sakker, Janis Kelly en Yun-Jeong Lee.

René Jacobs dirigeert Il ritorno d'Ulisse in patria van Monteverdi. (© Marco Borggreve)
René Jacobs dirigeert Il ritorno d’Ulisse in patria van Monteverdi. (© Marco Borggreve)

Il ritorno d’Ulisse in patria (C. Monteverdi)
18 maart 2017
Orkest: B’Rock
Dirigent: René Jacobs
Solisten: Stéphane Degout, Katarina Bradić, Anicio Zorzi Giustiniani, Pierre Derhet, Thomas Walker, Josè Maria Lo Monaco, Mark Milhofer, Magnus Staveland, Marcos Fink, Gaëlle Arquez en Luigi de Donato.

Intermezzo (R. Strauss)
25 maart 2017
Orkest: Radio Filharmonisch Orkest
Dirigent: David Zinman
Solisten: Christiane Kohl, Stephan Gadd, Hendrickje Van Kerckhove, David Danholt Christiansen, e.a.

Il dialogo del Nabucco (M. Falvetti)
29 april 2017
Orkest en koor: Cappella Mediterranea en Choeur de Chambre de Namur
Dirigent: Leonardo García Alarcón
Solisten: Fernando Guimarães, Alejandro Meerapfel, Christopher Lowrey, Matteo Bellotto, Mariana Flores, Caroline Wenants, Lucía Martín Cartón en Capucine Keller.

Babylon (J. Widmann)
3 juni 2017
Orkest en koor: Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor en Vlaams Radio Koor
Dirigent: Markus Stenz
Solisten: Matthias Klink, Kai Wessel en Gabriele Schnaut.

Zie voor meer informatie de website van het Concertgebouw.

Vorig artikel

Volksoper zet oude operettefilm op toneel

Volgend artikel

Opolais: “Ik kan mezelf niet inhouden”

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

14Reacties

  1. Jan de Jong
    26 februari 2016 at 16:40

    In het overzicht ontbreekt ten onrechte El Nino van John Adams, want als dat geen groot vocaal werk is….

  2. Rudolph Duppen
    26 februari 2016 at 16:50

    De laatste scenische uitvoering van I Due Foscari vond plaats in het seizoen 2005-2006 door de Nationale Reisopera. Een meeslepende uitvoering o.l.v Vasily Petrenko en in de regie van Monique Wagemakers.

    Intermezzo heeft ook niet vaak op het repertoire gestaan in Nederland. De laatste uitvoering die ik heb gezien was in het seizoen 1981-1982 bij de Nederlandse Operastichting o.lv. Kenneth Montgomery met de beroemde Elisabeth Söderström en Marco Bakker. Monique Wagemakers was in deze productie verantwoordelijk voor de choreografie.

    De uitvoeringen van Nixon in China en Il Ritorno d’Ulisse in Patria liggen nog vers in het geheugen.De laatstgenoemde opera trouwens in de oude muziek serie.

    Door de andere opera’s in de operaserie laat ik me graag verrassen.

  3. Rudolph Duppen
    26 februari 2016 at 16:55

    Ik vergat natuurlijk Semjon Kotko in het Gergiev Festival in 2003.

  4. Rudolph Duppen
    26 februari 2016 at 17:09

    Ontbreekt inderdaad ten onrechte. El Nino maakte een aantal jaren geleden een verpletterende indruk in de matinee. Wel met een top cast toen.(Dawn Upshaw en Loraine Hunt-Lieberson)

  5. Leen Roetman
    26 februari 2016 at 17:29

    “Opera is geschreven voor het podium en niet voor de concertzaal. De enscenering laat de muziek tot bloei komen, de muziek vraagt erom” zegt dirigent Metzmacher in Odeon. Kan ik in meegaan…Opera hoort in het theater. Zangers die op een podium uit een partituur staan te zingen, zo statisch. Dit seizoen een Wozzeck in de NTR ZaterdagMatinee, volgend jaar geënsceneerd bij DNO. Waar kiest u voor?

  6. Rudolph Duppen
    27 februari 2016 at 10:04

    Om het publiek kennis te laten maken met opera’s waarvan een aantal waarschijnlijk nooit in Nederland scenisch zal worden uitgevoerd is de concertante uitvoering een prachtig alternatief.Heb je de opera al eens scenisch gezien dan komen de beelden daarvan weer tot leven bij de concertante uitvoering. Het is natuurlijk ook een stuk goedkoper, neem ik aan.We gaan gewoon naar beide uitvoeringen van Wozzeck.

  7. Jan de Jong
    27 februari 2016 at 10:30

    Bij veel opera’s is de muziek van dermate hoge kwaliteit dat deze ook zonder enscenering kan. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel opera’s die in moderne ogen een draak van een libretto hebben, maar waarvan de muziek zeer de moeite waard is.

    Harnoncourt heeft een keer – toen Fischer-Dieskau op het laatste moment verstek liet gaan – zangers uit zijn Don Giovanni meegenomen naar het Concertgebouw. Het zou mij een geweldig interessant experiment lijken als opera’s die DNO in het Muziektheater speelt aan het eind van de productie door hetzelfde team ook nog een keer in het Concertgebouw gegeven worden (wat van de artiesten en het publiek een flinke omschakeling vraagt).

  8. Leen Roetman
    27 februari 2016 at 10:49

    Nu is het Concertgebouw een uitermate theatraal gebouw. Gelukkig gebeurt het steeds meer dat zangers zonder partituur zingen, en er een semi-scenische enscenering of een mise-en-espace is. John Eliot Gardiner heeft in de jaren 90 met zijn uitvoeringen van Mozart opera’s bewezen wat een wervelend optreden dat kan zijn (zie bijvoorbeeld finale akte 1 Don Giovanni https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=gNOnBpvdnCY
    Inmiddels maken het KCO en het Orkest van de 18e eeuw ook theater van hun opera uitvoeringen op het concertpodium. Dan kom ik graag luisteren én kijken!

  9. Leen Roetman
    27 februari 2016 at 20:21

    Nu hopelijk met de juiste link naar de finale akte 1 https://www.youtube.com/watch?v=gNOnBpvdnCY
    De finale van akte 2 was met publieksparticipatie (zal ik tzt eens uploaden). Elders op Youtube vindt u de gehele uitvoering.

  10. Rudolph Duppen
    28 februari 2016 at 13:29

    Ik heb prachtige herinneringen aan deze Don Giovanni uitvoering onder leiding van Sir John Eliot Gardiner. Ik zat aan het gangpad en de Stenen Gast bleef precies naast mij stilstaan. U ziet mij in vervoering naar zijn bulderstem luisteren. Deze semi-scenische uitvoeringen van een aantal Mozart opera’s werkten uitstekend in Het Concertgebouw. Verder ben ik het helemaal eens met Leen Roetman en Jan de Jong.

  11. Remko
    28 februari 2016 at 13:47

    Die matinee Wozzeck cast is overigens uitstekend op elkaar ingespeeld. In Keulen zag ik Boesch, Grigorian en Stenz en paar jaar terug in een geensceneerde versie – onvergetelijk, in een voormalige fabriekshal. Ik ben erg benieuwd hoe dit in Amsterdam gaat klinken.

  12. Stefan Caprasse
    4 maart 2016 at 15:07

    Natuurlijk Ben ik het ook met L. Roetmans eens. Opera komt enkel volledig tot zijn recht op de operabühne, ook degene die zogezegd een “draak” van een verhaal hebben… Dit gezegd zijnde, zeker voor weinig of nooit gespeelde opera’s is het beter ze concertant te zien te krijgen dan helemaal nooit… I due Foscari heb ik al eens scenisch in de Munt gezien, in een regie van Anne Teresa de Keersmaecker en concertant in Luik (met Leo Nucci, onvergetelijk!). Intermezzo (R. Strauss’ ‘autobiografische’ opera) zou zeker scenisch moeten en zou ik graag eens als dusdanig zien…

  13. Paul
    4 maart 2016 at 18:18

    Lohengrin in het Concertgebouw afgelopen december was met minimale regie een waar feest voor oog en oor!

  14. Stefan Caprasse
    4 maart 2016 at 21:03

    Voor het oor daar twijfel ik niet aan en ongetwijfeld zou ook ik van de voorstelling (inclusief en mede dank zij die minimale regie) genoten hebben maar het kan voor mij toch niet tippen aan een -uitstekende- scenische voorstelling. Oh! de herinnering aan de magie van de Werner Herzog produktie in Bayreuth!