BinnenkortNieuws

The English Concert speelt Händels Orlando

Het barokorkest The English Concert geeft op maandag 7 maart een concertante uitvoering van Händels opera Orlando in het Concertgebouw in Amsterdam. Harry Bicket dirigeert. Onder anderen Iestyn Davies, Carolyn Sampson en Erin Morley soleren.

Iestyn Davies zingt de titelrol in Orlando. (© Marco Borggreve)
Iestyn Davies zingt de titelrol in Orlando. (© Marco Borggreve)

Orlando is hopeloos verliefd op prinses Angelica, maar zij houdt van een andere man, de Afrikaanse prins Medoro. Het drijft Orlando waanzinnig. Razend van woede jaagt hij achter de twee geliefden aan, met de bedoeling hen te vermoorden. De magiër Zoroastro geneest Orlando echter op tijd van zijn waanzin. “Zo wint de menselijke ratio het uiteindelijk van dierlijke drift”, zo beschrijft het Concertgebouw.

Orlando ging in 1733 in wereldpremière in het King’s Theatre in Londen, maar was geen lang leven beschoren. Na een paar voorstellingen belandde het werk in het archief. Het zou te serieus zijn in vergelijking met de populairdere lichte barokopera’s van dat moment. Het duurde twee eeuwen voordat de opera weer werd opgemerkt, maar inmiddels heeft het de status die het verdient: één van de meesterwerken uit Händels opera-oeuvre.

The English Concert maakt momenteel een internationale tournee met Orlando. Het voorname Engelse barokorkest stond al in Wenen, Birmingham en Londen en doet na het Concertgebouw op 7 maart ook nog Carnegie Hall in New York aan.

Harry Bicket, oprichter van het orkest, leidt de uitvoering en bespeelt tegelijkertijd het klavecimbel. De titelrol wordt vertolkt door countertenor Iestyn Davies. Hij jaagt op sopraan Erin Morley als Angelica en mezzosopraan Sasha Cooke als Medoro. De rol van Zoroastro wordt neergezet door bas Kyle Ketelsen. De herderin Dorinda, die haar liefde voor Medoro onbeantwoord ziet, wordt gezongen door sopraan Carolyn Sampson, een bekende gast in het Concertgebouw.

De uitvoering van Orlando begint om 19.30 uur. Zie voor meer informatie en het boeken van kaarten de website van het Concertgebouw.

Vorig artikel

Peter Sellars houdt Nexus-lezing 2016

Volgend artikel

Succes voor Mark Omvlee in Salzburg

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

5Reacties

  1. Rudolph Duppen
    2 maart 2016 at 15:39

    Ligt het aan mij maar worden we de laatste jaren niet overvoerd met Händel opera’s? De afgelopen paar jaar heb ik Orlando, Tamerlano, Partenope, Theodora, Ariodante. Alcina, Giulio Cesare en nog een paar andere voorbij zien komen in scenische en concertante versies en soms in beide en er staat nog een aantal op stapel.Wie gaat daar allemaal naar toe? Voor Orlando zijn nog veel plaatsen te koop.

  2. Jan de Jong
    2 maart 2016 at 19:12

    U hebt gelijk. Er is teveel aanbod in barokopera’s en vooral Hándelopera’s. Er zijn uitvoeringen voor bijna halflege zalen gespeeld en dat is niet bevorderlijk voor de sfeer. Meer nog dan in het verduisterde muziektheater hoort in het lichtere concertgebouw een nagenoeg uitverkochte zaal, juist bij opera.

  3. Kees-Christiaan
    3 maart 2016 at 10:56

    Een interessante vraag is waardoor dat grote aanbod van barokopera´s is ontstaan. Om een suggestie te doen: opera´s van bv. Händel eigenen zich meer voor een authentieke opvoering. Ze vormen hiermee een beweging tegen de opera´s die een eigentijdse bewerking krijgen.

  4. Rudolph Duppen
    4 maart 2016 at 11:57

    Ik heb meer het idee dat muziekinstellingen van elkaar niet weten welke opera’s er zullen worden geprogrammeerd. Daardoor onstaan er doublures. Ze zijn natuurlijk ook afhankelijk van de programmeering van de vele barokgezelschappen en de tournee data. Het overaanbod onstaat ook, denk ik, omdat er te veel barokgezelschappen zijn.

  5. Rudolph Duppen
    4 maart 2016 at 12:00

    Sorry,programmering.