BinnenkortBuitenlandFeaturedNieuwsRedactioneel

Luik en Brussel presenteren ’24-’25

Na de meeste operagezelschappen en orkesten in Nederland, hebben nu ook enkele operahuizen over grens hun seizoenen bekend gemaakt. Hoewel de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid nog steeds niet officieel het nieuwe seizoen bekend hebben gemaakt, druppelen de titels en in dit geval ook de namen van de solisten binnen.

Reisopera

Na haar overweldigende vertolking van Heliane in Das Wunder der Heliane van Korngold, keert sopraan Annemarie Kremer terug als Ariadne, in Richard Strauss’ Ariadne auf Naxos. De succesvolle productie uit 2016 van regisseur Lawrence Dale, keert terug met een topcast.

Ook L’incoronazione di Poppea is een productie die eerder veel succes oogstte in zowel Aix en Provence als in Versailles en nu door De Nederlandse Reisopera op het programma wordt gezet.

Campagnebeeld L’incoronazione di Poppea © Nederlandse Reisopera.

Opera Zuid

Opera Zuid brengt Blauwbaards Burcht van Bartok. Meest in het oog springend is het feit dat de twee rollen door Nederlandse sterren vertolkt gaan worden. Thomas Oliemans is de legendarische Blauwbaard die tevergeefs zijn meest recente vrouw Judith, Deirdre Angenent, er van probeert de weerhouden ook de laatste deur in zijn burcht te openen.

Campagnebeeld Blauwbaards Burcht © Opera Zuid

In zijn herdenkingsjaar kiest Opera Zuid voor Le ville, een relatief onbekende opera van Puccini. Het was de allereerste opera van de Italiaanse meester die in 1924 overleed. Le ville is gebaseerd op het verhaal dat ook de basis vormde voor het ballet Giselle. Dans is dan ook niet ver weg in deze productie van regisseur Dreya Webe. Met onder meer aankomend Puccini- (en Wagner)superster Sílvia Sequiera en tenor Denzil Deleare.

Giacomo Puccini in 1924 Foto: Attilio Badodi (gerestaureerd door Adam Cuerden)© Ricordi

België

Een kleine greep uit het aanbod in 2024-2025  in België.

Om te beginnen in Luik, bij de Opera Royal de la Wallonie- Liege waar men elk seizoen in staat blijkt grote internationale sterren te engageren en werken uit te voeren die niet zo alledaags zijn.

Negen opera’s in het nieuwe seizoen, waaronder naast bekende, veel gespeelde titels als Tristan und Isolde, La traviata, Don Pasquale (met de inmiddels legendarische Ambrogio Maestria in de titelrol) en Le Nozze di Figaro, ook zelden geënsceneerd opgevoerde werken als Guillaume Tell van Rossini (première op 12 maart 2025, en verdere voorstellingen op 14, 16 en 18 maart) waarin John Osborn de rol van Arnold op zich neemt naast Nicola Alaimo in de titelrol en Salome Jicia in de rol van Mathilde.

John Osborn als Arnold in Guillaume Tell bij De Nationale Opera. Foto: © Matthias Baus

Linna Haroutounian zal in Luik haar volgens mij eerste Wagner parti jzingen en dan ook meteen maar Isolde, met aan haar zijde de tenor Michael Weinius als Tristan, Evgeny Stavinsky als Koning Marke en Violeta Urmana als Brangäne (première op 28 januari 2025, en daarna op 30 januari, 2, 5 en 8 februari 2025).

Frans

La Périchole, Wether, La Damnation de Faust en Guillaume Tell zorgen dat bijna de helft van de werken Franstalig is. Verder nog Kat’à Kabanovà en een aantal concerten die interessant zijn voor de operaliefhebbers met een geheel aan Puccini gewijd concert op 29 november, met sopraan Marigona Querkezi en tenor Galeano Salas.

Voor alle namen en data verwijzen we u naar de website van de Opera Royal de la Wallonie-Liege.

De Munt in Brussel

In Brussel is het een ander aan de hand als het om het nieuwe operaseizoen van De Munt gaat. Na Das Rheingold en Die Walküre, zou het artistieke team van dirigent Alain Altinoglu en regisseur Romeo Castellucci Der Ring des Nibelungen voortzetten met Siegfried als opening van het komende seizoen en Götterdammerung als vierde en laatste opera in februari van 2025.

Intendant Peter de Caluwe op het toneel van de Muntschouwburg. (© Mireille Roobaert)

Peter de Caluwe, artistiek en algemeen directeur van De Munt kwam op 19 april echter met de volgende verklaring:

Zoals eerder aangekondigd was Romeo Castellucci geëngageerd om Wagners Ring des Nibelungen gespreid over twee seizoenen te regisseren. Een gigantische onderneming die alleen visionaire artiesten aandurven, en een grote uitdaging voor elk operahuis. Na de voorstellingen van Das Rheingold en Die Walküre eerder dit seizoen stonden we met zijn allen klaar om het avontuur met dezelfde energie voort te zetten.

Zoals bekend had Castellucci er met zijn team voor gekozen om aan elk van de vier werken een andere artistieke invulling te geven. Voor Siegfried was het de bedoeling een langspeelfilm met nooit eerder toegepaste technologie te realiseren; het slotdeel Götterdämmerung was opgevat als een dubbel opera- en theaterproject. Na vele maanden voorbereiding, onderzoek en research kwamen we uiteindelijk tot de gezamenlijke conclusie dat die concepten niet binnen de voorziene begroting en tijdsplanning konden worden gerealiseerd.

Zowel Romeo en zijn medewerkers als de teams van de Munt betreuren ten zeerste deze onvermijdelijke beslissing. We hopen allemaal dat dit mooie, ambitieuze project in de toekomst alsnog zijn beslag zal kunnen krijgen.

De Munt heeft niettemin besloten om het Ring-project samen met al onze medewerkers voort te zetten, met de voorziene casts en onder leiding van onze muziekdirecteur. We hebben besloten om de enscenering van de laatste twee delen toe te vertrouwen aan Pierre Audi. We zijn hem uiterst dankbaar dat hij die uitdaging op zo korte termijn en onder dergelijke tijdsdruk wil aangaan. Hij zal hiervoor samenwerken met een nieuw productieteam, waarbij Michael Simon instaat voor de scenografie en Petra Reinhardt voor de kostuums.

Pierre Audi is een gerenommeerd Wagner-specialist wiens eerdere Ring-cyclus, die we tijdens zijn mandaat in Amsterdam samen hebben ontwikkeld, zonder meer historisch te noemen is. We hebben er alle vertrouwen in dat de nieuwe verhaallijn die Pierre met zijn team heeft bedacht ons publiek een geïnspireerde voortzetting van ons Ring-avontuur zal bieden.

Waar in de eerste twee ‘allegorische’ delen vooral de goden centraal stonden, ligt de focus in de tweede helft van de tetralogie op het ‘menselijke’ verhaal van Siegfried en Brünnhilde, en op het einde van de liefde. In dramaturgische zin kunnen we de cyclus dus opvatten als twee diptieken. We zijn verheugd dat we op deze manier een oplossing konden vinden die toelaat onze belofte waar te maken om deze werken in 2024-2025 te presenteren’,….aldus Peter de Caluwe.

In de cast van Siegfried vinden we Magnus Vigilius als de titelheld, Peter Hoare is Mime, als Der Wanderer is geëngageerd, die eerder Wotan in Das Rheingold en in Die Walküre zong. Alberich is Scott Hendricks, Fafner wordt gezongen door Wilhelm Schwinghammer, Ingela Brimberg is Brünhilde, Nora Gubsich is Erda en Isliv Redpath zingt de stem van de Waldvogel.

Première op 11 september en verdere voorstellingen op 15, 18, 22 25 en 28 september en op 1 en 4 oktober.

Ingela Brimberg (Brünnhilde) en Gábor Bretz (Wotan). Foto: Foto:© Monica Rittershaus

De rest van het seizoen.

The time of Our Singing van Kris Defoort keert na de wereldpremière in 2021 terug naar de Munt en loopt van 24 oktober tot en met 2 november.

Tientallen tafeltjes speelden een grote rol in Ted Huffmans regie van The time of our Singing (© Bernd Uhlig)

Ingmar Bergmans semi-autobiografische film Fanny och Alexander (1982) wordt een opera van componist Mikael Karlsson en librettist Royce Vavrek. In de sterrencast onder meer Anne Sofie von Otter, Doris Soffel en Thomas Hampson. De wereldpremière op 1 december wordt gedirigeerd door Ariane Matiakh, de regie is in handen van Ivo van Hove. Voorstellingen tm 19 december.

Campagnebeeld Fanny and Alexander. © De Munt

Wagners Der Ring des Nibelungen komt tot een toch wat bizar einde met Götterdämmerung in de regie van Pierre Audi op 4 februari 2025. Voorstellingen tot en met 2 maart 2025. In de cast onder meer Bryan Register als Siegfried, Andrew Foster-Williams als Gunther, Scott Hendricks is net als in Das Rheingold ook hier weer Alberich, Ain Anger is Hagen, Ingela Brimberg voltooit haar Ring als Brünhilde, Annett Fritsch is Guntrune en Nora Gibusch is na Erda in Das Rheingold en  Siegfried nu Waltraute.

Ingela Brimberg als Brünnhilde in De Munt. Foto: ©Monica Rittershaus

De Munt zet een nieuwe trend door met een pasticio voorstelling onder de naam I Grotteschi. Na Bastarda! (meerdere koninginnendrama’s van Donizetti gecombineerd) en Rivoluzione e Nostalgia (waarin meerdere opera’s van Verdi samen kwamen) nu een combinatie van drie werken van Claudio Monteverdi;  L’Orfeo, Il ritorno d’Ulisse in patria en L’incoronazione di Poppea onder de titel I grotteschi. Regisseur Rafael R. Villalobos reduceerde de bijna vijftig oorspronkelijke rollen tot een kleine groep ‘grotesken’: geassembleerde personages die een allegorische naam dragen en soms méér dan twee gezichten hebben.

Campagnebeeld I Grotteschi © De Munt

Dirigent is Leonardo García Alarcón die zijn ensemble Cappella Mediterranea in de bak heeft. In de cast onder anderen Matthew Newlin, Raffaella Lupinacci, Jermery Ovenden, en Stéphanie d’Oustrac.

Eerste voorstelling op 11 april 2025, gevolgd door nog elf voorstellingen tot en met 3 mei 2025.

Wereldcreatie

Het avontuurlijke seizoen van De Munt gaat verder met nog een wereldcreatie. Harold Noben en Michael De Cock werken voor het eerst samen aan een hedendaagse opera: Bovary. De Cock baseerde zich (natuurlijk) op de roman Madame Bovary van Gustav Flaubert. Componist Noben, die eerder voor De Munt een evenzeer literair werk, À l’extrême bord du monde, over de laatste dagen van  Stefan Zweig creëerde, maakt nu een muzikaal allerzins toegankelijk werk.

Campagnebeeld Bovary  Foto: © © Antonin Waterkeyn/Midjopurney

Première op 12 april 2025 en dan een beperkt aantal voorstellingen tot en met 19 april.

De laatste opera van het nieuwe seizoen is alleen in naam een oude bekende. Carmen van Bizet mag dan een van de populairste opera’s zijn, in een geheel eigentijdse regie van Dmitri Tcherniakov is de opera geen herkenbaar Spaans liefdesdrama meer, maar ‘een therapeutisch experiment voor emotioneel uitgeputte mensen van vandaag.’

Dirigent Nathalie Stutzmann Foto: ©Brice Toul

Nathalie Stutzman dirigeert een cast met onder meer Ève-Maud Hubeaux en Stéphanie D;Oustrac als Carmen, Michial Fabiano en Attillio Glaser asl Don José, Anne-Catherine Gillet als Micaëla en Edwin Crossley-Mercere als Escamillio.

Van 3 tot en met 25 juni.

Lied

In de serie Vocalissimo brengt De Munt ook in het nieuwe seizoen een aantal bijzondere programma’s met onder meer sopranen Masabane Cecilia Rangwanasha, Liv Redpath, Elsa Dreisig, Jeanine De Bique en Sarah Aristidou die een hommage brengt aan Cathy Berberian.

Sopraan Sarah Aristidou. Foto: ©Neda Navaee

Mezzosopranen Silvia Tro Santafé en Karine Deshayes, baritons Samuel Hasselhorn en Stéphane Degout en bas Franz Josef Selig verzorgen eveneens concerten die liefhebbers van de liedkunst moeten noteren in de agenda’s.

Het volledige programma van De Munt is hier te vinden met eveneens alle  informatie over de kaartverkoop.

Opera Ballet Vlaanderen maakt het seizoen later bekend.

De Nationale Opera maakte al eerder het nieuwe seizoen bekend.

 

Vorig artikel

Zeer geslaagde La Rondine live uit de Met

Volgend artikel

Recitals rondom Koningsdag

De auteur

Bo van der Meulen

Bo van der Meulen