FeaturedHeadlineLiedrecensieNieuwsRecensies

ILFZ van start in Zeist.

Het Internationaal Lied Festival Zeist is gisteren van start gegaan met als thema van de 8ste editie: Vertel, vertel, vertel!

Onze recensent Annett Andriesen zal de komende dagen regelmatig verslag doen van dit volledig aan de liedkunst gewijde festival. Het is inmiddels gebruikelijk dat wij Place de l’Opera veel aandacht schenken aan het festival. Niet geheel gebruikelijk is dat de juryvoorzitter van de audities voor het Young Artist Platform tevens een verslag schrijft voor onze website, maar we zijn heel blij dat Annet voor dit eerste verslag deze dubbelfunctie  op zich heeft genomen.

Alle deelnemers en de juryleden. v.l.n.r. Alexandra Kasatkina, David Ferreira, Wan-Yen Li, Anna Graf, Hans Eijsackers, Henk Neven, Annett Andriesen, Heleen Vegter, Florian Störtz, bariton, Tamar Bruggeman,  Mark Rogers, Virgile van Essche, Roderick Williams. Foto: © ILFZ Mel Boas

 

Audities

Afgelopen vrijdag opende het Internationaal Lied Festival Zeist haar 8e editie. Traditiegetrouw begon het Festival met audities in het kader van het Young Artist Platform. Lied duo’s die hebben deelgenomen aan masterclasses in vorige edities zijn uitgenodigd zich in te schrijven voor de auditie waarbij het beste duo, aangewezen door een jury, recitals krijgt aangeboden tijdens het Oxford International Song Festival en het Internationaal Lied Festival Zeist. Na afloop van de audities nodigde Tamar Brüggeman, artistiek leider van het Festival Wonderfeel het winnende duo uit voor een recital op dit Festival komende zomer.

De jury bestond uit genoemde Tamar Brüggeman, pianiste Heleen Vegter, die eind april de eerste editie van haar eigen liedfestival organiseerde in Arnhem, Roderick Williams, bariton en componist van het verplichte werk, Hans Eijsackers, pianist en samen met bariton Henk Neven, artistiek leider van het Festival. De jury werd voorgezeten door Annett Andriesen.

Repertoire

Opvallend was de mooie repertoirekeuze van de 4 deelnemende duo’s. Van de oorspronkelijk 6 duo’s moesten twee zich wegens ziekte afmelden.Natuurlijk werd er veel aandacht gegeven aan het Duitse kernrepertoire met werken van Franz Schubert, Robert Schumann, Hugo Wolf en Richard Strauss. Daarnaast werken van Rimski Korsakov, Glinka, Poulenc, Hahn, Saint-Saëns, Grieg, Rossini, Korngold, de prachtige Petrarca sonetten van Liszt, maar ook Britten, Bridge en Rebecca Clarke. Bariton Florian Störtz zong een lied van de Nederlandse Jeanne Beijerman-Walraven De Ramp in accentloos Nederlands, tot verrassing van het publiek.

Eveneens verrassend was de verplichte uitvoering van een nieuwe compositie, The Song of the Shadows van Roderick Williams. Hij schreef 3 verschillende melodieën, waaruit de zanger kan kiezen. In die frases zijn punten aangegeven waar men ook van  melodie kan wisselen.

Roderick Williams. Foto: © Theo Williams

We hoorden hele verschillende interpretaties, die een eigen signatuur kregen, Bewonderenswaardig hoe zangers en pianisten omgaan met nieuw werk. Er is geen voorbeeld. Geen youtube, geen cd, je hebt alleen jezelf. Nieuwe muziek is zo belangrijk voor een zanger en voor de muziek in het algemeen. Als uitvoerder en als luisteraar doet nieuwe muziek een beroep op je creativiteit en fantasie.

Duo’s

Ook werd weer duidelijk hoezeer zang en met name de liedzang verweven is met de tekst, met het verhaal, met het gedicht.  Tekst en muziek moeten in elkaar opgaan en veelal lukt dit ook. Het duo wordt beoordeeld als een eenheid. De pianist is niet alleen de begeleider, maar interpreteert samen met de zanger. Hij of zij kent de tekst en beweegt mee in de emoties van het lied.

Het duo David Ferreira/Alexandra  Kasatkina trad als eerste op. Een jonge tenor (23), die heel veel mogelijkheden heeft. Hij heeft een grote betrokkenheid met wat hij zingt en ontroert meermalen door de puurheid van de zang. Hij werd zeer goed ondersteund door zijn duopartner. Hij zal zich zeker nog ontwikkelen.

Duo 2 Anna Graf/Wan-Yen Li Interessant duo, mooie sopraan, goede hoogte, ze weet waar ze over zingt en neemt het publiek mee in het verhaal. Liszt en Grieg (The Swan) waren hoogtepunten. De pianist is bescheiden, maar duidelijk een muzikale pijler. Liszt speelde hij voortreffelijk. Zeer lyrisch.

Dan de Nederlandse inbreng van het duo Mitch Raemaekers/Virgile van Essche. Mooie stem, die technisch heel goed zit. Hij zingt zuiver, gaat uit van de tekst en is een goede performer. Zeer goede verstaanbaarheid. De pianist zou nog wat meer persoonlijkheid kunnen laten zien, maar het tweetal is op weg een uitstekend uitgebalanceerd duo te vormen.

Het laatste duo Florian Störtz/Mark Rogers werd door de jury tot winnaars uitgeroepen. Een zeer goed ingespeeld duo. Heel vrij in de performance waardoor ook risico kon worden genomen. Een fantastische dictie, volledige verstaanbaarheid, samen in dynamiek. Florian is een story teller. Een mooi programma.

Florian Störtz en pianist Mark Rogers. Foto: © ILFZ, Mel Boas

Ik verheug  me om volgend jaar zijn winnaarsrecital te horen.

Educatie

Het ILFZ heeft een groot hart voor educatie, talentontwikkeling en participatie. Er zijn, veelal openbaar, masterclasses voor jonge professionals door grote namen uit de liedkunst, zoals Robert Holl, Lenneke Ruiten, Roderick Williams, Roger Vignoles, Richard Stokes, Maarten Koningsberger en Bas Verheijden, Bernarda Fink, Hans Eijsackers. Er zijn klassen voor amateurzangers, er zijn projecten met jeugdkoren, kortom haal uw hart op.

Recitals

Verder zijn er recitals in de avond met o.a. Roderick Williams, Judith van Wanroij, Robin Tritschler, Henk Neven,  Maarten Koningsberger, Olivia Vermeulen, Raoul Steffani en Carolyn Sampson.

Op de prachtige locatie van de Evangelische Broedergemeente met een heerlijk tuin ontstaat er onmiddellijk het festival gevoel. Een groot aantal vrijwilligers geeft aandacht aan de bezoekers. Je zou kunnen zeggen dat hier een Hoogmis voor het klassieke Lied wordt opgedragen. Kijk of u nog op dit toonaangevende liedfestival terecht kunt komen.

De komende twee dagen:

Zondag 19 mei 15.00 uur : Une parole de tes lèvres  met: Rosanne van Sandwijk, mezzosopraan, Robin Tritschler, tenor, Dana Zemtsov, altviool en Daan Boertien, piano

Rosanne van Sandwijk Foto:© Annelies van der Vegt

Zondag 19 mei om 18.00 uur geeft taalkundige Cas Jönsthövel een lezing over Balladen als genre in de liedkunst en poëzie door de eeuwen heen en om 19. 30 uur geven de twee artistiek leiders van het festival, Henk Neven en Hans Eijackers,  een recital met de titel Tales of the Unexpected, waarbij Olga Zuiderhoek als verteller optreedt.

Hans Eisackers en Henk Neven. Foto: @Mel Boas

Op maandag zijn er overdag zowel ’s ochtends als ’s middags masterclasses door Roderick Williams en pianist Roger Vignoles.
Désirée Krikhaar, spreker: geeft een lezing over weuwige verhalen uit Armenië: het land van Noach en de ark.

De maandag wordt afgesloten met Muzikaal Verhaal. In liederen en koormuziek klinken prachtige en ontroerende verhalen. Verhalen die het verdienen verteld te worden, of gezongen natuurlijk. Dit muzikale verhaal wordt verteld aan de hand van liederen en instrumentale werken van onder meer Chopin, Rachmaninov, Fauré en Piazolla. Jongeren en professionele arteisten delen het podium. Deelemers aan dit evenement zijn ondermeer  het Jeugdkoor van de Zangschool Utrecht o.l.v. Thea Bakker, het Kleinkoor van de bovenbouw van de Stichtse Vrije School – dat gecoacht wordt door zangdocent Annelies van Gerven – o.l.v. Sven Boogert en pianist Bas Verheijden, veelbelovende jonge musici van KunstenHuis Idea en de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium Den Haag.

Omdat verhalen van alle tijden en van iedereen zijn, zingen zeter afsluiting van dit bijzondere recital gezamenlijk De passie van Zeist! Het in opdracht van het festival gecomponeerde lied ter gelegenheid van The Passion 2024.

Programma

Op de website van het festival vindt u alle informatie, tijden, kaartverkoop en locaties.

 

De Broederkerk in Zeist, locatie van het Internationaal Lied Festival.

Verder lezen, luisteren en kijken

In de afgelopen jaren deed Franz Straatman een aantal keren verslag van het Lied Festival.

In 2022 sprak hij met de toen nieuwe artistieke leiding.

In 2023 schreef hij over een aantal vrouwelijke componisten in het festival.

Roderick Williams en Roger Vignoles  voeren Saluste du Bartas: II. Tout le long de la Baïse  van Arthur Honneger uit.

 

Vorig artikel

O. Festival van start in Rotterdam

Volgend artikel

Notwehr mooi rauw drama met vraagtekens

De auteur

Annett Andriesen

Annett Andriesen