CD-recensies

Een blik in Bayreuth met Katharina Wagner

Acht maanden lang vergezelde filmmaker Dagmar Krauss regisseur Katharina Wagner bij de voorbereidingen voor haar veelbesproken debuut in Bayreuth, in juli 2007. De documentaire die daaruit rolde, is geen diepgravend portret van de 29-jarige Wagner-nazaat geworden, maar meer een blikje achter de schermen in Bayreuth. Ook leuk natuurlijk.

KatharinaWagner De documentaire (Katharina Wagner’s Baptism of Fire) is door Arthaus Musik onlangs op de Nederlandse markt gebracht, maar is al wel een beetje gedateerd. De film eindigt met de vraag of Katharina Wagner – achterkleindochter van de componist – wellicht de nieuwe directeur zal worden van de bekende Bayreuther Festspiele. Dat is inmiddels al gebeurt: in 2008 volgde ze samen met haar halfzus Eva Wagner-Pasquier haar vader Wolfgang op als directeur van het beroemde festival.

Heel storend is het niet, want de documentaire gaat hoofdzakelijk over de productie van Der Meistersinger von Nürnberg, waarmee Wagner op 25 juli 2007 debuteerde op het festival.

De film is slordig in elkaar gezet. De geluidskwaliteit is niet altijd top, zeker niet tijdens fragmenten uit de productie. De Engelse voice-over heeft een atypisch stem (dik Amerikaans) en spreekt vaak weinig samenhangende teksten. De Engelse ondertiteling bij de interviews is slecht leesbaar en een duidelijke verhaallijn wil ook nog wel eens ontbreken.

Niettemin wordt de belofte dat de documentaire ‘de binnenste werking’ van de Bayreuther Festspiele bloot zal leggen, wel aardig waargemaakt. Op redelijk chronologische wijze wordt de voorbereiding van de productie gevolgd, waarbij ook veel aandacht is voor de inhoud van Wagners enscenering.

Interessant zijn de vele fragmenten van de repetities. Zeker voor niet-ingewijden is het heel boeiend te zien hoe de regisseur met de zangers werkt aan het regieconcept. Leuk is ook dat deze fragmenten vaak gevolgd worden door fragmenten van de voorstelling, zodat je kunt zien wat het resultaat is.

Katharina Wagner staat lang niet altijd zelf centraal in de film – het is tot op beperkte hoogte een portret te noemen. Er komen bijvoorbeeld de nodige technische aspecten aan de orde. Heel interessant is hoe een tribune voor het koor technisch getest wordt door er maar liefst 900 kratten bier (gevuld) op te zetten.

De documentaire bekijkt zich vooral als een rondleiding door het machtige bedrijf dat Bayreuth is. En dat is niet onaardig, want de meeste operaliefhebbers zullen niet snel de kans krijgen achter die schermen een kijkje te nemen. Aan u de keus of u er 19,99 euro voor over hebt.

Zie voor details van de productie www.censentertainment.nl. Op die website staat ook een besteloptie.

Vorig artikel

Gefascineerd door onbekende opera’s

Volgend artikel

Amerikaanse operahuizen gaan los

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.