BinnenkortNieuws

Droom en daad tijdens Operadagen 2012

Droom met ons mee om tot daden te komen.” Zo roept festivaldirecteur Guy Coolen het publiek op om mee te doen tijdens de Operadagen Rotterdam 2012. De programmering, die woensdag gepresenteerd werd, toont een mengeling van grote en kleine voorstellingen met grote en minder grote namen, letterlijk overal in de stad.

Het klassieke operarepertoire wordt niet vergeten in het programma van de Operadagen Rotterdam, maar er is heel veel meer voor het publiek om te ontdekken. Klassiek is Ravels sprookje over het dromende kind, L’Enfant et les Sortilèges, dat wordt vormgegeven door het duo Mirjam Koen en Gerrit Timmers van Opera O.T. en waarin Magdalena Kožená de hoofdrol zingt. Ze wordt begeleid door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Yannick Nézet-Séguin.

Timothy Nelson regisseert een versie van La Bohème, niet in een zaal maar tijdens een picknick op de Veerlaan in Katendrecht. En in veel voorstellingen wordt verwezen naar het grote operarepertoire, zoals in de kindervoorstelling Prinses Turandot en in een bewerking van Mozarts Don Giovanni, die een combinatie belooft van muziek, zang, spel en… chocolade.

Speciaal voor het festival maakt acteursgroep Wunderbaum een voorstelling op tekst van theaterregisseur Gerardjan Rijnders en met muziek ontleend aan Wagner. Het ‘Spookhuis der Geschiedenis’ staat letterlijk op het Schouwburgplein tijdens het festival, en daar speelt de Wunderbaum-productie zich af.

Ook ontleend aan Wagner is Ein Israelisches Rheingold, waarin componist Georg Nussbaumer en regisseur Alexander Charim Wagners opera Das Rheingold verbinden met het Palestijns-Israëlische conflict.

Productiehuis Rotterdam maakt onder de titel Figaro Desire Machine een voorstelling vanuit de vraag: ‘wat is de wereld anders dan één grote verlangmachine?’ In de aankondiging gaat het over Figaro’s strijd voor monogamie tijdens de bunga bunga party van graaf Almaviva. Aan de hand van aria’s uit Mozarts opera volgt Figaro Desire Machine het liefdesdiscours op de voet.

Claron McFadden is zangeres, maar staat ook als concept-ontwikkelaar en artistiek leider op de rol voor Lilith, een voorstelling die wordt geregisseerd door Frans Weisz en waaraan ook Jeroen Willems meewerkt. De sopraan is verder te horen in de productie Callas meets Sly, waarin ze samenwerkt met het saxofoonkwartet Artvark. Een nieuwe klankwereld, zo belooft het programma, met muziek op het grensvlak van Ellington en Ravel met een vleugje Edgar Allan Poe.

In Je suis un deuxième coeur zingt sopraan Roswitha Bergmann de rol van een vrouw die heen en weer geslingerd wordt tussen de gevoelens voor haar minnaar en haar echtgenoot. De muziek is van Kaija Saariaho, de voorstelling zal worden geregisseerd door Pierre Audi.

Naast opera krijgt de liedkunst aandacht in het programma. Festivalster Magdalena Kožená brengt een liedrecital onder de titel Rêve d’amour, waarin ze liederen zal zingen van onder andere Britten, Messiaen en Fauré, begeleid door Malcolm Martineau.

Bariton Dietrich Henschel neemt net voor het festival met pianist Boris Berezovsky in de Doelen de complete Des Knaben Wunderhorn-cyclus van Mahler op. In een recital voor publiek zal Henschel een selectie uit deze cyclus zingen.

Guy Coolen doet zijn plannen uit de doeken (foto: Maarten Laupman).

Het festival verschanst zich bepaald niet alleen in de gangbare concertlocaties als de Doelen en de Schouwburg. Voor de productie van Pelléas et Mélisande van Claude Debussy door Opera Studio Nederland, een regie van Timothy Nelson, moet het publiek naar het Arboretum Trompenburg.

Er kan tijdens de Operadagen Rotterdam zelfs een opera(voet)reis gemaakt worden. Willem Bruls en Guy Coolen bedachten voor de serie ‘Stad van Verlangen’ een tocht vanaf het Luxortheater naar Katendrecht, waarbij het publiek onderweg voorstellingen tegenkomt die onder meer ontleend zijn aan Bartóks Blauwbaards Burcht en Les contes d’Hoffmann van Offenbach.

Operadagen Rotterdam start op vrijdag 25 mei en duurt tot zondag 3 juni. Kijk voor het volledige programma en het reserveren van kaarten op www.operadagen.nl.

Beluister ook de podcast over de presentatie van Operadagen Rotterdam 202.

Vorig artikel

Turco: Van je zangers moet je het hebben

Volgend artikel

Podcast: Presentatie Operadagen 2012

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.