Nieuws

Festival O. presenteert programma

O. brengt van 23 tot en met 29 augustus meer dan 65 voorstellingen op 25 locaties in Rotterdam. Het festival – voorheen Operadagen Rotterdam – biedt iedere dag van 11.00 tot 23.00 uur opera, muziek en theater.

‘We kijken er enorm naar uit om een feest te maken, met vele artiesten uit Rotterdam en erbuiten, én met ons publiek’, zegt artistiek directeur Guy Coolen, die eerder dit jaar moest besluiten om zijn festival van mei naar augustus te verschuiven. ‘We nodigen iedereen uit voor een ontdekkingsreis langs ontroerende en verrassende stemmen die overal in de stad opduiken. In de theaters, op straat of ongewone locaties, eindelijk weer ‘live’ en hopelijk met zo veel mogelijk mensen.’

Coolen gaat vooralsnog uit van coronaproof voorstellingen met afstand en een beperkte capaciteit, maar zonder testverplichting. De programmering van het festival werd maandag onthuld. O. belooft een mix van ‘unieke locatievoorstellingen, spannende producties in de zalen van de stad, works in progress, wereldpremières, onverwachte muzikale combinaties, films, pop-ups en late night shows’.

Er staan meer dan 65 voorstellingen op de agenda. Zo maakt LOD een ‘jazzy opera’ op het verhaal van Moby Dick, geschreven door de Nigeriaanse schrijver Ben Okri. Sirje Aleksandra Viise maakt absurde operaparodieën met barbiepoppen; iedere festivaldag neemt ze een andere titel op de hak. Arlon Luijten laat zich inspireren door de Ring van Wagner in Ring of Resilience, een ‘theatrale cinema-ervaring waarin (live) zang, film, fashion en performance samenkomen’.

Dance of the Seven Veils gaat in op de dans van de zeven sluiers van Salome, onder meer bekend door het toneelstuk van Oscar Wilde en de opera van Richard Strauss. In een ‘interdisciplinaire opera’ wil regisseur Aïda Gabriëls de figuur van Salome ontdoen van clichés. In een ‘brute soundtrack’ is onder anderen sopraan Astrid Stockman te horen.

In samenwerking met OPERA2DAY wordt de locatievoorstelling Quarantaine Eiland gepresenteerd. De voorstelling vertelt verhalen over epidemieën en plagen en speelt zich af op Quarantaineterrein Heijplaat, ooit bedacht als inrichting voor zeelieden met besmettelijke ziekten.

Stichting Cellosonate en OT Rotterdam zijn te gast op het festival met hun voorstelling We’ll Never Let You Down, over de beroemde celliste Jacqueline du Pré, met bariton Mattijs van de Woerd in een solorol. DESCHONECOMPAGNIE brengt in een regie van Tom Goossens een nieuwe versie van Rigoletto.

In de serie First Dates koppelt O. zangers aan elkaar die nooit eerder hebben samengewerkt. De bekende bariton Michael Wilmering wordt gekoppeld aan HI HAWAII van Jens Bouttery en Lennart Heyndels. In een ander concert van de serie ontmoet mezzo Cora Burggraaf rapper Raw Roets.

Zefiro Torna schildert in Allegoria met muziek uit de zestiende en zeventiende eeuw een beeld van de kunst van Adriaen Brouwer en tijdgenoten. Sopraan Annelies Van Gramberen neemt de solopartijen voor haar rekening.

Club Gewalt brengt ‘dystopisch eco-tainment over hoe de mens de aarde vernietigt’, Wildermoed en Studio Minailo produceren een ‘animatie-opera over de verstorende kracht van een verslaafde zeemeermin’ en op verschillende locaties is een ‘community opera met BMX-bikes, orkest, koor en hiphop moves’ te zien.

Het volledige programma is te vinden op de website van O. De kaartverkoop is begonnen.

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Lise, Martin, Calixto

Volgend artikel

Opera in de media: week 20 van 2021

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.