AchtergrondBinnenkortFeatured

Doelen presenteert seizoen 2017/2018

De Doelen in Rotterdam heeft dinsdag zijn programma voor seizoen 2017/2018 gepresenteerd. Voor operaliefhebbers biedt het seizoen onder meer integrale uitvoeringen van La Clemenza di Tito, Lo speziale en Dido and Aeneas.

Doelen 2017 2018De Doelen viert in 2017/2018 meerdere jubilea. De Red Sofa-serie van de concertzaal bestaat tien jaar, evenals de Kindermuziekweek die het samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest organiseert. Het DoelenKwartet beleeft zijn zilveren jubileum en het Doelen-orgel wordt 50.

De concertzaal wil komend seizoen extra veel aandacht geven aan het aanbieden van verrijking en verdieping aan zijn publiek. “Door verbindingen en ontmoetingen te organiseren, biedt een bezoek aan de Doelen meer dan ‘alleen’ het beluisteren van live muziek”, stelt de Doelen. Onder de naam DoelenCampus biedt de concertzaal verdiepende programma’s aan, waaronder inleidingen, cursussen, de Wolfgang app, workshops en nabesprekingen.

Voor liefhebbers van opera en verwante muziek biedt het Doelen-seizoen een paar volledige opera-uitvoeringen. Het Orkest van de Achttiende Eeuw pakt na de recente tournee met Beethovens Fidelio de draad van zijn serie Mozart-opera’s weer op en speelt La Clemenza di Tito. Het Kölner Kammerorchester reist af naar Rotterdam voor een uitvoering van de komedie Lo speziale van Haydn en de Nederlandse Bachvereniging maakt een uitstapje naar het repertoire van Henry Purcell. Het speelt de bekende opera Dido and Aeneas.

Naast opera’s staan de nodige liedrecitals en vocale concerten geprogrammeerd. Hieronder een overzicht van alle opera- en liedhoogtepunten:

La Clemenza di Tito (W.A. Mozart)
11 oktober 2017
Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam onder Kenneth Montgomery
Regie: Jeroen Lopes Cardozo
Solisten: Anders Dahlin, Paula Murrihy, Deirdre Angenent, Ilse Eerens, Rosanne van Sandwijk en Henk Neven.

Recital Robert Holl en Graham Johnson
5 november 2017

Les nuits d’été (H. Berlioz)
30 november 2017
Orchestre Métropolitain de Montréal onder Yannick Nézet-Séguin
Soliste: Marie-Nicole Lemieux
Met verder werk van Mercure, Saint-Saëns en Elgar.

Recital Anne Schwanewilms en Roger Vignoles
18 februari 2018

Carmina Burana (C. Orff)
18 februari 2018
Codars Kamerkoor, Laurens Collegium Rotterdam en Musicanti, Academy of Vocal Arts Den Haag onder Wiecher Mandemaker
Solisten: Renate Arends, Yves Saelens en Raoul Steffani.

Recital Bernadeta Astari, Dana Zemtsov en Dominique Vleeshouwers
4 maart 2018

Lo speziale (J. Haydn)
8 maart 2018
Kölner Kammerorchester onder Jan Willem de Vriend
Regie: Eva Buchmann
Solisten: Piotr Micinski, Marina Zyatkova, Sally Silver en Fabio Trümpy.

Recital Henk Neven, Jan Bastiaan Neven en Hans Eijsackers
15 maart 2018

Anna Prohaska kruipt in de huid van de tragische heldinnen Dido en Cleopatra. (© Monika Rittershaus)
Anna Prohaska kruipt in de huid van de tragische heldinnen Dido en Cleopatra. (© Monika Rittershaus)

Serpent & Fire
4 april 2018
Il Giardino Armonico onder Giovanni Antonini
Soliste: Anna Prohaska
Programma: operamuziek van onder anderen Purcell, Graupner en Händel.

Recital Johannes Kammler en Roger Vignoles
22 april 2018

Dido and Aeneas (H. Purcell)
28 april 2018
Koor en Orkest van de Nederlandse Bachvereniging onder Robert King
Solisten: Marianne Beate Kielland, Matthew Brook, Julia Doyle en Tim Mead.

Op zaterdag 25 februari vindt om 15.15 uur een gratis seizoenspresentatie plaats voor (vaste) bezoekers van de Doelen. Hoofd programmering Neil Wallace zal dan samen met zijn team en enkele gastsprekers praten over het creëren van een muziekseizoen en de hoogtepunten van seizoen 2017/2018.

Zie voor de volledige programmering de website van de Doelen.

Vorig artikel

Barbara Kozelj geeft recital in Utrecht

Volgend artikel

Ann Hallenberg zingt Mahler bij KCO

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

21Reacties

  1. Mauricio
    22 februari 2017 at 12:07

    Ook Clemenza??? Waarom niet een J.C. Bach of Myslivecek opera? Haydn is prima en Berlioz met Lemieux zeer om naar uit te kijken, haar recente Carmen in Parijs was overrompelend. Verder ben ik benieuwd of Prohaska genoeg volume heeft voor de zaal…

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    22 februari 2017 at 12:18

    Lo speziale is natuurlijk een opsteker, de meeste van Haydns opera’s zijn in Nederland helaas nog steeds terra incognita.

  3. Mauricio
    22 februari 2017 at 12:26

    Ja, helaas…!!

  4. Rudolph Duppen
    22 februari 2017 at 14:22

    Ik herinner mij een concertante uitvoering van Armida in de Zaterdag Matinee. In het Holland Festival werden vroeger met enige regelmaat Haydn opera’s uitgevoerd: Il mondo della luna (1959), L’infedeltà delusa (1963), Le pescatrici (1965) en La fedeltà premiata (1970). Het is weliswaar geen Mozart maar toch zeer onderhoudend.

  5. Mauricio
    22 februari 2017 at 14:31

    Armida zelfs tweemaal in de Matinee, daarnaast nog Orlando paladino.

  6. Maarten-Jan Dongelmans
    22 februari 2017 at 14:31

    Met een schatkamer aan aria’s en ensembles die gelukkig via Antal Dorati representatief op elpee en cd met sterren als Samuel Ramey, Frederica von Stade en Elly Ameling is vastgelegd! Orlando Paladino en L’incontro improviso zou ik graag eens live zien.

  7. Mauricio
    22 februari 2017 at 14:33

    Ja, die libretti zijn iha niet super maar de muziek maakt veel goed.

  8. Leen Roetman
    22 februari 2017 at 15:21

    Ook in de Doelen: Yannick Nézet-Séguin dirigeert 10 juni 2018 voor de laatste keer als chef-dirigent het RphO en op die dag ook de 100e verjaardag van het RphO.
    “Met prima donna assoluta Joyce DiDonato als soliste vieren we onze honderdste verjaardag in een feestconcert zoals je dat maar eens per eeuw meemaakt. Vanuit de intimiteit van Händel en Mozart bouwt het programma op tot het dak eraf gaat met de verpletterende grandeur van Respighi’s Pini di Roma. Niet te missen.”

  9. Leen Roetman
    22 februari 2017 at 15:26

    Het orkest van de 18e eeuw is bezig met een cyclus semi concertante opvoeringen van de opera’s van Mozart. En zoals Mauricio weet wordt hier in Nederland niets op elkaar afgestemd. DNO doet Wozzeck en de Matinee ook. Daarna kunnen we weer minimaal een decennium wachten op een live uitvoering.

  10. Jan de Jong
    22 februari 2017 at 22:16

    Die dubbele Clemenza is niet zo handig. De Nationale Opera kon Currentzis krijgen, samen met o.a. Salzburg. En die was aan Tito toe.

    Orkest van de XVIII eeuw is al jaren met Mozart bezig, dus daar kwamen ze ook bij Tito uit. Ook wel weer interessant vanwege de vergelijking.

  11. Leen Roetman
    23 februari 2017 at 00:03

    @Jan: Het zou toch wel prettig zijn als men zich eens zou afvragen waar het publiek aan toe is.

  12. Maarten-Jan Dongelmans
    23 februari 2017 at 10:03

    @Leen: zou daar eens een representatief onderzoek naar kunnen komen? De grote operarondvraag: wat willen we als Nederlands operapubliek nu eigenlijk (niet) zien?
    Misschien kan deze site hier faciliteren?

  13. Pieter K. de Haan
    23 februari 2017 at 11:09

    Als het inderdaad een representatief onderzoek zal blijken te zijn, zal het effect daarvan allicht groter zijn dan dat van de petitie over “Aus Licht”. Ik heb al vele jaren de indruk, dat de wensen van het publiek er – m.n. bij DNO – in het geheel niet toe doen.

  14. 23 februari 2017 at 12:05

    Op zich klinkt het natuurlijk wel mooi, rekening houden met de wensen van het publiek. Maar ik stel me toch de vraag: als men moet rekening houden met de wensen van IEDEREEN (zowel op gebied van repertoire als van ensceneringen enzovoort), is dan het eind niet zoek?

  15. Maarten-Jan Dongelmans
    23 februari 2017 at 12:13

    @Pieter: dat laatste zou aanmerkelijk minder gratuit klinken als er inderdaad een goed opgezet onderzoek beschikbaar komt. Hopelijk toont Jordi c.s. interesse. Inhoudelijk aan die rondvraag meewerken lijkt me best interessant.

  16. Rudolph Duppen
    23 februari 2017 at 14:26

    Zal het Rotterdams Filharmonisch ook koninklijk worden bij zijn 100 jarig bestaan volgend jaar? Ik ben benieuwd.

    Het KCO nodigt trouwe bezoekers regelmatig uit om deel te nemen aan een discussie over de programmering. Ook over andere aspecten van het bezoek aan Het Gebouw en Het Orkest wordt regelmatig de mening van de trouwe bezoeker gevraagd. Het gaat hier niet om routine onderzoeken. Bij opera, een veel duurdere en gecompliceerdere kunstvorm zijn er veel meer beperkingen qua programmering: het budget, de beschikbaarheid van zangers, dirigenten (en hun voorkeuren)en regisseurs. Welke coproducties zijn er voor een bepaald seizoen beschikbaar etc.etc.Dan is er natuurlijk nog de artistieke koers van de opera directie. Wat doen andere huizen? Wat zijn de trends en modes? Welke componisten zijn in? Audi heeft zich weleens laten ontvallen dat hij wel degelijk rekening houdt met de wensen van het publiek maar als hij dat dan eens doet de zaal halfleeg is.Hij gaf als voorbeeld Il Turco in Italia in het seizoen 2011-2012.

  17. c.horsmeier
    23 februari 2017 at 15:01

    ja zeker lijkt mij ook zeer interessant hoop dat het wat gaat worden .
    Heb nog wel wat op mijn lijstje staan.
    Wacht wel af. spannend hoor

  18. Leen Roetman
    23 februari 2017 at 21:58

    In Rotterdam hebben we met de programmering van de Doelen niet te klagen. Dat is enorm gevarieerd.
    Ze doen series Music voor the Millions, Barok, geliefde Koorwerken maar ook 26 Red Sofa concerten met nieuwe muziek (voor de bizar lage prijs van 89 euro).
    Neil Wallace weet als hoofdprogrammeur ook altijd weer verrassende nieuwe series te programmeren. In de magnifieke Laurenskerk organiseert De Doelen dit jaar een serie van 5 concerten met een speciale focus op het tijdperk van Maarten Luther. Ook in de Laurenskerk een serie ‘Stemtovenaars’ met overwegend a-cappella koormuziek. En de schitterende Balzaal van het Wereldmuseum is door de Doelen gereserveerd voor drie concerten ‘Zangers in de wereld’.
    Ook nog een prachtige serie ‘Brahms Belevenis’: 2 symfonische concerten, 2 concerten kamermuziek en het Deutsches Requiem.
    Is het niet fantastisch?

  19. Leen Roetman
    23 februari 2017 at 22:30

    N.B. Ik kijk erg uit naar Elgars onsterfelijke oratorium The Dream of Gerontius door het BBC Scottish Symphony Orchestra. En ik ben natuurlijk erg verheugd dat Yannick en zijn Orchestre Métropolitain naar de Doelen komen.
    En nu valt mijn oog ook op een serie Musique de Nuit: een serie niet-klassieke concerten in de historische Pelgrimsvaderskerk (met o.a. Eric Vloeimans en Maria Kalaniemi).
    Zo veel mooie series en concerten, en op speciale locaties, dat wordt heel moeilijk kiezen.

  20. Leen Roetman
    23 februari 2017 at 23:43

    N.B. 2 In het overzicht ontbreekt een liedhoogtepunt: Cora Burggraaf met Ed Spanjaard aan de piano in een wel heel mooi programma met liederen van Schubert, Berg, Zemlinsky, Wolf, Strauss, Britten, Barber, Ives, Duparc etc! Zie https://www.dedoelen.nl/agenda/13236/Fragmenten_uit_De_wonderen_van_de_heilbot_/Bloot_zijn_en_beginnen/

  21. Rudolph Duppen
    24 februari 2017 at 09:57

    Als Amsterdammer om jaloers op te zijn. Ik heb al vier concerten geboekt.