BinnenkortNieuws

In de zalen: OFF, Mondriaan, Goerne

In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere week vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor het Opera Forward Festival, Brieven aan Mondriaan en Matthias Goerne in de Serie Grote Zangers.

Opera Forward Festival

Het Opera Forward Festival (OFF) van De Nationale Opera draait om ‘wat opera óók kan zijn’. De zesde editie (5 t/m 13 maart 2022) draait om het thema ‘New Beginnings’. Het festival biedt een mix van opera, muziektheater, videokunst, spoken word, poëzie en talks.

Op het programma onder meer de wereldpremière van Eurydice – Die Liebenden, blind (5 t/m 17 maart 2022) van Manfred Trojahn. Zijn nieuwe werk is geïnspireerd door de Griekse mythe over Orpheus en de sonnette Orpheus van Rainer Maria Rilke. De Nationale Opera (DNO) beschrijft de opera als ‘een reis per trein en schip, waar Eurydice oude bekenden treft en Orpheus ontmoet’. Thematisch gaat het werk over de liefde tussen woord en klank, tussen kunstenaarschap en inspiratie.

Trojahns opera wordt geregisseerd door Pierre Audi, voormalig intendant van DNO. De muzikale leiding over het Nederlands Philharmonisch Orkest is in handen van Erik Nielsen. In de cast Andrè Schuen als Orpheus, Julia Kleiter als Eurydice, Thomas Oliemans als Pluto en Katia Ledoux als Proserpina.

Dirigent Manoj Kamps en regisseur Lisenka Heijboer Castañón maken samen met een collectief van performers, ontwerpers, schrijvers en componisten uit verschillende disciplines de voorstelling I have missed you forever (12 t/m 18 maart 2022) in het Internationaal Theater Amsterdam. Rondom het idee van een herdenkingsdienst delen de makers verhalen, ervaringen en vaardigheden. In de cast onder anderen Katharine Dain en Luciana Mancini. Asko|Schönberg verzorgt de muziek.

De kameropera Denis & Katya (11 t/m 18 maart 2022) is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van twee weggelopen Russische tieners die via een livestream verslag deden van hun weglopen, hun onderduiken, hun confrontatie met de politie en hun dood. Regisseur Ted Huffman en componist Philip Venables onderzoeken in hun opera hoe verhalen worden gevormd en gedeeld in onze tijd. In de cast Michael Wilmering en Inna Demenkova.

De productie Orphée | L’Amour | Eurydice is al sinds half februari op tournee door het land en doet van 5 tot en met 7 maart het OFF aan, waar het te zien is in de Boekmanzaal van Nationale Opera & Ballet. De coproductie van de Nederlandse Reisopera, Opera Zuid en DNO is een creatie van operamaker Robin Coops en VR-pionier Avinash Changa. Bezoekers kiezen vooraf of ze het verhaal willen zien vanuit het perspectief van Orphée (zang, muziek en virtual reality) of vanuit het perspectief van Eurydice (dans, spel, muziek). In beide ervaringen begeleidt L’Amour (de liefde) de bezoekers.

Het OFF biedt behalve operavoorstellingen een contextprogrammering. Er komen filosofen, sociologen en kunstenaars voorbij, er wordt samengewerkt met het Brainwash Festival en The School of Life en er zijn drie zogenoemde OFF Labs, waarin studenten van kunstopleidingen een podium voor hun creaties krijgen.

Info

www.operaforwardfestival.nl

Meer lezen

Opera: Nu en in de toekomst | Pierre Audi (operaforwardfestival.nl)

Kijken en luisteren

Brieven aan Mondriaan

Dit jaar is Mondriaan-jaar; op 7 maart wordt zijn 150e verjaardag gevierd. Holland Opera draagt bij aan de feestvreugde met een nieuwe liedcyclus van fictieve brieven aan Piet Mondriaan, gebaseerd op de briefwisseling tussen Mondriaan en Willy Wentholt.

De cyclus is geschreven door Daantje Idelenburg en van muziek voorzien door Niek Idelenburg. Joke Hoolboom regisseert. De muzikale uitvoering is in handen van mezzosopraan Karin Strobos en pianist Ernst Munneke.

Brieven aan Mondriaan is te zien op 5 en 6 maart in de Veerensmederij in Amersfoort. Op 25 september is er een uitvoering tijdens het festival September Me.

Info

www.hollandopera.nl

Meer lezen

Mondriaan had ‘de illusie van een heel grote liefde’ (Trouw, maart 2016)

Kijken en luisteren

Matthias Goerne

Matthias Goerne geldt als één van de beste, meest geprezen liedzangers van dit moment. De Duitse bariton is op 7 maart te gast in de Serie Grote Zangers van het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Een buitenkansje, want de zanger heeft aangegeven binnen een paar jaar zijn carrière te beëindigen.

Voor zijn optreden met pianist Alexander Schmalcz kiest Goerne voor Duits repertoire. Hij zingt de beroemde Wesendonck Lieder van Wagner, verschillende bekende en minder bekende liederen van Strauss, waaronder ‘Morgen’ en ‘Im Abendrot’, en een selectie liederen van Hans Pfitzner, tijdgenoot van Richard Strauss en niet onomstreden door zijn verering van Hitler in de Tweede Wereldoorlog.

Het recital wordt, zoals gebruikelijk in de Serie Grote Zangers, voorafgegaan door een kort programma van een jong liedduo, in dit geval sopraan Emma Fekete en pianist Luba Podgayskaya. Het voorprogramma begint om 19.30 uur, het recital om 20.15 uur.

Info

www.muziekgebouw.nl

Meer lezen

150 Jahre Hans Pfitzner – “Treudeutsch und Bitterböse” (BR Klassik, mei 2019)

Kijken en luisteren

(Beeld homepage: Matthias Goerne © Caroline de Bon)

Plan uw operabezoek met de handige opera-agenda van Place de l’Opera!

Vorig artikel

Seizoen NTR ZaterdagMatinee 2022/2023

Volgend artikel

Manfred Trojahn presenteert zijn zevende opera

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.