Binnenkortbioscoop operaFeaturedRedactioneel

Operafilms van Michael Powell in EYE

In Eye Amsterdam is een retrospectief van het filmakers duo Michael Powel en Emeric Pressburger gaande.

Michael Powell en Emeric Pressburger vierden grote successen met films als The Red Shoes (1948), Black Narcissus (1947) en A Matter of Life and Death (1946). Eye presenteert het eerste grote overzichtsprogramma van het werk van Powell & Pressburger in Nederland.

Poster van Tales of Hoffmann uit 1951

Operafilms

Voor de opera liefhebbers is er nog een kans om de bijzonder verfilming van Offenbach’s Tales of Hoffmann uit 1951 te zien. Het is een film die oogverblindend is, die echt een combinatie van opera, ballet en film laat zien op een unieke manier.

Filmstill uit Tales of Hoffmann.

Powell en Pressburgers gedurfde, koortsachtig bewerking van Offenbachs opera maakte gebruik van enkele van de grootste film-, muziek- en danstalenten van die periode. Het filmduo keerde terug naar de cast die ze drie jaar eerder voor The Red Shoes had verzameld: danser-choreograaf Robert Helpmann, die de rollen van alle vier de schurken speelt en danst; Leonide Massine, een levende legende van het 20e-eeuwse ballet; Ludmilla Tcherina, de gevierde prima ballerina van de balletten van Monte Carlo en Parijs als de sensuele, roofzuchtige courtisane Giulietta; en Moira Shearer, de ster van The Red Shoes, als Olympia. De danser beeldden de karakters op heel intense wijze uit, gechoregrafeerd dor niemand minder dan Frederick Ashton. Die speelt en danst overigens ook enkele kleinere rollen (Kleinsach en Cochenille). De dansers/acteurs  playbackten op de stemmen van grote operazangers als  Dorothy BondMargherita GrandiMonica Sinclair en Bruce Dargavel.  Alleen Robert Rounseville en  Ann Ayars speelden én zongen hun rollen als Hoffmann en Antonia.

De opera The Tales of Hoffmann uit 1881 van Jacques Offenbach, met zijn ongebruikelijke verhaalstructuur en fantastische verhaallijn, bleek perfect om Powells lang gekoesterde wens, namelijk het ‘componeren’ van een film op muziek, te verwezenlijken. Hun oogverblindende mix van kleur, muziek en dans markeerde het sluitstuk van Powell en Pressburgers jarenlange samenwerking en het einde van een tijdperk in de Britse cinema. In de loop der jaren is de reputatie van de film gegroeid: ook filmmakers als Martin Scorsese en George Romero zijn erdoor beïnvloed.

Restauratie door BFI National Archive en The Film Foundation, in samenwerking met StudioCanal. Vertoning op 35mm (collectie BFI National Archive). De opera werd in een nieuwe Engelse vertaling uitgevoerd. Niemand minder dan Sir Thomas Beecham dirigeerde en maakte de opname . Beecham ws het echter niet eens met de manier waarop er in het verhaal en dus in de opera gesneden was en probeerde via de rechter de film en zijn bijdrage daaraan tegen te houden. Dit mislukte. Hij is aan het einde van de film nog even te zien zelfs.

Te zien op 25 september om 18.45 in Eye in Amsterdam.

Blauwbaards burcht

Op vrijdag 4 oktober is Herzog Blaubarts Burg uit 1963 te zien, Béla Bartóks opera werd dor Powell en Pressburger gemaakt voor de Duitse TV zender WDR.

Béla Bartoks Hertog Blauwbaards burcht, een magnifieke opera in één bedrijf voor twee zangers, was zelf een bewerking van een Frans volksverhaal over een vrouw die de sinistere waarheid over haar man ontdekt. De opera werd ooit gezien als ‘onuitvoerbaar’ vanwege het gebrek aan actie op het podium. Maar filmregisseur Michael Powell gebruikte dit in zijn voordeel toen hij Bluebeard’s Castle aanpaste voor de West-Duitse televisie. Het resultaat ,Herzog Blaubarts Burg, is een donkere, intense opera die je onderdompelt in de beelden en muziek van de film.

Powells versie van Bluebeard’s Castle combineert uitmuntende acteerwerk met spectaculaire ontwerpen door Oscarwinnaar Hein Heckroth. Het gebruik van kleur, schaduw en licht symboliseert de gekwelde ziel van Blauwbaard. De klassieker was jarenlang niet te zien, pas weer na zorgvuldige restauratie door de BFI.

De Amerikaanse bas Norman Foster speelt en zingt Blauwbaard, Ana Raquel Satre  was Judit.

Norman Foster als Blauwbaard. film still.
Ana Raquel Satre als Judit Film still.

Voorfilm

Vooraf The Sorcerer’s Apprentice (Michael Powell, 1955, 13′). Powell maakte deze korte balletfilm voor de Duitse televisie. De uitvoering wordt verzorgd door de Frankfurt Opera, met de Bulgaarse danseres Sonia Arova als prima ballerina.

Bluebeard’s Castle is gerestaureerd door BFI National Archive en The Film Foundation, in samenwerking met The Ashbrittle Film Foundation. Beide films worden in digitaal 4K vertoond.

Herzog Blaubarts Burg is te zien op 4 oktober, om 19.15 uur in Eye 3, in Amsterdam

 

Verder lezen , luisteren en kijken

Video introductie tot de films van Michael Powell en Ermic Pressburger.

Lennaert van Anken zag deze zomer in Salzburg Les contes d’Hoffmann.

 

 

 

Vorig artikel

Opera per Tutti eert Verdi

Volgend artikel

Sumi Jo terug in het Concertgebouw

De auteur

Redactie

Redactie