AchtergrondBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: Dima, Lotte en Ferrando

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 12.

Het Lokaal heeft een locatie
Of bier en klassieke muziek inderdaad een ‘gouden combo’ zijn, zoals deze Twitteraar (beroepshalve betrokken bij pharmacoepidemiologie en psychopharmacologie) stelt, durven we niet te bevestigen, maar feit is dat Het Muzieklokaal in Utrecht nu een plek heeft. Initiatiefneemsters Talitha en Sanne kunnen aan de slag met het verbouwen en inrichten en hebben alweer een verrassende crowdfunding bedacht: wie wil helpen, kan voor de aanschaf van een vleugel een eigen toets adopteren.

Dima openhartig
Bariton Dmitri Hvorostovsky maakte in september na een periode van ziekte een glorieuze rentree bij de New Yorkse Metropolitan Opera. Het applaus bij zijn opkomst was oorverdovend en bij het slotapplaus volgde een bloemenhulde. Hoe een zanger zoiets ondergaat, vertelt de Rus openhartig in een recent interview met Andrei Vandenko van het Russische persbureau Tass. Hvorostovsky onthult in het zeer uitgebreide gesprek onder meer dat hij zijn Facebook- en Twitteraccount niet zelf beheert, en niet veel opheeft met die nieuwe sociale media.

Benjamin in de lagune
Benjamin Britten werd afgelopen zondag 102 jaar oud, al maakte hij die verjaardag zelf niet meer mee. Er werd door allerlei zalen en operahuizen op Facebook en Twitter aandacht aan besteed, maar omdat het Teatro La Fenice een foto kon produceren die om de hoek van het theater gemaakt werd, nemen we die op in deze rubriek. Op de foto draagt Britten een streepje en zijn partner Peter Pears een ruitje. De Baedeker ligt op tafel.

Schouder aan schouder in Parijs
Het weekend na de aanslagen in Parijs bleven de theaters dicht en was het stil op straat. Achter de schermen van de Opéra National de Paris werd wel doorgewerkt aan de voorbereiding van een nieuwe balletvoorstelling, La Bayadère. Op maandag was de generale en toen het doek openging, was daar niet het decor van het ballet, maar stond een menigte medewerkers en koorzangers van het opera- en ballethuis schouder aan schouder. “Il n’y a pas de meilleure réponse que jouer, jouer et jouer encore” (er is geen beter antwoord dan spelen, spelen en nog eens spelen) zei Stéphane Lissner, directeur van de Opéra National, in een korte toespraak, waarna La Marseillaise werd gezongen.

En er was weer opera
Afgelopen zaterdag was er in Parijs na een onderbreking weer een uitvoering van L’elisir d’amore, met onder anderen Roberto Alagna. Carole Leger was erbij en vond het mooi. Ze zette haar ervaring op Twitter. Dat doet ze wel vaker. De teller van het aantal tweets dat ze tot nu toe verzond, staat op meer dan 85.000.

Joyce Rocks
Joyce DiDonato heeft het nodige aan haar hoofd als wereldster, maar ze denkt ook aan de jonge generatie. Haar nieuwste initiatief is gericht op scholieren.

Opera en Musical
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest bracht afgelopen weekend het beste van opera en musical samen in een concert dat zowel publiek als makers veel plezier gaf. Wie goed luistert, hoort aan het eind van het fragment het glorieuze geluid van Karin Strobos.

Twee avonden stonden opera en musical gebroeder/zusterlijk op het podium van De Doelen in Rotterdam. Musicalster Linda Wagenmakers was enthousiast over de samenwerking met haar klassieke collega’s Karin Strobos en Henk Neven.

10 dingen
Sarah Connolly ontdekte dat ze figureerde in deze toptien van dingen die alle operazangers weten. Het magazine Limelight maakte een lijstje van waarheden over operazangers. Als die zich bijvoorbeeld in Italië of Frankrijk bevinden, maar de taal verder niet machtig zijn, kunnen ze uit hun vocale repertoire putten als ze iemand willen vertellen dat ze dodelijk verliefd zijn of ter plekke willen sterven. Handig.

Powervrouw Lotte
Het blad Viva verzamelde 400 koplopers “die dit jaar het verschil hebben gemaakt binnen hun vakgebied”. In de afdeling creatieven is regisseur Lotte de Beer afgelopen week tot winnaar gekozen. Op 17 november werd haar uitverkiezing bekendgemaakt tijdens een gala in Amsterdam-Noord, gepresenteerd door acteur Barry Atsma. Voor zo’n verantwoordelijke taak had Viva geen geschikte vrouw kunnen vinden. Na afloop maakte Barry een selfie met Lotte (derde van links) en de andere powervrouwen.

Ferrando zingt Ferrando
Je zou er bijna overheen lezen, maar de hashtag FerrandoByFerrando staat hieronder niet zomaar. De Opéra de Toulon brengt de komende tijd een productie van Mozarts Così fan tutte. Eén van de mannelijke hoofdrollen is die van Ferrando. De rol wordt gezongen door de tenor die voorbestemd leek hem te zingen.

Vorig artikel

YouTube-portret: Susan Graham

Volgend artikel

Toonkunstkoor Bekker zingt Verdi's requiem

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.