Leonore 1805 verdient ereplek

Beethoven had ieder jaar een nieuwe opera willen schrijven. Maar hij wees twaalf libretti af. Dus bleef het bij die ene opera in drie gedaantes: Leonore 1805, Leonore 1806 en Fidelio 1814. Die laatste werd een beroemd repertoirestuk, de andere twee musicologisch studiemateriaal. Als het aan René Jacobs ligt, wordt Leonore 1805 ook repertoire. Zo overtuigend was de uitvoering onder zijn leiding op 28 oktober in de NTR ZaterdagMatinee.

René Jacobs gaf een overtuigend pleidooi voor Leonore. (© MolinaVisuals)

Eerste een kleine verrassing: het Freiburger Barockorchester zat in een bijzondere opstelling. Aan de rechterhand van de dirigent een blokje van acht houtblazers; eind achttiende, begin negentiende eeuw de ‘harmonie’ genaamd. In het midden in een lange rij de koperblazers. Daarvóór het strijkorkest, uitwaaierend naar links. De drie contrabassen vormden de achterhoede bij de harmonie. Die leverde een goed hoorbare klankbron in het ensemble.

Tweede, weliswaar te verwachten, verrassing was de ruimte rond het orkest, die inventief benut werd voor een semiscenische vertoning van het verhaal over de dappere, vasthoudende vrouw Leonore, die alles in het werk stelt om haar echtgenoot Florestan te bevrijden uit het doodshol waar hij gevangen zit.

De derde, echte verrassing: Leonore speelt in de versie van 1805 een veel ruimere rol dan in Beethovens definitieve versie uit 1814. De operatitel Leonore (volledig: Leonore, oder Der Triumph der ehelichen Liebe) is dan ook zeer terecht.

De première in 1805 bracht – om verschillende redenen – niet het succes waar Beethoven op had gehoopt. Goedbedoelde adviezen van vrienden om de opera in te korten, zetten Beethoven aan tot het schrappen van diverse passages, zoals de ‘goud-aria’ van Rocco de gevangenisdirecteur, en een duet tussen Leonore en Marzelline, dochter van Rocco en verliefd op de als jongeman vermomde Leonore. De drie bedrijven werden samengevat tot twee aktes. De presentatie in 1806 bleef echter steken bij twee uitvoeringen.

Beethoven legde het werk terzijde, maar in 1814 was de tijd rijp voor een herneming, weliswaar met wijzigingen, zoals in de partij van Florestan, die veel dramatischer werd ingevuld. Met een nieuwe ouverture, een gewijzigde afronding bij de bevrijding van Florestan en een nieuwe titel (Fidelio), ontstond de opera die nu wel succes beleefde.

Meer spanning

De live-beleving in de ZaterdagMatinee maakte duidelijk dat er sprake is van twee opera’s over hetzelfde onderwerp en van dezelfde componist. In de opzet met drie bedrijven krijgt de ontwikkeling van het verhaal per bedrijf meer spanning.

De nog in lichte toets geschreven eerste akte met het liefdesgekibbel tussen Marzelline en de cipier Jacquino en het geflirt van Marzelline met Leonore (René Jacobs noemt het een ‘Singspiel’) wordt gevolgd door een dramatisch gekleurd bedrijf waarin Leonore domineert in haar streven mee te mogen gaan naar de geheime gevangene. Het derde bedrijf voert naar de dramatische ontknoping met Florestan als tragische held in het centrum.

Geboeide Florestan

In de versie 1805 komt de problematische liefde tussen Marzelline en Leonore ook aan de orde, in een ontroerend duet, met viool en cello omspeeld. Het geeft contour aan de diepe gevoelens van angst en woede die Leonore echt beroeren. “Breek nog niet, vermoeid hart”, zingt zij als inleiding op haar grote aria ‘Komm Hoffnung’, die uitgebreider is dan in Fidelio 1814 en die gekenmerkt wordt door coloraturen (in Fidelio 1814 niet aanwezig), die soepel uit de mond van Marlis Petersen stroomden. Met haar lichte stem kon zij ook de felle kanten (in haar confrontatie met gevangenisgouverneur Don Pizarro) perfect invullen.

Sopraan Marlis Petersen was een perfecte cast voor Leonore.

Maximilian Schmitt werd vooraf geëxcuseerd vanwege een verkoudheid, maar zijn tenor had genoeg kracht om de rol van Florestan in te kleuren. In de enscenering werd hij tijdens de zachte, spannende orkestrale inleiding door Rocco over de lange trap naar het podium gevoerd – handen geboeid en in een wit gevangenispak. Bovendien werd het zaallicht naar donker gedraaid, wat de spanning verhevigde. De scène deed terugdenken aan de ouverture (Leonore nr. 2), die in een dalende lijn het drama inzet. Een ouverture door Jacobs gekarakteriseerd als een symfonisch gedicht.

De partij van Florestan had een minder hallucinerende expressie als die wij kennen uit Fidelio 1814, beginnend met de geëxalteerde uitroep “Gott” en het visioen “wie ein Engel im rosigen Duft…”. Maar daar stond een uitgebreid liefdesduet tegenover, nadat Don Pizarro en Rocco het paar achterlaten in de kerker. Het leverde een logische overgang op naar de bevrijding, waarbij het schitterend zingende koor (Zürcher Sing-Akademie) in twee stromen de trappen afdaalde.

Virtuoze Freiburgers

Don Pizzaro kreeg in de stem van de Noorse bariton Johannes Weisser een donkere, duivelse scherpte – echt zijn rol. Naast Marlis Petersen schitterde de Amerikaanse Robin Johannsen met een kwikzilveren sopraan en een soepele acteerstijl.

De Russische bas Dimitry Ivashchenko paste naadloos in het karakter van Rocco, een partij die geen afwijking vertoont met de 1814-versie. De Oostenrijkse tenor Johannes Chum als Jacquino en de Duitse bas Tareq Nazmi als Don Fernando completeerden de topbezetting.

Het stormachtig gejuich na afloop gold beslist ook voor de Freiburgers, die virtuoos reageerden op Jacobs’ directie. Zijn pleidooi voor een ereplek van Leonore 1805 overtuigde volledig.

Festival Vocallis vaart nieuwe koers

Padmore en Cooper geven liedrecital