Sasha Waltz choreografeert intense Orfeo

Na de enthousiast ontvangen Gurre-Lieder-première op dinsdagavond vulde De Nationale Opera zich een dag later alweer, nu voor Sasha Waltz’ operachoreografie van Orfeo. Een voorstelling vol fysieke expressie en intensiteit, maar met een wat magere vocale component.

Georg Nigl als Orfeo (foto: Monika Rittershaus).

De Duitse regisseur en choreografe Sasha Waltz heeft sinds haar eerste operachoreografie, Dido and Aeneas in 2005, haar eigen ‘subvorm’ binnen het operagenre ontwikkeld. ‘Choreografisch muziektheater’ wordt het wel genoemd. Leidend voor haar is de vergaande integratie van muziek, dans en zang, waarbij haar dans een veel grotere en volwaardiger plaats inneemt dan de doorsnee operaballetten, die vaak als redelijk los van de dramatische handeling staande tussendoortjes fungeren en daarom ook regelmatig gecoupeerd worden.

Waltz heeft door de jaren heen een kenmerkend ‘idioom’ laten zien in haar producties: dansende zangers en (ogenschijnlijk) zingende dansers, actief participerende musici, ruimte voor stilte en een aardige dosis abstractie. Al die elementen keerden terug in haar versie van Claudio Monteverdi’s Orfeo.

Orfeo was welgekozen repertoire voor de choreografe. Alleen al vanwege de historische achtergrond van de opera. Monteverdi was niet de eerste maar wel de bekendste die muziek, dans, zang en drama verenigde en zo het fundament voor een nieuwe kunstvorm legde. Dat gegeven kwam goed uit de verf bij Waltz, gezien haar sterke focus op die integratie van disciplines. Verder kon Monteverdi’s tamelijk statische werk ook wel wat dans gebruiken…

Waltz maakte gebruik van één simpel, houtkleurig decorstuk (Alexander Schwarz): een podium met aan de achterkant grote, hoge deuren. Het Freiburger BarockConsort zat aan weerszijden daarvan opgesteld. Dat bracht het grote Amsterdamse toneel terug tot adequatere proporties voor een werk als Orfeo. Al ben ik benieuwd of die schaalverkleining ook de mensen helemaal achter in de zaal diende.

Achter de deuren van het decor waren videoprojecties (Tapio Snellman) te zien, die de locaties van de akten illustreerden. Met name de Thracische velden in de slotakte kwamen erg mooi voor de dag, met dank ook aan de lichtvoering van Martin Hauk.

Scène uit Orfeo (foto: Monika Rittershaus).

In deze basale setting gaven zangers en dansers de Griekse mythe eendrachtig vorm, waarbij Waltz een groot beroep deed op de fysieke kwaliteiten van de zangers. Zo moest Plutone (Konstantin Wolff) netjes blijven zingen terwijl Proserpina (Luciana Mancini) aan hem hing en op hem klom als ware hij een klimboom.

De enorme beweeglijkheid die Waltz verlangde, leverde meer en minder geslaagde taferelen op. De scène tussen Plutone en Proserpina vond ik buitengewoon overtuigend, omdat hun intense lichamelijke spel een hele directe vertaling van hun zang was en het geheel zo bijzonder versterkte. Ook het moment dat Orfeo omkeek naar Euridice werd aangrijpend uitgebeeld. De bewegingen van dansers en zangers hadden in die scène – ook voor mij als absolute leek op het gebied van dans – heel veel zeggingskracht.

Minder overtuigend was het eindeloze gehannes met worteltjes, aubergines, courgettes en ander waar van de groenteboer (tweede akte) en het doodstille begin van de vierde akte, net na de pauze. De dansers leken zich wel te amuseren met hun boomtakken, maar diverse toeschouwers konden het lange uitblijven van de muziek niet echt waarderen (vlak achter me: “dit is toch belachelijk?”).

Wat mij zelf meer stoorde, was dat de zangers door hun vele bewegingen soms maar weinig aan zingen toekwamen. De meeste rollen werden bezet door leden van Vocalconsort Berlin, dat al vele jaren samenwerkt met Sasha Waltz. Ik kreeg het gevoel dat zij vooral geselecteerd waren op fysieke kwaliteiten, en minder op vocale, want bijvoorbeeld Pastore 2/Spirito en Pastore 3/Spirito waren erg matig gecast. De betreffende tenor en countertenor konden zich amper verstaanbaar maken.

Ook andere rollen vond ik onder het gebruikelijke DNO-niveau bezet, waarbij ik de meeste moeite had met de Orfeo van Georg Nigl. De Oostenrijkse bariton legde ziel en zaligheid in het beroemde mythische figuur, maar zijn stem leek daaronder te lijden. Hij klonk erg geforceerd, als een auto die zich in z’n twee op de Duitse autobahn begeeft. Voortdurend in het rood. Ik vond het een ongemakkelijke luisterervaring, zeker op de momenten dat hij zijn frasen werkelijk door de zaal scandeerde. Maar misschien was ik de enige, want het publiek gaf hem na afloop een hartelijk applaus.

In mijn ogen was de Duitse sopraan Anna Lucia Richter (La Musica/Euridice) veel beter, met fraaie, ronde en gezonde zang. En ook de gevoelige mezzo van Luciana Mancini (Prosperina) en de vrij zware, maar mooi doorleefde mezzo van Charlotte Hellekant (La Messagiera/La Speranza) konden meer overtuigen.

Het Freiburger BarockConsort liet onder Pablo Heras-Casado een verfijnde klank horen, met opvallend mooie inbreng van de blazers. Niettemin had de muziek wat mij betreft net als de zang wel een wat prominentere plek voor zich mogen opeisen. Heras-Casado was op verschillende momenten redelijk bescheiden.

In opera zijn meerdere kunstvormen voortdurend op zoek naar hun verhouding tot elkaar. Al meer dan vier eeuwen lang balanceren ze samen op één koord, zoekend naar de perfecte gewichtsverdeling, de ultieme synthese. Met Orfeo grijpt Sasha Waltz terug op de oorsprong van dat balanceren en voegt er een nieuwe dynamiek aan toe. Expressief en intens is het resultaat, maar met minder muzikaal gewicht dan ik gehoopt had.

Orfeo is nog te zien op 5 en 6 september. Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

De agenda van: Henk Neven

Bernstein en Gershwin in Almere Haven