BinnenkortBuitenland

Met zendt Las Vegas-Rigoletto uit in bios

De Metropolitan Opera brengt zaterdag 16 februari een in Las Vegas gesitueerde Rigoletto op het scherm in bioscopen over de hele wereld. De enscenering komt van Michael Mayer, de jonge Michele Mariotti dirigeert.

Scène uit Rigoletto (foto: Ken Howard / Metropolitan Opera).

De live-uitzending van Rigoletto is onderdeel van de populaire Live in HD-serie van de Metropolitan Opera en wordt in Nederland onder meer bij CineMec, diverse vestigingen van Pathé en Foroxity Limburg vertoond.

De nieuwe productie van Verdi’s geliefde opera komt van de hand van Michael Mayer, die het verhaal over de vrouwenverslindende hertog van Mantua, de gebochelde hofnar Rigoletto en zijn onschuldige dochter Gilda in het Las Vegas van de jaren zestig plaatst. Een plek waar “iedereen op jacht is naar macht, geld en schoonheid”.

De titelrol wordt vertolkt door Zeljko Lucic, die de partij al vele malen zong. De Poolse tenor Piotr Beczala vertolkt de hertog en Diana Damrau zingt Gilda. De cast en het koor en orkest staan onder leiding van Michele Mariotti, een rijzende ster in dirigentenland.

Zie voor meer informatie over de productie de website van Metropolitan Opera.

Hieronder een fragment uit de productie:

Vorig artikel

Spanjaard: geraakt door Owen Wingrave

Volgend artikel

De Doelen hele dag in teken Hugo Wolf

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

8Reacties

  1. Antonio
    11 februari 2013 at 19:14

    Ik heb Michelle Mariotti in Bologna gehoord, waar hij Simon Boccanegra dirigeerde.
    Ik vond hem werkelijk fantastisch, zo jong nog wel – als ik mij niet vergis dan is hij nu 34!

  2. .erda
    17 februari 2013 at 12:36

    Gisteren de live in HD productie gezien. Hoewel ik niet houd van “gemoderniseerde” opera was dit een leuke uitzondering op de regel. De vernieuwing was niet storend, hoewel ik ergens las : indien Gilda met Sinatra het bed gedeeld had, zou dat voor haar een contract voor een boek en film opgeleverd hebben, en geen dood iin de koffer van een auto… Over de zang en het orkest niets dan lof, voor mij de ster van de avond Rigoletto zelf, met op gelijk niveau de Gilda van Damrau. Nog nooit zo’n mooie Gualtier Maldé gehoord. Beczala heeft me een beetje teleurgesteld, maar dat deed ie in Bohème in Salzburg ook, misschien hou ik gewoon niet zo van zijn stem? Deze voorstelling heeft me in ieder geval een beetje verzoend met “moderniseringen”. Afwachten wat de Parsifal op 2 maart zal geven.

  3. Anna K
    17 februari 2013 at 13:23

    Ik hen gisteren immens genoten, wat een prachtige productie!
    Alle zangers waren goed en Beczala was superb, hij zag er ook geweldig uit en dan ook nog eens zijn pal-dansen act …
    Hopelijk komt de voorstelling op DVD uit!

    Wat Gilda en Sinatra betreft: zij was een naieve puber uit de provincie die waarschijnlijk niet eens wist wie Sinatra was!

  4. joseph
    18 februari 2013 at 11:47

    Meestal ben ik heel argwanend wat moderne versies van opera aangaat, maar van deze productie heb ik echt genoten. Geen kleurloos, grauw zwart gat op de scene.
    Rigoletto in een casino in Las Vegas. Gelukkig werd niet met de originele muziek gesjoemeld.
    Heel knappe productie met een goeie cast, vooral Rigoletto zelf heeft me geweldig bekoord. Knap decor uit de Sinatra Martin Davis tijd.

  5. olivier
    18 februari 2013 at 19:51

    En er is meer goed nieuws!

    “Dear Friends, as you might have noticed Against Modern Opera Productions has reached 4000 members yesterday! This is much more we ever thought it would have. We cannot be ignored longer, we lovers of traditional opera productions have a voice again. Let us go on and reach something. Thanks to all of you! Your AMOP-Team”

    http://www.facebook.com/pages/Against-Modern-Opera-Productions/146292958770872

  6. kersten
    19 februari 2013 at 20:22

    @olivier: proficiat met de 4000 AMOP-members. Voorlopig zal ik er nog geen deel van uitmaken maar ik heb de site wel direct aan m`n
    Favorieten toegevoegd: pracht van een prentenboek, dank voor de tip!

  7. olivier
    19 februari 2013 at 22:54

    @kersten: inderdaad, prachtige plaatjes, van opera’s geregisseerd door Zeffireli, Otto Schenk e tutti quanti… En je kunt aan diezelfde plaatjes meteen zien om welke opera het gaat, dat zijn we natuurlijk een beetje ontwend. Of, zoals een mevrouw uit Wenen het op FB verwoordt: “Ja, und wo man sofort wusste, um welches Werk es sich handelt, ohne Rätselspiele veranstalten zu müssen”

    Overig is het aantal sympathisanten met Against Modern Opera Productions, as we speak, alweer gestegen tot 4033, op FB alleen al, dat is ruim 2,5 keer het aantal plaatsen in Het Muziektheater! Het blijkt toch dat er steeds meer operaliefhebbers zijn die zich niet langer knollen voor citroenen laten verkopen, wie de schellen van de ogen zijn gevallen. In Amsterdam lopen we hierin niet voorop, we zijn wat conservatief wat dat betreft, en slikken de regisseurswaanzin zoals dat door het Operndirektorat am Amstel van ons verlangd wordt. Maar ‘In Nederland gebeurt alles 50 jaar later’ aldus (het pseudo-citaat van) Heinrich Heine.

  8. kersten
    20 februari 2013 at 15:40

    @olivier: van Viscontis Don Carlos(`87)en de Lucio Silla van Wieler-
    Morabito(`04)heb ik gelijkelijk genoten maar de Don Giovanni en Nozze(`06)vond ik rampen. Tot de hoogtepunten van Die Zauberflöte behoort voor mij de overdonderende entree (Sie kommt!-Sie kommt!)van
    zo`n onverschrokken sopraan als de sternflammende Königin. Als ik dan lees dat deze in de recente Zauberflöte -ik heb het nog steeds over DNO- gezeten is in een rolstoel, steiger ik in eerste instantie maar ik zal de productie toch echt eerst gezien moeten hebben. Ik wil maar zeggen: voor mij zijn niet alle moderne producties automatisch `euro trash`, zoals dat in Amerika heet. Maar misschien is de M van AMOP wel niet zo absoluut bedoeld en vinden bv. de abstracte plaatjes van Wieland Wagners ensceneringen wel genade in de ogen van hen die meteen willen kunnen zien om welke opera het gaat.