AchtergrondBinnenkort

Wagnergenootschap stelt stipendiaten voor

Het Nederlandse Wagnergenootschap heeft afgelopen woensdag de drie stipendiaten voorgesteld die deze zomer naar Bayreuth gaan. Twee zangeressen en een ondernemende filosoof mogen het Zuid-Duitse Wagner-walhalla bezoeken om dicht bij de bron van Wagners muziek en gedachtewereld te komen.

Van links naar rechts: voorzitter Leo Cornelissen, Yourai Mol, Charlotte Janssen, adviseur Hans Middelhuis en Anna Traub (foto: Peter Franken).
Van links naar rechts: voorzitter Leo Cornelissen, Yourai Mol, Charlotte Janssen, adviseur Hans Middelhuis en Anna Traub (foto: Peter Franken).

Ieder jaar geven de in het Wagnergenootschap verzamelde liefhebbers drie jonge mensen de kans om rond te kijken in Bayreuth, een aantal voorstellingen bij te wonen en zich zo een beeld te vormen van Wagners artistieke nalatenschap. Hun reisbeurs, het ‘stipendium’, geeft toegang tot alle aspecten van de Wagner-cultuur tijdens de Bayreuther Festspiele, die op 25 juli begint.

Het was de componist Richard Wagner zelf die een jaar voor zijn dood stelde dat de “tüchtigen Freunden” van zijn muziek vrij toegang zouden moeten krijgen tot de Bayreuther Festspiele. Een ‘Patronat’ om dat te bewerkstelligen werd ingesteld in 1882, een jaar voor Wagners overlijden.

Anderhalve eeuw later bestaat die regeling nog. Jaarlijks gaan er 250 stipendiaten tussen de 18 en 35 jaar naar Bayreuth. Ze bezoeken lezingen en inleidingen en zijn aanwezig bij de uitvoeringen van Wagners opera’s in het Festspielhaus. De besturen van de lokale Wagnerverenigingen vaardigen kandidaten af, doorgaans musici, zangers, componisten of theatermakers. Professionals uit het operavak adviseren bij de selectie van de kandidaten.

Twee zangeressen en een filosoof gaan dit jaar vanuit Nederland op weg naar de Grüne Hügel in Bayreuth. Anna Traub, Charlotte Janssen en Yourai Mol ontvingen afgelopen woensdag van Wagnergenootschap-voorzitter Leo Cornelissen hun officiële stipendiatendiploma, voorzien van de handtekeningen van de festivalleiding, waaronder Eva Wagner-Pasquier en Katharina Wagner.

Sopraan Charlotte Janssen mag zich sinds 2014 master noemen, na haar cum laude afstuderen aan de Dutch National Opera Academy. Ze was de laatste jaren onder meer te zien in Così fan tutte onder regie van Lotte de Beer voor de Dutch National Opera Academy en in Die Stumme Serenade, ook geproduceerd door de operamasteropleiding.

Haar interesse in de muziek van Wagner ontstond toen haar docent cultuurgeschiedenis in de klas een videofragment van Isoldes ‘Liebestod’, gezongen door Waltraud Meier, liet zien. “Ik was verkocht en moest in een vol klaslokaal een traantje wegpinken”, aldus de jonge zangeres.

Mezzosopraan Anna Traub, geboren in Basel, deed in Nederland van zich spreken door haar hoofdrol in de Carmen die Floris Visser voor het jubileum van de TU Delft regisseerde. Ze was ook te zien als Kate Julian in Owen Wingrave van Opera Trionfo.

Haar eerst Wagner-opera liet een diepe indruk achter, al was ze nog maar drie toen ze Der fliegende Holländer vanuit de zaal meemaakte. Tot de hoogtepunten van haar repertoire als liedzangeres rekent ze Wagners Wesendonck-Lieder.

Ondernemend filosoof Yourai Mol speelde viool in het Utrechts Studenten Concert, maar zijn belangrijkste bijdrage aan de wereld van opera en klassieke muziek lag op een ander vlak: het grote Wagner-jubileumproject Rheingold op de Rijn in 2013, waarvoor hij medeproducer en marketingmanager was. Samen met een team van medestudenten realiseerde hij een productie van Das Rheingold in de ruim van een rijnaak.

Zijn interesse in Wagner is eerder intellectueel dan muzikaal, zegt Mol, die net zijn master filosofie voltooide aan de universiteit van Oxford. Hij plaatst Wagner in een tijd “waarin filosofie, literatuur, kunst, wetenschap en politiek allemaal met elkaar in verbinding stonden”. Voor hem is Wagner “een filosofisch avontuur waarin elke keer weer nieuws te ontdekken valt”. De laatste jaren schreef Yourai Mol vanuit Engeland recensies voor Place de l’Opera.

Op de lijst van stipendiaten die het Wagnergenootschap de afgelopen jaren uitzond naar Bayreuth staan de namen van bekende zangers, musicologen en musici. Onder anderen Carina Vinke, Wiard Witholt, Ernst Munneke, Christiaan Kuyvenhoven en Deirdre Angenent gingen het drietal van dit jaar voor in de queeste naar de bron van Wagners kunst in Bayreuth.

Zie voor meer informatie de website van het Nederlands Wagnergenootschap.

Vorig artikel

Opera in de media: week 25

Volgend artikel

Schubertiade viert veertigste verjaardag

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.