AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Oud, nieuw en 2017

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 69, een speciale oudejaarseditie.

De doden van 2016
In de media werd het overlijden van een groot aantal popsterren dit jaar breed uitgemeten. Ook de operawereld verloor verschillende bekende namen, zoals countertenor Brian Asawa, dirigent Nikolaus Harnoncourt, sopraan Daniela Dessì, tenor Johan Botha en dirigent/componist Pierre Boulez. Je zou allen toewensen wat Gary Lineker suggereerde.

Net voor kerst kwam er nog een drama bij: het vliegtuigongeluk waarbij leden van het koor van het Alexandrov Ensemble omkwamen.

Uit de omzetcijfers blijkt dat dood zijn voor een artiest meestal een positief effect heeft op de verkoop van cd’s. Al heel lang dood zijn maakt dat effect kennelijk nóg groter.

Barbara in de lift
Voor zangeres/dirigent Barbara Hannigan was 2016 een jaar vol erkenning voor haar opname van Let me tell you van Hans Abrahamsen. Ze ontving er onderscheidingen voor als de Gramophone Award, een Edison Klassiek en de Diapason d’Or.

Componistes overal ter wereld
In het jaar 2016 leek de aandacht voor vrouwelijke componisten wat groter dan voorheen. Mayke Nas werd in oktober voor twee jaar benoemd tot Componist des Vaderlands en er was aandacht voor Calliope Tsoupaki, van wie in maart 2017 haar nieuwe opera Fortress Europe in première gaat in Amsterdam. En ontbrekend op deze lijst maar zeer aanwezig dit jaar was Kaija Saariaho, die het voorjaar vierde in Amsterdam en het najaar in New York. En natuurlijk deze tien:

Flying High met Wagner
Een Finse productie van Der fliegende Holländer, in een regie van Kasper Holten en onder muzikale leiding van John Fiore, staat online. Mooie muziek om het jaar mee te besluiten. Van de presentatie van Outi en Risto kunnen Bo van der Meulen, Paul Witteman en zelfs Floris Kortie nog wat leren.

Goed volk
We troffen het afgelopen jaar voor de verhalen op Place de l’Opera weer heel veel aardige en interessante individuen en gezelschappen. Bijvoorbeeld de vijf zangeressen van het Coco Collectief met pianist/alleskunner Maurice Lammerts van Bueren. Hij is de baas, maar wel van het sociale type.

Cité 27 december - Coco Collectief

#BlackVoicesMatter

Vooruitkijken
In de komende maanden maken de operahuizen hun programma voor het seizoen 2017/2018 bekend. Goede kans dat in die lijsten ook deze productie voor Amsterdam opduikt.

Farouz
Er komen verschillende wereldpremières aan in 2017. Hier is een selectie, met onder meer Mohammed Fairouz’ The new Prince bij De Nationale Opera op 24 maart in Amsterdam.

Strauss sluit HD-seizoen
Op 13 mei 2017 beleeft de Live in HD-serie van de Metropolitan Opera een glorieus einde met Der Rosenkavalier van Strauss, met Renée Fleming als de Marchallin.

Niet te missen
Vooruitkijken op operaproducties in 2017 kan aan de hand van deze internationale lijst. Wie geen tijd of geld heeft om naar Salzburg, Milaan of New York te reizen, kan voor twee uit de lijst in een Nederlandse bioscoop terecht. Voor Rusalka, bijvoorbeeld, in een productie van Mary Zimmerman met onder anderen Kristine Opolais, Brandon Jovanovich, Jamie Barton en Eric Owens.

De toekomst van opera
Ook op Place de l’Opera brachten we meningen en verwachtingen over de toekomst van opera. Die toekomst begint vandaag.

Modder
Beroepshalve volgen we de sociale media en lezen dus ook alle modder die digitaal over de wereld wordt gejaagd. We wensen de moddergooiers meer (media)wijsheid in 2017 en vooral: meer poëzie.

Vorig artikel

Sally Matthews wint Prix d'Amis

Volgend artikel

Petersens Lulu voor het nageslacht bewaard

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.