Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenland, Nieuws

Cité de l’Opera: Benjamin, John en Renée

6 maart 2018 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 131.

Eerste bootleg
De maker van de eerste opera-bootleg was de archivaris van de Metropolitan Opera in New York. Lionel Mapleson maakte in 1901 zonder toestemming een opname met zijn Bettini-microrecorder. Het was illegaal, maar dankzij Mapleson werden er grote hoeveelheden opnamen bewaard van stemmen uit het begin van de twintigste eeuw.

Verhoor Benjamin Appl
Niks geen soft interviewtje: in deze video een keihard verhoor van Benjamin Appl, die overigens op 25 mei te gast is op het Internationaal Lied Festival Zeist. Uit het verhoor blijkt waarom Appl met name bekend is als liedzanger.

Aanloop van Operadagen Rotterdam
“Je krijgt er veel voor terug, dingen die je niet verwachtte”, zegt één van de jonge makers, componist Niels Hak, over het bezoeken van Operadagen Rotterdam. Op 15 maart wordt het programma onthuld en leest u meer op Place de l’Opera.

Haitink jarig
Maestro Bernard Haitink werd 89 en kreeg van alle kanten felicitaties. Hij heeft hart voor jonge collega’s, zo bleek uit een bericht van dirigent Manoj Kamps.

Cellini nu in Parijs
De opera Benvenuto Cellini was in mei 2015 met veel succes in Amsterdam te zien. De coproductie doet vanaf 17 maart Parijs aan, met ook nu weer tenor John Osoborn in de hoofdrol in de spectaculaire regie van Terry Gilliam.

Eyeliner
Een gewone sterveling zou zich wellicht enigszins gegeneerd voelen als hij, net op het moment dat operalegende Plácido Domingo op bezoek komt, zwaar onder de make-up zit. Zo niet Gregory Kunde.

Lisettes ideale concertzaal
Een interview met Lisette Oropesa, graag gezien en gehoord in Amsterdam. En dat is wederzijds. Op de vraag naar favoriete zaal luidt het antwoord: “I really enjoyed singing in the Concertgebouw in Amsterdam. What an incredibly beautiful hall, magnificent orchestra and fabulous acoustic!”

Akkoord in de muziek
Bij de vijf akkoorden die de klassieke muziek voorgoed veranderden kan het Tristan-akkoord niet ontbreken.

Oscars voor Renée
De Amerikaanse sopraan Renée Fleming, nog altijd druk met uitleggen dat ze heus niet met pensioen is, leende haar stem aan twee zeer succesvolle filmprojecten. Op de soundtrack van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri staat een lied uit de opera Martha van Friedrich von Flotow.

Fleming deelde in de Oscarregen voor Three Billboards en voor The Shape of Water, waarvan de soundtrack met onder anderen Fleming afgelopen zondag onderscheiden werd met een Oscar.

Opera op het songfestival
De inzending van Estland voor het Eurovisiesongfestival, begin mei in Portugal, is een “operateske ballade”. De kenners op Songfestivalweblog zijn nog in discussie. “Opera heeft alleen echt gewerkt als het komt uit het land van opera. Frankrijk, Letland, Zweden, België hebben het allemaal geprobeerd. Alleen Italië was er succesvol mee”, meent één van hen.

Inclusie in de opera
Actrice Frances McDormand gaf een pittige acceptance speech bij de Oscars. Misschien is haar suggestie van een inclusion rider ook een idee voor de operawereld.

https://twitter.com/ProudResister/status/970524235289407488

Tom Hanks en Maria Callas
OperaWire spreekt over “the use of opera as a leitmotif” in cinema naar aanleiding van de aria ‘La mamma morta’ uit de opera Andrea Chénier door Maria Callas in de film Philadelphia.

door