AchtergrondBinnenkortInterviews

Zomerserie: waar is Thomas de Bruijn?

Het is zomer, veel operahuizen en theaters in Nederland zijn dicht. Maar dat betekent voor veel zangers, musici en regisseurs niet dat ze vakantie hebben. Ze werken, in Nederland en daarbuiten, gewoon door. Place de l’Opera spoort ze op en vraagt waar ze zijn en waarom. In deel 1: Thomas de Bruijn.

Thomas de Bruijn: “Ik zit op een gerenommeerd festival voor jonge operazangers, waar ik graag aan meewerk.” (© Caroline Schnitzer)

Regelmatige bezoekers van De Nationale Opera (DNO) konden tenor Thomas de Bruijn in het afgelopen seizoen in verschillende operaproducties zien. Hij zong in het DNO-koor in onder meer Juditha Triumphans, Madama Butterfly en Tannhäuser. Naast zijn werk in Amsterdam zong hij Tamino in een productie van Die Zauberflöte en was hij Tassilo in de operette Gräfin Maritza in het Stadstheater Zoetermeer. Afgelopen juni werkte Thomas de Bruijn mee aan twee recitals met Tsjechisch repertoire in Utrecht. Deze zomer zingt hij Duits.

Waar ben je en wat doe je daar?
“Ik ben in Rheinsberg in Duitsland, in de deelstaat Brandenburg. Het kasteel waar ik verblijf is sinds 1991 de locatie van het internationale Opernfestival Kammeroper Schloss Rheinsberg, dat naast concerten en een concours voor jonge zangers operaproducties presenteert, bezet met talenten uit de hele wereld.

Ik zing mee in Martha oder der zerbrochene Spiegel. Het team is een internationaal gezelschap van zangers, zo tussen de 25 en 35 jaar, uit onder meer Duitsland, Kroatië en Macedonië. En uit Nederland dus.

Sinds 2 augustus wordt hier in de openlucht de opera Martha van Von Flotow opgevoerd. Speciaal voor een publiek vanaf 5 jaar is daarvan een bewerking gemaakt, waarin de oorspronkelijke muziek grotendeels is opgenomen. We werken zo’n drieënhalve week aan de voorstelling, die op 9 augustus in première gaat en daarna nog vijfmaal uitgevoerd wordt. Wij spelen binnen, de ‘grote’ Martha is in het buitentheater. Dat geeft altijd gedoe met het weer. Daar hebben wij in het Schlosstheater gelukkig geen last van.”

Waarom heb je dit engagement aangenomen?
“Het was op een laat moment dat ik via-via de uitnodiging kreeg om te auditeren voor de rol van Lyonel in de Martha-bewerking. De dirigent, Christian van den Berg-Bremer, zocht op korte termijn een tenor en vroeg advies aan iemand van het Koor van DNO. Ik heb een cv en twee recente video’s met Duits repertoire ingezonden. Dat kwam ook bij de intendant van het festival, Georg Quander, terecht en die besloot op basis van die filmpjes mij uit te nodigen. Mijn collega’s in de voorstelling zijn na audities in Berlijn en Moskou in de cast terechtgekomen.

Dit is een gerenommeerd festival voor jonge operazangers, waar ik graag aan meewerk. Ik moest voor mijn deelname vrij vragen bij DNO voor een aantal repetities. Deze rol van Lyonel is om artistieke redenen voor mij heel belangrijk en dat begrepen ze goed bij DNO. Voor mijn loopbaan krijg ik de ruimte voor solistische projecten. Die kans mag ik nemen, dat is heel prettig. Ik wil me de komende jaren verder ontwikkelen als solist.

Toen het helemaal rond was, eind juni, ben ik de partituur van de opera Martha gaan studeren. Ik zing de rol van Lyonel. Ik heb een eigen aria en enkele duetten met Martha. Er is voor de begeleiding een kamerorkest van twintig musici van de Junge Kammerphilharmonie uit Berlijn. Muzikaal is het een heel mooie, sterke productie, en ja, natuurlijk hebben we weleens discussie met de regisseur over zijn keuzes voor de enscenering.”

“Je vindt hier in de regio veel geschiedenis”

Hoe ziet de productie eruit en wat is jouw rol?
“Er zijn twee kinderen met spreekrollen in deze bewerking. Ze komen door een gebroken spiegel vanuit de moderne tijd de wereld van de opera binnen. Ze kunnen pas terug naar hun eigen tijd als ze de stukken van de spiegel verzamelen en daarvoor moeten ze steeds dieper in de wereld van de opera duiken. Het is voor kinderen en voor volwassenen leuk. Eigenlijk is Martha oder der zerbrochene Spiegel een pocketversie van de ‘grote’ Martha.

Als Lyonel zie ik eruit als een dandy, met een pak, een overhemd met rode strik, een lange jas en een strooien hoed. En ik loop met een wandelstok.”

Waar verblijf je?
“Onze kamers zijn op het landgoed in het Kavalierhaus, vlak naast het grote kasteel. Het is hier goed toeven. De sfeer is internationaal en we werken met allemaal leeftijdgenoten. Na de repetities wordt er weleens een biertje gedronken.”

Heb je tijd om iets vakantieachtigs te doen?
“Rheinsberg ligt zo’n honderd kilometer van Berlijn. We zijn op onze vrije dag, afgelopen zondag, naar Sanssouci geweest, het slot in Potsdam. De omgeving hier is prachtig. Schloss Rheinsberg was een buitenkasteel van Frederik de Grote; hij heeft er zelf ook gewoond. De staat Brandenburg was het buitengebied van de koninklijke familie van Pruisen. Je vindt hier in de regio veel geschiedenis. Het is een toeristisch gebied, maar ik zie er niet veel van. In mijn vrije tijd ben ik ook met ander repertoire bezig.”

Martha van von Flotow wordt tot en met 11 augustus in Schloss Rheinsberg opgevoerd. De bewerking Martha oder der zerbrochene Spiegel gaat op 9 augustus in première en is tot en met 14 augustus te zien. Zie voor meer informatie de website van de Kammeroper Schloss Rheinsberg.

Vorig artikel

Gijsbertsen benevelt met Duparcs liedoeuvre

Volgend artikel

Bios Voorschoten brengt live Parijse opera's

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.