AchtergrondBinnenkortInterviews

Thomas de Bruijn in We Want More

Bijna een miljoen mensen laten horen hoe mooi en aangrijpend opera kan zijn, die kans liet tenor Thomas de Bruijn niet schieten. Op vrijdag 3 juli is hij kandidaat in We Want More op SBS6 met een heuse opera-aria bij een echt ensemble. Het was spannend, maar zijn conclusie luidt: ‘Absoluut geen spijt van.’

Thomas de Bruijn (l.) naast Henk Poort in We Want More. (© William Rutten / SBS6)

In de grote talentenshows op tv, zoals The X Factor of Holland’s Got Talent, komen veel verschillende muziekstijlen aanbod, waaronder opera. Vaak levert een eerst frase al een applaus van het publiek op en nadrukkelijk ervaren kippenvel bij de jury. Je kunt er heel beroemd mee worden – denk aan Paul Potts met zijn ‘Nessun Dorma’. Maar of publiek en jury altijd in staat zijn echte kwaliteit te herkennen is voor operakenners weleens de vraag. Er wordt in operakringen graag geschamperd over de ademtechniek of het vibrato van zulke kandidaten.

Moet je dan wel ingaan op de uitnodiging voor deelname aan zo’n talentenontdekshow als We Want More? Thomas de Bruijn kreeg die uitnodiging, dacht er even over na en zei ja. Op vrijdagavond 3 juli is hij te zien in de volgende aflevering van We Want More met een klassieke opera-aria.

Een serieuze operazanger in de wereld van glitter en glamour? Thomas kan wel om die typering lachen als we hem spreken over zijn avonturen bij de zangcompetitie van SBS6, waarvan de eerste afleveringen al zijn uitgezonden. De jury met leden als Ali B, Trijntje Oosterhuis en Davina Michelle kan tijdens het optreden van de kandidaat vóór stemmen, maar die stem tot aan de laatste noten ook weer intrekken. Het blijft dus tot het einde spannend…

Wie vier of meer stemmen van de jury krijgt, is door naar de volgende ronde. De serie eindigt met een finale waarin de kandidaten zowel de jury, 25 muziekexperts als de kijker thuis moeten overtuigen. De grote winnaar gaat met 100.000 euro naar huis, voor de tweede en derde plaats zijn er ook geldprijzen.

Thomas de Bruijn zong solo- en ensemblerollen bij Opera Zuid en De Nationale Opera, waar hij als freelancer aan het koor verbonden is. In de zomer van 2019 stond hij in een productie van het Opernfestival Kammeroper Schloss Rheinsberg in Duitsland.

‘Ik heb wel even getwijfeld toen de uitnodiging kwam, en er ook met collega’s uit de operawereld over gesproken. Veel mensen zeiden: ik zou het zelf niet doen, maar jij moet het wel doen hoor’, vertelt Thomas. ‘De mensen kennen me, ze weten hoe ik ben, hoe leuk ik het vind om mensen te verbinden en opera aan een ander publiek te laten zien. Het is een kans om onze kunstvorm neer te zetten bij een publiek dat normaal niet zo snel met opera in aanraking komt.’

Duidelijke taal

Het gaat bij We Want More ook over het verhaal van de kandidaat, merkte Thomas. Hij kreeg de kans in een video die bij zijn optreden hoort te laten zien hoe zijn wereld eruitziet. ‘Ik ben voor het videoportret dat vóór mijn optreden zit gevolgd bij De Nationale Opera, waar we toen repeteerden met het koor voor Nabucco. Ik weet niet wat er uiteindelijk in de uitzending zal komen, maar ik heb verteld over mijn droom: over de hele wereld opera zingen. Het geldbedrag dat je kunt winnen als finalist van We Want More, die 100.000 euro, zou geweldig helpen om mijn dromen waar te maken.’

Hij realiseerde zich dat hij een wereld binnenstapte waarin de mensen, zowel de programmamakers als het publiek in de studio (de aflevering van vrijdag werd net voor de lockdown opgenomen voor een publiek van vijfhonderd mensen), niet allemaal even vertrouwd zijn met het genre opera. Al hielp het dat bariton Henk Poort ook in de jury zit. Poort maakte recent bij een groot publiek indruk als deelnemer van het programma De Beste Zangers en zal in april 2021 de rol van Baron Mirko Zeta zingen in een productie van Die lustige Witwe bij De Nationale Opera.

Thomas wist wat hem te doen stond: ‘Ik was me heel bewust van de noodzaak om in duidelijke taal uit te leggen wat ik doe, ook aan de mensen van de productie, en ze mee te nemen in mijn wereld. Er was heel veel vrijheid in de manier waarop ik mezelf kon presenteren, van de keuze van de aria die ik graag wilde brengen tot en met de kleding die ik in de uitzending wilde dragen. Dat was heel fijn. Bij tv maak je vaak mee dat er een heel nadrukkelijke regie is die bepaalt wat er gebeurt.’

Het optreden was spannend, zijn aria (‘ik ga nog niet zeggen welke, dat zien de mensen vrijdag wel, maar het is een klassieke opera-aria’) werd begeleid door de musici van Club Classique. ‘Myrthe Helder van Club Classique ken ik van eerdere samenwerkingen, dat was prettig. Ik had aangegeven dat ik graag met een live-ensemble wilde zingen.’

Commercieel

Als deelnemer aan de zangwedstrijd zijn er, naast het vocale optreden, ook vragen van de jury. Thomas stond oog in oog met Ali B, André Hazes en Davina Michelle. ‘Zij is één van de jongere leden van de jury, ik vond haar heel leuk, ze was eerlijk in haar reacties. Je gaat daar staan en weet niet wat er op je afkomt. De redactie wist inmiddels veel over me en die informatie wordt gebruikt voor de vragen. Ik presenteer ook weleens, ik geef opera-inleidingen, dus dat podium, dat lukt me wel.’

‘Er kwam een vraag van de jury over De Nationale Opera. Toen kon Henk Poort even uitleggen dat DNO het hoogst haalbare is in Nederland. Ik heb met Henk ook nog even gezongen, dat zie je in de teaser die al op tv wordt vertoond.’

Thomas is realistisch over de reacties die zijn optreden in We Want More zal oproepen. ‘Er zullen mensen zijn die het leuk vinden en andere zullen vermoedelijk zeggen: dit is geen opera. Dat kan, maar we werken in een kunstvorm die heel duur is én heel kwetsbaar. Dat merken we nu tijdens de coronacrisis. Maar iemand als Anna Netrebko is op haar manier ook héél commercieel, met concerten over de hele wereld. In Nederland vinden we het dan al gauw geen kunst, maar het blijft belangrijk opera van elitair naar toegankelijk te maken.’

Het optreden van Thomas de Bruijn, met een aria die een klein beetje werd ingekort – zo gaat het op tv – zal worden bekeken door tussen de 800.000 en 1 miljoen kijkers. ‘Die zien mijn werk bij De Nationale Opera, die horen een echte aria, dat is winst. Ik heb muziek gekozen die echt bij me past, zo’n optreden als dit is een stap op de weg die ik afleg. Natuurlijk is er risico, maar tv is vergankelijk, je bent ook weer snel vergeten.’

De vraag hoe ver Thomas gekomen is in de zangwedstrijd moet natuurlijk gesteld worden. Gaan we hem terugzien in latere afleveringen van We Want More? Maar ook daarvoor gelden de wetten van de tv. ‘Daar ga ik helemaal niks over zeggen’, reageert Thomas, ‘kijk maar, aanstaande vrijdag 3 juli, om 20.30 uur op SBS6.’

Vorig artikel

Het Grachtenfestival 2020 gaat door

Volgend artikel

Peertje van Animoso: waarheid en leugen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.