BinnenkortFeaturedNieuws

Festival O. maakt programmering bekend

Voor diegene die aan 1 voorstelling per dag niet genoeg heeft, is er Festival O. Maar liefst 90 voorstellingen, op 30 verschillende locaties en dat allemaal in 10 dagen! Van 20 tot en met 29 mei in Rotterdam.

© Festival O. 2022

Festival O. (de vernieuwde versie van de voormalige ‘Operadagen Rotterdam’) maakte het programma bekend van een festival dat met name nieuw, jong werk vertoont. Wereldpremières, werk in wording, bekende- en minder bekende artiesten, voorstellingen die bovenal relevant en actueel zijn.

Een kleine greep uit het aanbod

Er zijn buurtprojecten zoals de Rotterdamse wijken show waar 40 artiesten in de 14 Rotterdamse wijken een podium kregen. Er werd een verbinding gelegd tussen de stadscultuur en het festival.

Of Portretten in Concert waarbij het hond uitlaten in de Tarwewijk, leidde tot gesprekken met vreemden over de belevingswereld van de hond en diens ‘uitlater’.

Er zijn dagelijkse mini-station opera’s Lost & Found, gebaseerd op verhalen van reizigers.

Er is een meezingconcert in Crooswijk, Van Smartlap tot Opera.

In Festival O. is niets zoals u gewend bent. Soms zijn het de speciale locaties die een voorstelling iets bijzonders geven, soms de combinatie van muzikale werelden. Recitals bijvoorbeeld die voortkomen uit min of meer spontane ontmoetingen.

In First dates ontmoeten zangers en musici  elkaar zonder elkaar te kennen . Zo ontmoet het klassieke zangtalent Arturo den Hartog de Oekraïense folkzangeres Maryana Golovchenko, gaat Herlinde Vanderstraete een muzikale uitdaging aan met Krisina Fuchs. Met pianist Jeroen van Vliet zullen ze elkaars, maar ook nieuwe muzikale werelden ontdekken. De Vlaamse operamaker Annelies van Gramberen gaat een ontmoeting aan met de Perzische zangeres en docent Balout Khazraei en de gazhal-vertolker Ilyas Nadjafi en zo zijn er in totaal 10 spanende en verassende First dates.

Er is veel aandacht voor film, of gefilmde projecten.

Still uit ‘Undine” © Stichting Wildermoed

In O. Cinema is ruimte voor realisme en actualiteit maar ook voor animatie, bijvoorbeeld in Undine. Een zwart-wit animatie met live-muziek, waarbij alle genres samensmelten er iets geheel nieuws ontstaat.

Ook in O.cinema de post-moderne film ORFEA2021, een “queer” opera in het Grieks, gebaseerd op Monteverdi’s Orfeo.

Home sweet home, de film is een gemonteerde versie van een zesdelige serie over Rotterdam tijdens de quarantaine.

Een nu haast schrijnend actuele film is CHORNOBYLDORF, een hedendaagse media-opera, geënsceneerde performance, die volks- en klassieke zang combineert met theater, dans, unieke muziekinstrumenten en filmische videoromans. De voorstelling werd geproduceerd in 2020 in Kiev, Oekraïne.

Het O. Festival wordt geopend op vrijdag 20 mei in de TR Schouwburg, met The world’s wife.

Het Ragazze Quartet en transgender zangeres Lucia Lucas, maakten een voorstelling waarvoor de gedichten en personages uit The World’s Wife, de bundel van Carol Ann Duffy (Hofdichter Verenigd Koninkrijk) de basis vormden. Lucia Lucas haalde recentelijk de wereldpers met de aankondiging dat zij als eerste transgender zangeres op zal treden als Angelotti in Tosca  in de Metropolitan Opera in New York.

De TR Schouwburg is ook het podium voor Entrecote, een voorstelling van Liesa Van der Aa en One Trick Pony. Dit is het tweede deel uit hun triptiek, Court of Choise, waarin kritische vragen over de samenleving en macht gesteld worden. In Entrecote staan onze consumptiemaatschappij en de zeer letterlijke vleselijke lusten en drang van de mens centraal.

In de Kleine zaal van de TR Schouwburg spelen sopraan Maribeth Diggle, Muziektheater Transparant en Opera Ballet Vlaanderen de voorstelling Sola soletta. Vrouwen zijn vaak het ontwerp van de mooiste en meest tragische opera’s maar hoe zit het met vrouwen achter de schermen? Is de operawereld een mannenwereld?

Er is een talkshow met festivaldirecteur Guy Coolen die gasten ontvangt en er zijn workshops. Zo kunt u in De Fruitvis binnenlopen voor een workshop met lezingen en discussies over de stand van het muziektheater in Nederland.

Er is een workshop over- en met ademhalingstechnieken en er is een dialoog tussen dirigent, schrijver en auteur Karmina Silec en artistiek directeur  Nicole Beutler over de veranderende wereld van het internationale muziektheater.

Het klimaat is een belangrijk thema in Festival O.

Zo is er The Scorched earth trilogy, een driedelige street art video opera op de muren van de Brutus en is er de voorstelling Songs of Nature, waarin Muziektheater Transparant en B’Rock Orchestra terug kijken  op eeuwen natuurbeleving, via bijzondere, weinig gehoorde liederen van Händel en nieuwe commentaarmuziek van Wim Henderickx.

In Festival zijn ook enkele late night voorstellingen en concerten in Late Night Lullebies,
Laid-back akoestische optredens ter afsluiting van je festivaldag.  Zangers laten door de instrumentele beperkingen een andere, kwetsbaardere kant van zichzelf zien. Van Turkse klassiekers tot Weimar cabaret, 70’s folk en soulvolle afrobeats. Laat je meevoeren door artiesten die op hun eigen manier de nacht inluiden. Sopraan Aylin Sezer geeft een late night concert met Sinan Arat.

Heel belangrijk lijkt het om uit het grote aanbod nog twee voorstellingen apart te noemen.

EROS is een project dat al in 2021 gestart werd. Het ODC Ensemble en Elli Papakonstantinou hebben vanaf november 2021 samengewerkt met NOVA OPERA – een groep jonge Oekraïense kunstenaars die op zoek waren naar nieuwe manieren om muziektheater te ontwikkelen. Door de Russische invasie van Oekraïne is het project volledig omgegooid en is het startpunt een overweldigend besef van verlies, angst, leed en oorlog geworden. Het stuk biedt ruimte aan de persoonlijke getuigenissen van het Oekraïense team dat de gebeurtenissen rondom de Russische invasie op de voet volgde vanaf het eerste moment. In de woorden van Guy Coolen, artistiek directeur van Festival O: ‘O. heeft de wereldpremière van een bijna onmogelijke creatie door Griekse en Oekraïense artiesten gemaakt terwijl de oorlog woedt.’

Madrigals van theatermaker Benjamin Abel Meirhaeghe is een voorstelling waarbij heden, verleden en toekomst met elkaar verbonden worden met als uitgangspunt de oorlogs en liefdes madrigalen van Monterverdi, Madrigali guerrieri ed amorosi.

Festival O. vindt plaats van 20 tot en met 29 mei in Rotterdam.

Vorig artikel

Staatsoper Unter den Linden presenteert seizoen 2022-2023

Volgend artikel

Phillipe Herreweghe en Collegium Vocale vieren jubilea met Bachs Hohe Messe

De auteur

Bo van der Meulen

Bo van der Meulen