AchtergrondBuitenland

Cité de l’Opera: feest, feest, Syrië

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 10.

Zo vier je een jubileum
Ook in deze rubriek kunnen we natuurlijk niet heen om hét evenement van afgelopen week. Het was de week dat De Nationale Opera vijftig jaar bestond. Er werden grote namen ingevlogen om op het podium van het theater aan de Amstel op te treden, het publiek kwam in drommen naar Nationale Opera & Ballet, er was een mooi orkest en er was een uitmuntende regisseur: Robert Carsen. Dat alles leidde tot een indrukwekkende première van Dialogues des Carmélites. Met onder anderen Doris Soffel, Sally Matthews en Sabine Devieilhe stonden er echte sterren op het podium.

Het zal, om in stijl te blijven, een wonder zijn als er na de juichende kritieken nog één plaats onbezet blijft in Nationale Opera & Ballet tijdens de komende voorstellingen.

De prinses bij DNO
De prinses was erbij. Ze miste de eerste opvoering van Dialogues des Carmélites, maar zag een avond eerder wel hoe Eva-Maria Westbroek het galafeest rond het vijftigjarige jubileum van De Nationale Opera vocaal opende. En hoorden we het nou goed? Zong de Nederlandse sopraan met lichte ironie in haar openingsaria “Dich, teuere Halle”? Dat moet een subtiele verwijzing zijn geweest naar de toegangsprijzen voor het halve-eeuwfeest. Maar een feest was het. De operawereld betrad de rode loper en een legertje aan BN’ers kwam opdraven, waaronder het voltallige Koefnoen-duo, Georgina Verbaan en Stage Entertainment creative director Maurice Wijnen.

Arie was er.

Mezzosopraan Violeta Urmana trad op tijdens het gala en ging na afloop trots op de foto met de prinses.

https://twitter.com/VioletaUrmana1/status/662770763519410176

Dich, nicht so teuere Halle!
Opera Zuid brengt komende vrijdag de eerste voorstelling van Rigoletto, voorafgegaan door feestelijkheden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Maastrichtse operahuis. Première en feest worden gehouden in het Theater aan het Vrijthof. Waar de bouw van de ‘Stopera’ in Amsterdam voor onrust en protest zorgde, werd het theater in Maastricht onzichtbaar achter de bestaande gevel van het Generaalshuis aan het Vrijthof opgetrokken. Het gebouw kostte ongeveer een vijfde van de overschrijding (!) van de bouwkosten van de stadhuis-muziektheatercombinatie in Amsterdam.

Het Amerikaanse lied
Thomas Hampson reist letterlijk de wereld rond om muziek te maken of erover te spreken. Begin december is hij even terug in zijn geboorteland voor een workshop voor docenten over het Amerikaanse lied. Die workshop maakt deel uit van zijn activiteiten om het Amerikaanse klassieke lied te promoten en in ere te houden. Op de website van zijn Hampsong Foundation vindt u nog veel meer informatie.

Bach voor de poen
Hoewel we van de opera en het lied zijn, houden we ook andere uitingen van vocale klassieke muziek in de gaten. Minstens eenmaal per jaar bezoeken we één van Bachs passies bij de Nederlandse Bachvereniging, het eerbiedwaardige gezelschap dat sinds 1921 de muziek van Bach en andere barokcomponisten in Nederland promoot. Hogere kunst met hogere doelen, dachten we. Maar uit deze tweet blijkt het tegendeel. Bach is prachtig en wordt in passende zalen uitgevoerd, maar het is uiteindelijk ook gewoon #handel.

Grootse DeYoung
Dat Michelle DeYoung een groot zangeres is, konden de bezoekers van Tannhäuser bij de New Yorkse Metropolitan Opera onlangs nog horen. Hoe groot ze is, blijkt uit deze foto, met de ’s werelds allerberoemdste – en vermoedelijke ook kleinste – sextherapeute, de vermaarde Dr. Ruth.

Jubilerende Doelen
In 1967 trad Elly Ameling er op, bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder Bruno Maderna. Maar ook heel veel andere grote namen zongen opera in het concertgebouw in het centrum van Rotterdam. De eerste complete opera-opname werd er gerealiseerd met de Holland Festival-productie van Der Rosenkavalier. De Doelen bestaat op 18 mei 2016 vijftig jaar en viert dat onder meer met een herinneringswebsite. Het concertenarchief is er te vinden en u kunt uw eigen herinneringen, bijvoorbeeld aan dat optreden van Elly Ameling, toevoegen.

https://twitter.com/deDoelen/status/662580369267535872/photo/1

Op bezoek in Abbey Road
Bij de legendarische Abbey Road-studio’s in London denken veel mensen meteen aan de Beatles (die er de complete Magical Mystery Tour deden), aan Pink Floyd of aan Adele. Maar al in 1931 dirigeerde Edward Elgar er, en in diezelfde periode zong Richard Tauber er honderden stukken in. In de jaren vijftig was Elizabeth Schwarzkopf er te vinden. Met onder anderen Kirstin Flagstad nam ze een versie van de opera Dido and Aeneas op. U kunt nu een digitale blik werpen in de beroemdste opnamestudio ter wereld.

https://twitter.com/GoogleUK/status/661933339968864256/photo/1

Kinderen in Syrië
Omdat het leven rondom premieres en gala’s gewoon doorgaat – en niet voor iedereen even voorspoedig – dit bericht. Voor wie deze week in Londen is.

Vorig artikel

Van top tot teen tintelende Tamerlano

Volgend artikel

Fraaie zomernacht in Gelsenkirchen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.