AchtergrondFeatured

Libretto-blog: Een atypische Italiaan

De redactie van Place de l’Opera schreef voor het nieuwe operaboek Libretto 184 pagina’s vol over het aanstaande operaseizoen. In de Libretto-blog geven we de komende tijd voorproefjes van de inhoud. Aflevering 5: een ontmoeting met een dirigent die vanuit Europa en New York met vrijwel ‘iedereen’ gewerkt heeft.

Fabio Luisi (foto: Koichi Miura / Metropolitan Opera).
Fabio Luisi (foto: Koichi Miura / Metropolitan Opera).

James Levine is weliswaar terug in de Metropolitan Opera in New York, maar vanwege zijn broze gezondheid is ‘principal conductor’ Fabio Luisi nog vaak voor het orkest te vinden. Voor de vierde akte van Libretto, ‘Opera in de bioscoop’, lukte het een interviewafspraak met Luisi te maken tijdens een recent bezoek van hem aan Nederland.

Fabio Luisi wordt beschouwd als een echte zangersdirigent, die tekst net zo belangrijk vindt als muziek. Veelzeggend is het feit dat hij pas eenmaal in zijn loopbaan een opera heeft gedirigeerd in een taal die hij niet machtig was (Jenufa van de Tsjech Janacek). Hij zou graag eens Boris Godoenov dirigeren, maar de taalkwestie is ook hier een obstakel. “Ik zou de taal beter willen leren kennen, maar het zou dus zomaar kunnen dat ik Boris nooit zal doen.”

Luisi (Genua, 1959) is Italiaan, werkt voor een groot deel van zijn tijd in de operawereld, maar heeft niets van het temperament dat je op grond van zijn afkomst zou verwachten. Hij is heel kritisch op zijn eigen werk. Op mijn vraag welke van de vele opnamen die hij maakte voor hem als gedenkwaardig kunnen doorgaan, luidt zijn antwoord: “Dat is lastig. Ik vind het moeilijk om mijn eigen werk te beoordelen. Ik ben heus wel tevreden met sommige opnamen, maar mijn perceptie zal verschillen van die van het publiek. Er zijn een paar dingen die ermee door kunnen. Er is bijvoorbeeld een mooie Rosenkavalier op dvd, uit Japan.”

Hij dirigeerde een deel van de uitvoeringen van de recente New Yorkse Ring des Nibelungen en deelt daarmee in de eer van de bekroning met een Grammy. Maar hij heeft de opname die op dvd verscheen nog nooit teruggezien- of gehoord. Ik leg hem een dilemma voor: “U bent in een hotelkamer, de satelliet-tv doet het niet, er staat een dvd-speler en daarnaast ligt maar één dvd: die bekroonde opname van Götterdämmerung, uit de Ring van de Met. Wat doet u?” Luisi hoeft niet lang over zijn antwoord na te denken: “Ik denk eerlijk gezegd dat ik dan een boek ga lezen.”

Het hele gesprek, ook over het komende optreden van Fabio Luisi bij De Nationale Opera in Lulu van Alban Berg, is terug te lezen in Libretto. Bestel hem nu!

Vorig artikel

Lunchen met Don Giovanni in Leeuwarden

Volgend artikel

Dolora Zajick debuteert als componiste

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.