Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenlands nieuws, Nieuws

Cité de l’Opera: Fabio, Aylin en Klaus

5 juni 2018 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 144.

Fabio naar Dallas
De Italiaan Fabio Luisi verving een aantal jaren James Levine als dirigent van de Metropolitan Opera. Hij wees een aanbod van Bayreuth af omdat hij vreesde dat de regie hem niet zou bevallen en hij dirigeerde uiteindelijk toch niet Lulu bij De Nationale Opera in 2015. Toch is de dirigent – stelden we ooit vast tijdens een interview in een chique Amsterdams hotel – geen flamboyante Italiaan, maar een kalme en bescheiden man. Hij gaat Jaap van Zweden opvolgen in Dallas.

https://twitter.com/DallasSymphony/status/1003673379294056450

Akoestische hoogtepunten
De concertzaal in Dallas waar Fabio Luisi vaak op de bok zal staan, eindigt op plaats 10 in een lijstje met de best klinkende zalen van de wereld. Het Amsterdamse Concertgebouw staat op 3.

Trebs maakt een plaatje
Ooit was een ep (de afkorting staat voor extended play) een 45-toerenplaat met niet twee maar vier nummers in de groeven geperst. Tijden veranderden, maar de ep bleef. Anna Netrebko nieuwste uitgave bevat werk van Cilea, Puccini en Leocavallo.

Voorzeggen mag
In Europa zie je ze niet veel, maar Amerikaanse operahuizen, waaronder de Metropolitan Opera, hebben een promter of souffleur. Tenor Michael Fabiano legde onder de Instagram-foto uit wat ze doet: “She conducts, throws lines, gives pitches, and assists constantly.” Zo ziet ze eruit:

Chocoprins
Binnenkort is bariton Stéphane Degout terug in Amsterdam voor zijn hoofdrol in Lessons in Love and Violence bij De Nationale Opera. Pech dat niet de Eurostar maar de TGV/Thalys hem van Lyon naar Amsterdam brengt.

Pretty Ailyn
“Education is an equalizer”, zegt sopraan Ailyn Pérez in dit interview. Ze gebruikt, om het zelfvertrouwen van de studenten met wie ze werkt wat op te vijzelen, als oefenmateriaal het lied ‘I feel pretty’.

https://twitter.com/AilynPerez1/status/1003662068057329666

Digitale concertzaal
De techniek achter de videoinstallatie van de Berliner Philharmoniker is imposant. Fluisterstille 4K-camera’s registeren de concerten, die tegen betaling online te zien zijn.

Lisette zingt Italiaans
Komende zomer is sopraan Lisette Oropesa op het Rossini Opera Festival in Pesaro. Vanaf 12 augustus zingt ze de titelrol in Adina, dat onder dirigent Diego Matheuz wordt uitgevoerd. Er staat ook een solorecital op het programma.

Hatemail werd libretto
Nadat het Helsingborg Symphony Orchestra een paar composities van LGBTQ-componisten had gespeeld, ontving het orkest een boze brief. De anonieme brief werd gebruikt als libretto voor een cantate: Bögtåget (The fag train). Componist Fredrik Österling schreef de muziek. “Zo doen we precies wat een kunstinstituut zou moeten doen: op de huidige tijd reflecteren via kunst.”

https://twitter.com/ClassicFM/status/1003912151487209472

Zaal vordert
Joris Wijsmuller levert zijn wethouderszetel in het Haagse college in en draagt die over aan zijn opvolger, VVD’er Boudewijn Revis, die onder meer het Spuiforum in zijn portefeuille heeft.

Anna danst
Voormalig IVC-winnares Anna Harvey gaat goed. De mezzo was bij De Nationale Opera te zien in Les mamelles de Tirésias en maakt vanaf het komende seizoen deel uit van het ensemble van de – ook door Nederlanders frequent bezochte – Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf. Voor een rol in Le nozze di Figaro leert ze zo te zien de sirtaki.

https://twitter.com/NevillHoltOpera/status/1001777404849852416

Klaus in Londen
Op 7 juni presenteert het Londens Royal Opera House een nieuwe productie van Lohengrin in een regie van David Alden en met Andris Nelsons voor het orkest. Klaus Florian Vogt zingt de hoofdrol en sprak erover met Elisabeth Schwarz.

door