AchtergrondFeatured

Sabine Devieilhe en de zussen Weber

‘Mozart in love.’ Zo is de nieuwe cd van Sabine Devieilhe bij Warner Classics goed samen te vatten. De Franse sopraan belicht de mens Mozart aan de hand van zijn relaties met de drie Weber-zussen Aloysia, Konstanze en Josepha. “Je kunt de passie die hij voor hen voelde duidelijk terughoren in de aria’s.”

Sabine Devieilhe (© Jensupaph).
Sabine Devieilhe (© Jensupaph).

De jonge Sabine Devieilhe (29) doet het graag anders dan anders. Voor haar debuut bij Warner Classics in 2013 volgde ze niet het min of meer verplichte stramien voor debuterende zangers bij een groot label – zing een stuk of tien, vijftien ‘hit songs’ voor jouw stemtype – maar koos ze ervoor een nieuw verhaal te vertellen met gebruik van allerlei fragmenten van Jean-Philippe Rameau. Het werd een prachtig liefdesverhaal: Le grand théâtre de l’amour.

Haar tweede album is eveneens een liefdesverhaal, nu rond Wolfgang Amadeus Mozart en de Weber-familie. Devieilhe zocht samen met maestro Raphaël Pichon van Ensemble Pygmalion liederen, opera-aria’s en concertaria’s die Mozart geïnspireerd door de zussen Aloysia, Konstanze en Josepha op papier zette.

Mozart ontmoette de Weber-zussen voor het eerst in Mannheim in 1777, toen hij 21 jaar was. Alle drie de zussen waren actief als sopraan en voor hen alle drie schreef Mozart muziek. Op de cd staan onder meer de absurd hoge concertaria ‘Popoli di Tessaglia’, geschreven voor Aloysia, de aria ‘Et incarnatus est’ uit Mozarts mis in c mineur, die Konstanze bij de première zong, en de beroemde aria van de Koningin van de Nacht, geschreven voor Jospeha en tevens één van de succesrollen van Devieilhe.

De cd Mozart – The Weber Sisters kwam begin november uit, een dag voordat Sabine Devieilhe het toneel van De Nationale Opera opstapte voor de rol van Soeur Constance in Dialogues des Carmélites, een partij die ze nog tot het einde van de maand zingt.

Place de l’Opera sprak kort voor de première met Devieilhe over zowel haar nieuwe cd als haar rol in Poulencs opera.

U studeerde eerst cello en musicologie. Waarom de overstap naar de zang?
“Zingen is altijd deel van mijn leven geweest. Als kind bedacht ik voor iedere kleine gebeurtenis tijdens mijn dag liedjes (wellicht een beetje vervelend voor mijn zussen…). Het idee om echt een zangeres, een professional, te worden, ontwikkelde zich stap voor stap. Het belangrijkste daarbij was het vertrouwen dat mensen mij gaven, van mijn leraren op het conservatorium tot de dirigenten die ik ontmoette.

De bühne heeft ook veel verschil gemaakt. De overgang van cello spelen in de orkestbak en muziek onderzoeken in de banken van de universiteit naar een karakter tot leven wekken op het toneel, omringd door een decor, heeft een wereld voor me geopend. Maar ik denk niet dat ik er zo van had kunnen genieten als ik geen weet had gehad van wat er allemaal achter schuilgaat.”

Uw repertoire is zeer divers, van barokrollen tot Mozart-partijen en van belcanto-opera’s tot hedendaags repertoire. Waar laat u zich door leiden bij de keuze van uw rollen?
“Mijn smaak leidt me door het repertoire. Maar nog belangrijker is het om naar mijn stem en vocale mogelijkheden te luisteren. Mijn instrument zal altijd hetzelfde blijven, maar de kleur en rijpheid zullen als van nature evolueren. Met dat in het oog ben ik erg voorzichtig met de rollen die ik kies.”

Uw nieuwe cd is, net als het Rameau-album dat u daarvoor uitbracht, erg origineel geprogrammeerd. Hoe kwam u tot dit concept?
“Bij Mozarts muziek voel ik me helemaal thuis, al ben ik dan geen Oostenrijker. Het is een sensatie om de sfeer van zijn muziek te vatten en de betekenis van de teksten die hij gebruikte te voelen. Dat is waarom ik zijn muziek wilde opnemen.

Sabine Devieilhe - The Weber SistersToen Raphaël Pichon en ik ons realiseerden hoe groot de rol was die de Weber-familie in Mozarts persoonlijke en professionele leven speelde, besloten we dat aspect verder uit te diepen. Door Mozarts correspondentie te lezen, kregen we een beter beeld van de mens Mozart, niet alleen van de musicus.

De Weber-zussen hebben een waardevolle rol in Mozarts leven gespeeld. Josepha inspireerde hem tot het schrijven van de beroemde rol van de Koningin van de Nacht in Die Zauberflöte. Op Aloysia werd hij hopeloos verliefd (niet alleen vanwege haar coloratuurstem), maar zij wees hem af. En uiteindelijk trouwde hij dus met Konstanze…

De muziek die Mozart voor hun drie stemmen schreef, is heel geschikt voor mijn stemtype. En je kunt de passie die hij voor hen voelde er duidelijk in terughoren!”

Als Mozart nog zou leven, wat zou u hem dan vragen?
“Ik zou hem vragen of hij me een ticket zou kunnen bezorgen voor de première van Die Zauberflöte…”

Sinds 7 november zingt u bij De Nationale Opera de rol van Soeur Constance in Dialogues des Carmélites. Wat betekent deze opera voor u? En wat doet het zingen van Constance met u?
Carmélites is qua dramatische spanning één van de krachtigste opera’s die ik ooit gezien heb. Constance is daarbij zonder meer het lichtpunt in het verhaal. Ze doet diepe uitspraken, maar zegt het allemaal met vreugde. Onbevangen en zonder filter. Poulenc heeft er een verrukkelijke rol om te zingen van gemaakt. Aan mij is het om mijn stem zo oprecht mogelijk te kleuren.”

Voelt u zich als Franse zangeres meer thuis in Franse opera’s?
“De taal helpt natuurlijk enorm om de muziek te begrijpen. Maar als ik naar mijn buitenlandse collega’s op het toneel luister, realiseer ik me dat de taal uit hun mond soms juist extra kostbaar klinkt. Het is heel veel werk om de dictie van een andere taal onder de knie te krijgen, maar het kan erin resulteren dat je de taal op een nieuwe, extra rijke manier overbrengt op het publiek.”

De enscenering van Robert Carsen is beroemd. Hoe is het om daar deel van uit te maken?
“Ik heb eerder met Robert Carsen gewerkt in de Opéra Bastille in Parijs. Toen zong ik de Koningin van de Nacht. Ik denk dat het moeilijk is om twee rollen te vinden die sterker van elkaar verschillen dan de Koningin van de Nacht en Soeur Constance! Maar in beide gevallen zijn we diep in hun karakters gedoken. Het is een genoegen om met Carsen samen te werken en ik ben erg gelukkig dat ik onderdeel uitmaak van deze productie.”

Zie voor meer informatie over Dialogues des Carmélites de website van De Nationale Opera. De nieuwe Mozart-cd van Devieilhe is uitgebracht bij Warner Classics.

Hieronder een uitgebreide clip over de cd:

Vorig artikel

Strauss' Elektra als marionettenspel

Volgend artikel

DNO's Arabella uitgebracht op cd

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    18 november 2015 at 16:04

    Sabine Devieilhe treedt hiermee in de voetsporen van de Amerikaanse coloratuursopraan Cynthia Sieden. Die maakte in 2008 voor Glossa de cd Arias for Aloysia. Met Frans Brueggen en het Orkest van de Achttiende Eeuw.