Sublieme koorzang in Medusa bij DNO

Hans Werner Henzes oratorium Das Floss der Medusa zette dinsdagavond het Opera Forward Festival van De Nationale Opera in gang. In de technisch ingenieuze enscenering van Romeo Castellucci lieten de koren een staaltje van de hoogste zangkunst horen.

Scène uit Das Floss der Medusa bij De Nationale Opera. (© DNO 2018 / Monika Rittershaus)

Kleine hoofdjes van nauwelijks als individu herkenbare mensen dobberden op de zwarte golven van een onmetelijke zee. Bij de kreet “Wir wollten leben” werden ze plotseling zichtbaar op het toneelbrede filmscherm. Een schokkend moment in de uitbeelding bij De Nationale Opera (DNO) van een dramatische schipbreuk die in 1816 voor de kust van Senegal plaatsvond. Een gebeurtenis die grote bekendheid kreeg door het verslag van twee overlevenden.

Ongeveer de helft van de bemanning van het Franse oorlogsschip Méduse kwam om doordat hun vlot in de steek werd gelaten door de bemanning die een plaats had gevonden in reddingssloepen. Al in 1818 werd het verhaal in het Nederlands vertaald en uitgegeven. In hetzelfde jaar schilderde de toen 27-jarige Théodore Géricault het enorme doek (7,5 bij 5 meter) Le radeau de la Méduse, een schokkend-pathetische verbeelding van dode lichamen en verdwaasde levenden.

De Duitse componist Hans-Werner Henze en zijn librettist Ernst Schnabel vonden in dat schilderij en in het verslag de stof om hun gevoelens van onvrede over verraad, machtsmisbruik en uitbuiting van de lagere sociale klassen vorm te geven in een tweedelig oratorium getiteld Das Floss der Medusa. Het werd geschreven en gecomponeerd tijdens de politiek en maatschappelijk roerige jaren zestig van de twintigste eeuw. Om geen twijfel te laten bestaan over hun engagement met de revolutionaire idealen – omverwerping van de gevestigde orde – droegen Henze en Schnabel het stuk op aan de Zuid-Amerikaanse revolutionair Ernesto (Che) Guevara.

De geplande wereldpremière in Hamburg in 1968 werd afgelast voordat er één noot had geklonken. Vanwege een rode vlag en het portret van Guevara die in de zaal waren opgehangen, weigerde het koor te zingen; een rel die zich zodanig ontwikkelde dat de politie ingreep. Pas drie jaar later vond de echte première plaats, in Wenen. Toen waren de gemoederen al over het kookpunt heen.

Pas de laatste tiental jaren groeit de belangstelling voor dit oratorium. Het werd in november jongstleden uitgevoerd en luid bejubeld in de nieuwe Elbphilharmonie in Hamburg. Hoe de tijden zijn veranderd.

Metzmacher-Castellucci

Nu is er zelfs – voor de eerste keer – een geënsceneerde productie van gemaakt bij DNO, op initiatief van de vertrekkende artistiek directeur Pierre Audi. Hij vond in Ingo Metzmacher, de vroegere, kortstondige chef-dirigent van DNO, de juiste pleitbezorger voor deze partituur van Henze. Eerder leidde hij een productie van diens The Bassarids bij DNO. Voor de enscenering kwam Audi uit bij de Italiaan Romeo Castellucci.

Castellucci heeft in zijn aanpak de rode, linkse idealen van destijds terzijde gelaten, ook al luidt de ondertitel ‘Oratorio volgare e militare’ (een volks en strijdlustig oratorium). Bij het beluisteren van Henzes werk moest Castellucci denken “aan wat er op onze zeeën gebeurt, aan het lot van de kansarmen die verdrinken in de Middellandse Zee, aan de Bijbelse omvang van dit massale sterven”. In zijn verbeelding balde hij die zee van mensen samen in één persoon, een stevig gebouwde man uit Senegal. Dat is het land waar de Méduse naar op weg was. Senegal is ook één van de landen waar nu duizenden migranten vandaan komen en de oversteek naar Europa wagen.

Castellucci liet de Senegalese zwemleraar Mamadou Ndiaye filmen terwijl hij door het havenstadje Saint Louis naar de zee loopt, als abstrahering van de reis die duizenden lotgenoten door de woestijn maken. De woestijn, dat is de zee, “de vloeiende woestijn” in de woorden van Castellucci.

Hij gaf aan zijn Senegalese zwemmer de naam Jean-Charles, de gekleurde schipbreukeling die op het schilderij van Géricault met een lap stof zwaait naar een schip aan de horizon. Eindeloos zwemt hij rond in de golven, vechtend om boven water te blijven, in leven te blijven – over de volle breedte van het toneel vertoond gedurende de hele uitvoering van Henzes oratorium. Je krijgt als toeschouwer het beklemmende gevoel zelf in die zee te liggen.

Door de film heen is, vanaf de bovengenoemde kreet “Wij wilden leven”, het koor te zien. Staand op ingenieus bewegende vlonders en achter zwarte doeken (alleen de hoofden zijn zichtbaar) zwalkt het koor mee op de woelige baren. Wat betreft de technische kant is het zingen van de vaak heftige zanglijnen (grote sprongen, felle uithalen) terwijl je geen vaste grond onder de voeten hebt subliem. Een staaltje van de hoogste zangkunst door het DNO-koor, Cappella Amsterdam en het Nieuw Amsterdams Kinderkoor.

Tegelijkertijd zijn de kreten van wanhoop, woede en berusting aangrijpend. Henzes warmbloedige en empathische klankschildering van de emotie van de schipbreukelingen spoort volledig met de verbeelding van Géricault. Daaruit vloeit voor mij de teleurstelling over de verfilmde worsteling. Die is te veel en te nadrukkelijk in combinatie met de overweldigende instrumentale en vocale klanken.

La Mort lokt

Drie solisten dragen mede het drama. Er is een verteller van het eigenlijke verslag, die als de antieke veerman Charon de doden naar de onderwereld begeleidt. Een symboliek die in de enscenering van Castellucci niet blijkt, want het koor blijft steeds op dezelfde middenpositie. Dale Duesing is met zijn milde Duitse uitspraak een perfecte spreker/uitbeelder.

Zangrollen zijn die van Jean-Charles (niet de zwemmer), met de nodige emotionaliteit in zijn sonore geluid vertolkt door bariton Bo Skovhus, en de allegorische figuur van de dood, La Mort. Sopraan Lenneke Ruiten beleefde de mooiste passages in haar samenspraken met het koor, zoals in de ‘Ballade van verraad’ waarmee La Mort de schipbreukelingen tot zich lokt. De namen van de koristen werden geprojecteerd met geboorte- en sterfjaar (13 maart 2018).

Alhoewel Henze voor een fors orkest schreef – met een stevige bezetting van koperblazers en een uitgebreide slagwerkgroep, die voor dynamische explosies zorgen – hield dirigent Ingo Metzmacher de samenklanken doorzichtig, waardoor het vaak wrange karakter ervan goed hoorbaar was. Het Nederlands Philharmonisch Orkest bewees wat een soepele en geëngageerde klank het kan opwekken in een moderne partituur. Erg mooi vond ik de subtiele dynamiek die Metzmacher realiseerde in de koorpartijen.

Das Floss der Medusa is tot en met 26 maart te zien in Nationale Opera & Ballet. Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

Münchner première voor Vêpres siciliennes

De Munt presenteert seizoen 2018/2019