BuitenlandFeaturedOperarecensie

Bechtolf betovert met King Arthur in Wenen

Henry Purcells King Arthur neemt je mee naar een magische wereld. Sven-Eric Bechtolf regisseert het werk bij het Theater an der Wien en spuit de hele avond ideeën. Hij schept een atmosfeer waar je niet aan kunt ontsnappen. Een semiopera in de beste zin. Theater en muziek staan gelijkwaardig op het toneel, even expressief, even boeiend.

Mark Milhofer (Baumgeist), Helen Aschauer (Skill), Bernadette Leitner (Skill), Michael Rotschopf (Arthur), Elda Maria Gallo (Skill) en het Arnold Schoenberg Chor in King Arthur. (© Hedwig Prammer)

King Arthur, gecomponeerd op een tekst van John Dryden, gaat over een strijd tussen de Britten en de Saksen. De Saksische koning Oswald verklaart de Britse koning Arthur de oorlog, omdat hij Arthurs verloofde, de blinde Emmeline, voor zich wil winnen. De productie van Sven-Eric Bechtolf was eerder te zien bij de Staatsoper in Berlijn.

Koning Arthur (Michael Rotschopf) en de blinde Emmeline (Meike Dorste) kunnen elkaar in eerste instantie niet zien, maar vinden elkaar met de hulp van een toverserum. Ze begeven zich in een toverbos, dat aan Shakespeares Midsummer Night’s Dream doet denken. De zeer presente Martina Janková zweeft er rond als de elf Philidel, gestoken in pilotenoutfit. Zij domineert het toneel en heeft alle touwtjes in handen. Tegelijk grijpt ook de grote tovenaar Osmond (Oliver Stokowski) in, die het overzicht bewaart. Oswald (Max Urlacher) komt te midden van hen nogal hulpeloos en inferieur over – een zwakke koning.

Spannend is dat Bechtolf een link naar de twintigste eeuw gelegd heeft. Het conflict tussen de ‘heidense’ Britten en de ‘christelijke’ Germanen heeft hij naar de Tweede Wereldoorlog vertaald, waarbij hij een jonge Arthur introduceert, die van zijn grootvader verhalen uit het verleden te horen krijgt. Arthurs vader is in de Tweede Wereldoorlog gevallen. Een radio waaruit de nodige propaganda klinkt, wordt een echo van de stemmen van het grandioze Arnold Schoenberg Chor. Zo veel speelvreugde en vocale pracht wens je ieder koor toe – een topprestatie!

De enscenering bevat ook fascinerend poppenspel – zowel klein als reusachtig – en er is een geweldige scène in een verpleeghuis, waarin het spel verandert in een volledig uitgelaten en ongeremde toestand. De kleine Arthur brengt de mensen bij elkaar en domineert deze scène – petje af voor de jongen die hem vertolkte.

Concentus Musicus Wien biedt onder leiding van Stefan Gottfried een bont en kleurrijk klankspectrum, dat je naar veel verschillende sferen voert. Een prachtige, betoverende productie!

Zie voor meer informatie de website van het Theater an der Wien.

Vorig artikel

DNO, Thijl genomineerd voor Opera Awards

Volgend artikel

Edo de Waart leidt Bruckners 'Grote mis'

De auteur

Marie-Theres Arnbom

Marie-Theres Arnbom