AchtergrondBinnenkortFeaturedHeadlineInterviewsWedstrijd

IVC komt met Theatre in Song competitie

Vanaf 27 september wordt er in ’s Hertogenbosch gezongen en gespeeld in de nieuwe Theatre in Song, Theater in Lied competitie. Geen standaard recitals met een zanger in de bocht van de vleugel, maar programma’s van veertig minuten waarin alles mogelijk is. Verschillende instrumenten, decors, licht, video projecties, kortom theaterprogramma’s waarin nog steeds klassieke liederen centraal staan. Tijd om uitleg te vragen aan Andrew Watts, artistiek en algemeen directeur van de IVC.

IVC directeur Andrew Watts. Foto: © Sarah HIckson

Is staan en zingen niet al moeilijk genoeg voor jonge zangers? Waarom Theatre in Song?

 Andrew Watts: “Het gaat om vernieuwing, niet om vernieuwing om vernieuwing, maar omdat het noodzakelijk is onze tijd. Jonge zangers willen zich op nieuwe manieren presenteren aan het publiek en wij hopen met deze competitievorm nieuwe creativiteit aan te boren. Niet alleen de musici willen zich anders laten zien en horen, het publiek, en zeker het jongere, wil wat anders voorgeschoteld krijgen. Er is natuurlijk helemaal niets mis met een standaard liedrecital, maar ik merkte recentelijk ook bij mijzelf dat ik tijdens een recital dacht: ‘Ik wil iets meer doen dan staan en zingen, ik wil iets vertellen, ik wil bewegen, iets meer delen.’ Dat geldt zeker voor de mensen die zich hebben aangemeld voor de competitie. Ik zou mezelf ook hebben opgegeven als ik nu een jonge zanger zou zijn.

Wat in deze vorm mogelijk wordt is de artiesten beter te leren kennen. In een ‘gewoon’ recital kom je daar niet achter. We krijgen veel meer van de persoon zelf te zien en te horen. De duo’s die zich nu presenteren hebben heel duidelijke persoonlijke keuzes gemaakt bij het samenstellen van de programma’s. De artiesten moeten nieuwsgierig zijn, ze moeten heel bewust een programma cureren, onderzoek doen en duidelijk communiceren. De keuze van de liederen is thematisch, soms komen ze met props, licht, decorstukken, soms met verhalen, alles is mogelijk en het geeft de artiesten de ruimte om zichzelf te laten zien en horen. We hebben combinaties van zang, viool en ukelele, en zang en sitar, maar het merendeel van de finalisten zijn toch combinaties van zang en piano. De titels zijn intrigerend; ‘It’s complictated’, ‘Where pathes diverge’ en ‘The memory of water’ om er maar een paar te noemen.”

Hoe vrij in hun keuzes waren de deelnemers?

 A.W.:” Er zijn natuurlijk beperkingen door het toneel van de Pleinzaal van het Theater aan de Parade, er zijn geen onbeperkte mogelijkheden voor videoprojecties en geluid en licht, maar er is veel meer mogelijk dan wat je bij een standaard recital te zien krijgt. De beperkingen zijn ook goed voor de artiesten om te leren daar creatief mee om te gaan. Ze leren te werken met de middelen die er beschikbaar zijn.”

Pleinzaal van het Theater aan de Parade in ’s Hertogenbosch. Foto: ©Jasper Loeffen

 Iain Burnside, pianist en juryvoorzitter, heeft zelf heel veel theatrale liedvoorstellingen gemaakt op de Guildhall school of Music& Drama in Londen, die zal wel enthousiast zijn, maar denk je dat juryleden als Robert Holl, of Dame Yvonne Kenny meegaan in deze nieuwe vorm van recitals?

 A.W.: “Ik dacht zelf ook eerst dat iemand als Robert Holl, een fenomenale liedzanger, misschien wat huiverig tegen over deze opzet zou staan, maar het tegendeel is waar. Hoe Yvonne Kenny er tegenaan kijkt weet ik nog niet, maar ik verwacht dat alle juryleden openstaan voor vernieuwingen.”

Er zijn uiteindelijk elf finalistenduo’s die in twee dagen gaan strijden om een aantal grote prijzen. Daaronder ook drie Nederlandse finalisten: Gerben van der Werf & Pieter Bogaert, Roza Herwig & Julius Backer en Noëlle Drost & Jorian van Nee.

Gerben van der Werf & Pieter Bogaert

 

Roza Herwig & Julius Backer Foto:©Benno Wonink

 

Noëlle Drost & Jorian van Nee

Naast de finale van het Concours zijn er nog twee andere activiteiten, te weten het Song Fest op 26 september en een speciale avond met Claron McFadden en pianist Hans Eijsackers op de 27ste.

 

Song Fest Vrijdag, 26 September 2025 | 20:15 – 21:45

Finale Ronde 1 Zaterdag, 27 September 2025 | 10.30 – 17:00

Claron Sings…! Zaterdag 27 September 2025 | 20:15 – 22:00

Final Round 2 Zondag 28 September 2025 | 10:30 – 17:00

 

Alle informatie is te vinden op de IVC Nu website.

 

Verder lezen

Andrew Watts over  de IVC 

Vorig artikel

La Traviata in Oldenburg beklijft

Volgend artikel

Hohe Messe als milde meditatie

De auteur

Bo van der Meulen

Bo van der Meulen