Achtergrond

YouTube-portret: Simone Kermes

Het recente optreden in Amsterdam van ‘barokdiva’ Simone Kermes leverde een lang applaus op, zo meldde de recensent op deze site. Reageerders waren minder onder de indruk, ‘gespeeld’ was een van de mildere commentaren. ‘Kermisattractie’ een van de minder milde. Tijd voor een meningsvormend portret. Met dank aan YouTube.

Simone Kermes (foto: Andreas Dommenz)

Sopraan Simone Kermes werd geboren in Leipzig, waar ze aan de Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy in Leipzig studeerde. In 1993 won ze de eerste prijs in de Felix Mendelssohn Bartholdy-wedstrijd en in 1996 werd ze tweede in de Internationaler Johann-Sebastian-Bach-Wettbewerb in Leipzig.
Ze volgde na haar studie masterclasses bij Elisabeth Schwarzkopf en Dietrich Fischer Dieskau. Op de concertpodia in Europa en Amerika zong ze rollen van onder andere Mozart, zoals Donna Anna in Don Giovanni. Hier een opname met matig beeld maar redelijk geluid uit waarin ze “Non mi dir, bell’idol mio” zingt.

Het virtuoze Barok-repertoire is haar handelsmerk geworden de laatste jaren. Op deze concertvideo zingt Kermes met het Venice Baroque Orchestra. De opname dateert van twee jaar geleden, en werd gemaakt op het festival van Schwetzingen. Het programma biedt een aardige staalkaart van haar vocale Barok-vaardigheden. De broer van de legendarische Farinelli, Ricardo Brosschi, componeerde Artaserse, daaruit zingt ze op 24’30’’ de aria ‘Son qual nave’. U moet zelf maar beoordelen of het waar is wat een You Tube-bezoeker over deze aria door de temperamentvolle zangeres meldde: “she moves like a farmer”.

Bij haar recente optreden in Amsterdam wilde Kermes ook wat Vivaldi-aria’s in het programma hebben. Hier is ze in Vivaldi te horen, in de aria ‘Agitata da due venti!’ uit de opera Griselda.

Ook muziek van ver na de Barok zingt Kermes graag. Dit is een voorbeeld: de performer Simone Kermes krijgt alle ruimte in dit heel close gefilmde ‘Das Lied vom Surabaya Johnny’ van Brecht en Weill.

Tot slot, in het kader van het roze gekleurde weekend in Amsterdam, een aria die zangeressen als Kermes de kans geven hun zang en acteertalent te tonen. Ze past in dit ‘Glitter and be gay’ uit Candide van Leonard Bernstein de locatie en passant tekstueel even aan.

Vorig artikel

Opera in de media: week 32

Volgend artikel

Delft Chamber Music Festival op weg

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.