Cd-zomer: Liefde volgens Simone Kermes

Iedere zomer eindigt de Place de l’Opera-redactie het operaseizoen met een berg onbesproken cd’s. In de serie ‘Cd-zomer’ plukken we iedere donderdag een genegeerd soloalbum uit de stapel. In aflevering 4: Love van Simone Kermes.

De cd in één zin

De Duitse sopraan Simone Kermes zingt liefdesliederen en -aria’s uit de barok, begeleid door La Magnifica Comunità onder oprichter Enrico Casazza. (Sony Classical 88875111382)

Hebben we inderdaad wat gemist?

Love - Simone KermesJa en nee. Er wordt kunstig gemusiceerd door zowel sopraan als barokensemble, maar de repertoirekeuze is wat eentonig, evenals de benadering van Kermes.

Plussen en minnen

Alles draait om de liefde op dit album. Liefde is een begrip waar onuitputtelijk veel emoties aan verbonden kunnen worden. De selectie die Kermes en maestro Enrico Casazza hebben gemaakt, verkent vrijwel alleen de sombere, melancholische gevoelens uit dat scala. Met uitzondering van een paar dansante nummers komt het repertoire triest en treurend over, versterkt door de doorgaans lome tempi. Mijns inziens had er meer variatie in kunnen zitten.

+ Wat componisten betreft, biedt de cd wel veel afwisseling, waarbij diverse minder bekende namen opduiken, zoals Luis de Briceno, Tarquinio Merula, Antoine Boësset, Michel Lambert en Francesco Manelli. Erg boeiend is ‘Disserratevi abissi’ van Antonio Cesti, dat verdacht veel overeenkomsten vertoont met het bekende lamento ‘When I Am Laid in Earth’ uit Purcells Dido and Aeneas (ook present op de cd). Niet alleen de passus duriusculus in de bas, ook de zanglijn is zeer vergelijkbaar.

± Simone Kermes, die naam heeft gemaakt als coloratuursopraan, kiest voor dit repertoire voor een erg ingetogen, timide zangstijl, met zeer spaarzaam gebruik van vibrato. Als dynamische nuance binnen een aria kan ik die stijl zeker waarderen, maar als overheersende toon voor het leeuwendeel van een cd vind ik het te veel. Te eentonig ook; het laat weinig ruimte voor de vocale inkleuring van de tekst. Dat gezegd hebbende: Kermes’ pure klank is prachtig om te horen en in de hoogte is haar zang voortreffelijk.

+ ‘Restless in Thoughts’ van John Eccles lijkt in een andere studio opgenomen te zijn. Kermes veegt haar timide benadering aan de kant en gaat helemaal los op de Engelse tekst. Ze zet alle muzikale expressiemiddelen in om de tekst tot leven te brengen, inclusief gezucht en gesteun. Erg geslaagd.

Zomertip

Simone Kermes is eind augustus te gast tijdens de laatste dagen van het Schleswig-Holstein Musik Festival, dat al sinds begin juli op verschillende locaties in de Duitse deelstaat concerten organiseert. Kermes treedt op in de Reithalle van Schloß Wotersen (25 augustus) en de Dom van Meldorf (26 augustus). Ze zingt nummers van haar cd, begeleid door La Magnifica Comunità. Torsten Händler voorziet het concert van een enscenering met dans.

Slotnoot

Simone Kermes blijft ook het komende seizoen het programma van haar cd Love uitvoeren tijdens concerten. Ze doet vele steden aan, waaronder Keulen, Hannover en Berlijn. Zie haar persoonlijke website voor meer informatie.

Opera in Aix: Sellars en Stravinsky

Neven zingt Mahler op Orlando Festival