AchtergrondBinnenkort

Operadagen op punt van beginnen

Nog precies een week tot de start: Operadagen Rotterdam zorgt vanaf vrijdag 22 mei voor een flink shot opera en muziektheater in de stad zonder operahuis maar met een niet meer weg te denken festival. Het festival biedt voor de tiende keer letterlijk voor elk wat wils.

Operadagen-Rotterdam-2015-posterSopraan Claron McFadden is in verschillende gedaantes te zien op het festival, waarvan ze dit jaar ambassadeur, of liever: ‘ambassadeuse’, is. Die term is een knipoog naar één van de verhaallijnen die dit jaar centraal staan: de positie van de vrouw.

Eén van de grote voorstellingen binnen dat thema is de opera Semele van Händel, in een “eigenzinnige vertaling” door regisseur Sjaron Minailo. McFadden zingt de rol van Semele. Oorspronkelijk zou Robeta Alexander haar zus Ino zingen, maar zij moest afzeggen vanwege een blessure. Laura Bohn valt voor haar in. Semele wordt op 29 en 30 mei opgevoerd in het oude pakhuis LP2, op de Wilhelminapier.

Kleinschaliger en meer traditioneel belooft het concert te worden dat Claron McFadden zal geven op 23 mei in de Paradijskerk. Samen met accordeonist Tuur Florizoone duikt de sopraan dan in het American Songbook van onder anderen Cole Porter en Duke Ellington.

Een andere bijzondere gast van het festival is de Amerikaanse componist David Lang. Van hem wordt love fail uitgevoerd door het beroemde kwartet Anonymous4, een viertal zangeressen dat zich richt op vocale muziek uit de middeleeuwen en op hedendaagse muziek. De dames gaan binnen afzienbare tijd stoppen met hun werk, na een carrière van enkele decennia. Love fail is te zien op 26 en 27 mei in LantarenVenster.

David Lang bestudeerde de ruim 600 liederen van Franz Schubert en zocht naar fragmenten waarin de dood als sprekend personage opgevoerd wordt. Het leverde de liedcyclus met de titel death speaks op. Zangeres Shara Worden wordt daarin begeleid door het DoelenEnsemble. Neil Wallace van de Doelen en David Lang maken een mise-en-espace voor de uitvoeringen op 29 en 30 mei.

Een jury van operaprofessionals als Pierre Audi, Bernard Foccroulle en Kasper Holten onderscheidde het plan voor de opera Private View van Annelies Van Parys. De op het werk van Alfred Hitchcock gebaseerde opera werd gecoproduceerd met een groot aantal operahuizen, theaters en fondsen. Private View is alleen op 28 mei te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Zang en muziek zijn van de Neue Vocalsolisten Stuttgart en Asko|Schönberg.

In de komende week vormen de huisconcerten onder het motto Operadagen Thuis, de opmaat in alle uithoeken van de stad voor het festival. Een groep zangers van het Nieuwe Stemmen-project, dat Operadagen heeft geïnitieerd, treedt op verzoek op in de huiskamer van Rotterdammers. De jonge talenten werden in de voorbereiding van hun miniconcerten gecoacht door Timothy Nelson. In het team van de Nieuwe Stemmen zitten onder anderen in Nederland al bekende namen als Drew Santini, Marine Fribourg en Channa Malkin.

Voor een paar onderdelen van het programma is mooi weer wenselijk dan wel wezenlijk. Dat geldt voor Figaro (“een briljante ode aan de opera”), een voorstelling op een tekst van toneelschrijver Beaumarchais, wiens achttiende-eeuwse teksten de basis vormden voor de Figaro-opera’s van Mozart en Rossini. Comp.Marius, een toneelgezelschap uit 1991 dat gespecialiseerd is in voorstellingen in de openlucht, speelt de voorstelling op het plein voor de Rotterdamse Schouwburg.

Mooi weer is ook wenselijk voor één van de slotactiviteiten, de jaarlijkse samenzang Van smartlap tot opera op een terrein bij de wijken Kralingen en Crooswijk. Er werken professionele zangers aan mee als bariton Ago Verdonschot, sopraan Florien Hilgenkamp en tenor Leon van Liere, al wordt er ook veel verwacht van de bijdrage door De Hoekse Tranentrekkers.

Gitarist Bram Stadhouders, die al eens op het North Sea Jazz Festival stond met leden van het Nederlands Kamerkoor, speelt de voorstelling Cantata, samen met tenor Sebastian Brouwer. Op dezelfde avond treedt Håkon Kornstad op. Hij is begonnen als tenorsaxofonist en breidde zijn muzikale spectrum met een opmerkelijke stap uit. Op 32-jarige leeftijd, net na het verschijnen van zijn tweede album als saxofonist, begon hij met klassieke zang.

Wie wil meemaken hoe het voorbereiden en studeren op een recital gaat, kan enkele dagen in het gebouw van Codarts in de keuken kijken bij bariton Henk Neven en pianist Hans Eijsackers in een driedaagse masterclass over de liederen van Schubert. Vier professionele liedduo’s nemen deel aan het programma, dat eindigt met optredens van de deelnemers, gevolgd door een uitvoering van Schuberts Winterreise door Neven en Eijsackers.

De grote openingsvoorstelling van Operadagen Rotterdam is King Size van regisseur Christoph Marthaler. In King Size vindt een stel dat zich verloren voelt in een enorm bed troost in het zingen van liederen uit allerlei genres. Dat kan een Goethe-lied van Schumann zijn, een hit van The Kinks of een lied van John Dowland.

Voor elk wat wils, dat betekent dat ook kinderen iets in het programma moeten kunnen vinden. Voor hen is er het programma Zingende honden blaffen niet, gericht op bezoekers van 6 jaar en ouder. Daarin maken kinderen op een speelse manier kennis met klassieke muziek. Mezzosopraan Marjolein Niels en bariton Willem de vries, begeleid door pianist Jan-Paul Grijpink, delen het podium met poppenspeler Jitka Lejdarova.

Deze en nog vele tientallen activiteiten staan op het programma van Operadagen Rotterdam. Op de festivalwebsite vindt u alle informatie.

Vorig artikel

Opera in de media: week 21

Volgend artikel

Actie: Gratis naar het Staetshuys-concert!

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.