AchtergrondBuitenland

Cité de l’Opera: Mark, Iestyn en Sarah

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 3.

Met hart en ziel
Radio 2 heeft zijn Top 2000, op NPO Radio 4 heet het jaarlijkse overzicht van de voorkeuren van luisteraars de Hart & Ziel Lijst. Afgelopen vrijdag was de startdag van de stemperiode, die tot en met 27 september duurt. U kunt zo zelf meebepalen wat er van 12 tot en met 16 oktober op NPO Radio 4 te horen zal zijn.

Margriet Vroomans vroeg de minister-president naar zijn voorkeur. Hij koos bij de start van Hart & Ziel 2015 voor Mahler 4. Dat werk staat in de inspiratielijst waaruit de stemmers kunnen putten. Verdi, Puccini en Wagners complete Ring zijn daarin ook opgenomen. Maar u kunt ook uw eigen voorkeur toevoegen.

#Lestyn
Er staat #Lestyn in het Twitter-bericht van countertenor Iestyn Davies, maar dat is dus fout. De zanger heeft het gehad met al die mensen die zijn naam verkeerd schrijven. Het is niet Lestyn maar Iestyn.

Davies zingt de komende maanden in de voorstelling Farinelli and the King, die net verhuisd is van The Globe naar The Duke of York in het Londense West End. In Amerikaanse films wordt soms vermeld: “No animals were hurt in the making of this film.” Lestyn, herstel: Iestyn, twitterde een eigen variant van die melding over zijn rol als de castraat Ferinelli:

Jong talent in Amsterdam
Onlangs meldden we al de aankomst van mezzosopraan Anna Harvey in Amsterdam voor de repetities van de jongtalentproductie Les Mamelles de Tirésias, die De Nationale Opera met Europese partners produceert. Sinds kort staan er namen bij de rolverdeling voor de ‘surrealistische opéra bouffe’ en weten we dat Anna La grosse dame zal zingen, Zinzi Frohwein de elegante dame en dat bij de heren Rubèn Plantinga en Jorne van Bergeijk op de castlijst staan. De première is op 25 november. Er wordt nu al gerepeteerd:

https://twitter.com/DutchNatOpera/status/644571602244362240/photo/1

Sarah over de noodzaak van kunst
Mezzosopraan Sarah Connolly is in januari 2016 in Nederland voor de titelrol in Ariodante bij De Nationale Opera. Ze kwam al eens uitgebreid aan het woord in een podcast van Place de l’Opera.

Afgelopen week was ze te gast op een bijeenkomst van de British Arts Council in Londen. Haar toespraak, te lezen op de weblog van Jessica Duchen, is een lezenswaardig pleidooi voor kunsteducatie aan kinderen, met effect op hun ouders. “What musicians want, is a snowball effect, retro-education: when the child learns so does the family. It could be called the Billy Elliot effect”, aldus de Britse zangeres.

Glenn op de boulevard
In de operawereld duiken regelmatig producties op die officieel als musical in de boeken staan. Vorig jaar had de Nederlandse Reisopera een tournee met Sweeney Todd van Stephen Sondheim en deze weken brengt het Britse Opera North een nieuwe productie van Kiss me Kate van Cole Porter. De musical reist tot eind november door Groot-Brittannië. De Nederlandse Bariton Quirijn de Lang zingt de rol van Fred Graham.

Quirijn de Lang repeteert bij Opera North.
Quirijn de Lang repeteert bij Opera North.

De English National Opera, dat in het Coliseum in Londen huist, kondigde via Twitter een serie voorstellingen aan van de musical Sunset Boulevard van Andrew Lloyd Webber, met een grote ster in de hoofdrol.

Opera per tutti cinese
Opera per Tutti kondigde onlangs een samenwerking aan met China, waar bariton Zhenhua Chang (voormalig student van de Dutch National Opera Academy en nu werkzaam bij het College of Arts van de Ningbo University) vier operastudenten heeft gezocht die zullen meedraaien in de concerten.

De eerste zanger, Wei Chen, is uit het Verre Oosten in Nederland gearriveerd en repeteert met zijn Nederlandse collega’s voor de komende optredens. De prima donna van Opera per Tutti, Mylou Mazali, leidde de jonge gast rond in Amsterdam.

(foto: Facebook-pagina Opera per Tutti)
(foto: Facebook-pagina Opera per Tutti)

De gast ging mee naar het Concertgebouw in Amsterdam…

https://twitter.com/operapertutti/status/644556238802563072

…en bleek, oh opluchting, zich snel aan te passen aan de lokale gewoontes:

https://twitter.com/operapertutti/status/644215665268797441

Opera zoekt asiel
De opera in het Duitse Keulen is al enkele jaren dakloos. Het uit 1957 daterende theater van het operahuis, waarin ook de schouwburg gevestigd is, moest dringend gerenoveerd worden. Nieuwbouw had de voorkeur, maar werd te duur gevonden. Inmiddels kost de verbouwing 278 miljoen euro en is de datum voor de feitelijke heropening van het eigen huis nog steeds onduidelijk.

Kortgeleden is besloten, nadat enkele jaren de theatertent bij de Dom als locatie diende, een groot pand aan de Rijn, naast de Messe in Keulen, voor de komende twee jaar in gebruik te nemen. Het Staatenhaus was enkele jaren geleden een zeer geschikte locatie voor Sonntag aus Licht van Stockhausen, maar over de akoestische geschiktheid voor reguliere opera bestaan grote zorgen.

Cité - Staatenhaus foto van de fb pagina van Oper Koeln

Begin oktober komt de Keulse opera met meer nieuws en concrete data voor de voorstellingen. Op het programma staan onder meer Benvenuto Cellini, Don Giovanni, nieuw werk van Wolfgang Rihm en een Parsifal met de Nederlandse bas Dennis Wilgenhof. Voor al die producties zijn locaties en data voor het Duitse en Nederlandse publiek nog een verrassing tot begin oktober.

Marschallin bestolen door eigen personeel
Onder de titel Bloed, zweet en aria’s brengt AVROTROS vanaf eind oktober een ‘real life soap’ over het leven achter de schermen bij De Nationale Opera. Bijgaande, op het oog, onschuldige impressie uit één van de delen legt een moment vast dat live op Radio 4 een vervolg kreeg. Op de foto ziet u Marschallin Camilla Nylund, die na een voorstelling van Der Rosenkavalier altijd de (echte) druiven uit de fruitschaal in het decor meeneemt. Dat recht is naar verluidt contractueel vastgelegd.

Maar op de avond dat de DNO-productie live op Radio 4 werd uitgezonden had de sopraan pech. Haar Haushofmeister Mark Omvlee moest na de eerste akte vliegensvlug naar de radiostudio voor een interview met Hein van Eekert. Hij greep de grootste tros druiven van de schaal en toonde die triomfantelijk aan de presentator, die zich meteen medeplichtig maakte en het bewijs daarvan op zijn Facebook-pagina plaatste.

Cité - Hein druiven facebookpagina HvE

Vorig artikel

Podcast: André Morsch zingt met plezier

Volgend artikel

Diamantfabriek brengt Spaces in Between

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

7Reacties

  1. 22 september 2015 at 16:41

    Je schreef:”Er staat #Lestyn in het Twitter-bericht van countertenor Iestyn Davis, maar dat is dus fout. De zanger heeft het gehad met al die mensen die zijn naam verkeerd schrijven. Het is niet Lestyn maar Iestyn.”, maar het is niet Davis maar Davies!

  2. Francois van den Anker
    22 september 2015 at 16:47

    Dank voor uw oplettendheid! Er zijn fouten, domme fouten en deze valt in de categorie die daar weer op volgt. De tekst is aangepast.

  3. Iestyn
    22 september 2015 at 19:05

    davis….=DaviEs….
    Xx

  4. John de Jong
    22 september 2015 at 20:15

    De wantoestanden bij de Keulse opera verdienen wel een serieuze berichtgeving. Het is een absurde vertoning van organisatorisch onvermogen. Nog dit voorjaar werd aangekondigd dat de opera op 7 november zou opengaan en in de zomer bleek opeens dat heropening ten minste tot midden 2016 zou worden uitgesteld. Inmiddels is dat al tot en met zomer 2017. Mijn Keulse operavrienden zijn diep teleurgesteld.

  5. Pieter K. de Haan
    22 september 2015 at 23:21

    Beste heer De Jong, dat grote bouwprojecten, zowel qua tijdsduur als qua kosten, gierend uit de klauw lopen is eerder regel dan uitzondering. Zie bv. het Centraal Station in Utrecht of, om bij de opera te blijven, de Staatsoper “Unter den Linden” in Berlijn.

  6. Leen Roetman
    23 september 2015 at 10:28

    Ook ik ben teleurgesteld dat het operahuis uit 1957 in Keulen dit seizoen nog niet heropend kan worden. Ik vind het een erg mooi gebouw met elegante foyers, en hangende balkons. Ik had me voorgenomen er dit seizoen weer 1 of 2 opera’s te gaan zien. Laten we hopen dat het Staatenhaus voor de komende tijd een goed alternatief is. Wandelend is het goed te bereiken vanuit de binnenstad over de Hohenzollernbrücke of je neemt een halte de metro of S-Bahn.
    Een ander zich voortslepend bouwproject is de Elbphilharmonie in Hamburg. Bij de bouw in 2007 op 77 miljoen begroot, zijn de kosten nu al opgelopen tot 789 miljoen. Tien keer zo veel. Het gebouw is alvast een mooie landmark aan de rivier geworden. De openingsdatum staat vast op 11 januari 2017.

  7. Hein van Eekert
    23 september 2015 at 17:11

    Contractueel vastgelegd? Oei. Ik moet Mark Omvlee toch even vrijpleiten: hij heeft aan Camilla Nylund gevraagd of hij de grootste tros mocht hebben. Zij had dus nu een kleinere tros druiven. Ik ben inderdaad medeplichtig. Het is niet alleen zichtbaar op mijn Facebook-pagina, maar ook hoorbaar in de uitzending:
    http://www.radio4.nl/ntroperalive/uitzending/346038/ntr-opera-live