Buitenlands nieuwsFeaturedOperarecensie

Opera over de grens

In de regelmatig terugkerende rubriek ‘Opera over de grens’ worden belangrijke premières die onlangs in internationale operahuizen plaatsvonden op een rijtje gezet. Deze keer een steroptreden van Netrebko in Baden-Baden, Gruberova in München en het hernieuwde leven van een befaamd festival in Polen.

Netrebko als Jolanthe (foto: Festspielhaus Baden-Baden).
Netrebko als Jolanthe (foto: Festspielhaus Baden-Baden).

Baden-Baden mocht zich afgelopen weekend verheugen over de komst van Anna Netrebko, ter gelegenheid van de opening van het zomerfestival. De Russiche diva zong onder leiding van Valery Gergiev en met het orkest en koor van het Mariinsky Theater de titelrol in Jolanthe van Tsjaikovsky. Tenor Piotr Beczala zong haar geliefde Tristan Vaudémont, als invaller voor Rolando Villazón.

Het Festspielhaus van de Duitse stad had de opera op een double bill gezet; naast Jolanthe werd ook Aleko van Rachmaninov opgevoerd. Met dat laatste operaatje begon de voorstelling. John Relyea zong daarin de hoofdrol.

Maar volgens Georg Rudiger van Franfurter Rundschau had Aleko niet gehoeven. ‘Niet spannend genoeg’, vond hij. In Jolanthe kwam de voorstelling pas echt op ‘festivalniveau’.

Niemand kwám ook voor Aleko, beweerde Manuel Brug in Die Welt. Alle ogen waren gericht op Netrebko, die 2600 mensen over wist te halen dure kaarten te kopen (tot 280 euro toe). En het was het geld waard, meent Brug. „Een complete triomf”, noemde hij het.

De rijke kleur van Netrebko’s stem wordt door beide recensenten geprezen. Warm, gloeiend, donker en krachtig, zo omschreven ze haar prestatie.

Rudiger loofde ook de arbeid van Gergiev, die ‘de solisten op handen droeg’. Hij gaf ze alle ruimte om te schitteren. Dat tegen een ‘esthetische’ achtergrond van regisseur Mariusz Trelinsky.

Münchner Festspiele

Een ‘stukje’ verderop, in München, ging de aandacht naar Edito Gruberova, tijdens een voorstelling van Lucrezia Borgia van Donizetti in het kader van het festival van de Bayerische Staatsoper. Een productie van Christof Loy, met Bertrand de Billy op de bok.

Volgens Kirsten Lee – die de productie begin juli bijwoonde – was Gruberova geweldig, met een stem zo helder als kristal. Hieronder een filmpje van de productie (overigens van een voorstelling eerder dit jaar – de productie was los van de Festspiele al eerder te zien).

Maar naast Gruberova waren er wel meer solisten die bewondering verdienden, vond Lee. Dat maakte het een ‘enorm bevredigende avond’ voor haar.

Lee was overdonderd door het talent van de 29-jarige Slovaakse tenor Pavol Breslik, die de rol van Gennaro. Expressief, lenig, charismatisch en gewoon heel mooi, beschreef ze zijn stem en optreden.

Mooi was ook Alice Coote in de rol van Maffio Orsini, vond Lee, evenals bariton Francos Vassallo als Don Alfonso, die groot applaus oogstte met zijn aria ‘Vieni! La mia vendetta’.

Opera Lesna

In Sopot werd maandag 20 juli een herstart gemaakt met een bijzonder festival. In 1909 – inderdaad, honderd jaar geleden – werd in de Poolse badplaats een openluchttheater gebouwd, de ‘Waldoper’. Een bijzondere plaats, met 4300 zitjes en een geweldige akoestiek.

Belangrijke artiesten en orkesten kwamen er jaarlijks om met name Wagners werk uit te voeren. De plek groeide in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw uit tot een soort Bayreuth van het noorden en was ook echt een concurrent van het festival in de Wagner-stad.

Op een gegeven moment namen de Duitsers het festival over en gingen ermee door tot 1944. Toen was het einde verhaal.

Maar op 20 juli werd het festival nieuw leven ingeblazen door een concertante opvoering van Das Rheingold, de aftrap van een meerjarig project om de hele Ring-cyclus op te voeren. En daarna wil de organisatie doorgaan met andere Wagner-opera’s.

In de uitvoering van Das Rheingold stonden zangers als Tomasz Konieczny, Kristin Sigmundsson en Werner van Mechelen op het toneel. De muzikale leiding was in handen van de Britse dirigent Jan Latham Koenig.

Festivals

Deze week gingen en gaan er ook wat zomerfestivals van start. Op woensdag 22 juli begon de Bregenzer Festspiele, een festival in Oostenrijk dat zowel binnen als buiten – de Seebühne – voorstellingen geeft. De openingsavond werd ingevuld met Aida, bij het meer. De andere opera van deze editie is King Roger.

Aanstaand weekend, op zaterdag 25 juli, gaat in Bayreuth het beroemde Wagner-festival van start. Dat gebeurt met een opvoering van Tristan und Isolde. Daarna volgen nog tal van andere Wagner-klassiekers.

Het is de eerste festivaleditie onder leiding van de halfzusjes Katharina Wagner en Eva Wagner-Pasquier. Zij willen onder meer kinderen meer betrekken bij het festival, bijvoorbeeld met een kinderversie van Der Fliegende Holländer.

Ook zal er weer een voorstelling live op internet uitgezonden worden. Ditmaal is dat Tristan und Isolde op 9 augustus. Kijken kan voor 14,90 euro.

Vorig artikel

Verdi’s ‘opera in kerkgewaad’ bij Robeco

Volgend artikel

Cedolins is grandioos als Norma

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.