Deborah Voigt ster in Luikse Wilde Westen

Er zijn nog operahuizen waar opera’s te zien zijn zoals ze bij de wereldpremière vertoond werden. Het operahuis van Luik is zo’n huis. Vrijdag was daar de première te beleven van een uiterst traditionele La Fanciulla del West. De productie roteerde rond stersopraan Deborah Voigt, die een zeldzaam bezoek aan de Lage Landen bracht.

Deborah Voigt (in het midden) is de grote naam van deze Fanciulla-productie (foto: Jacques Croisier).

De wereldpremière van Giacomo Puccini’s La Fanciulla del West vond plaats in 1910 in de Metropolitan Opera in New York, onder leiding van Arturo Toscanini en met grote sterren als Emmy Destinn, Enrico Caruso en Pasquale Amato in de cast.

Vrijdagavond stond er in Luik ook een ster op het toneel, te weten Deborah Voigt. Deze Amerikaanse sopraan – die aan het begin van haar carrière in de Matinee op de Vrije Zaterdag successen boekte – is inmiddels in de nadagen van haar carrière aanbeland. Voigt debuteerde in de rol van Minnie in San Francisco, 2010. Vervolgens zong ze de rol in de 100-jaarsviering van de opera bij de Met (december 2010). Daar voegde zij sinds gisteren haar Minnie in Luik aan toe.

De voorstelling – uitstekend, helder en transparant gedirigeerd door Gianluigi Gelmetti – begon waardig met alle goudzoekers, al hakkend in de rotsen. We waren meteen in het Wilde Westen van destijds.

Als redelijk jonge operabezoeker ben ik niet gewend dat een opera zich afspeelt in de tijd en plaats van het libretto en laat ik eerlijk zijn: op zijn tijd is het best verfrissend. Zeker bij een opera als deze, die toch enigszins als voorloper van de musical gezien kan worden. Enfin, u raadt het al: we waanden ons in een avontuur van ‘Lucky Luke on stage’.

Na de flitsende opening zakte de spanning wat in. Alle dorpsbewoners kregen kortstondig een aantal regeltjes te zingen. De opera van Luik had besloten veel van deze rollen door zangers uit het koor te bezetten, die ook duidelijk hoorbaar tot het verder prima zingende koor behoorden.

Met de komst van de sherrif Jack Rance, gezongen door Carlos Almaguer, laaide de spanning weer op. Almaguer (vorig jaar nog als bulkende Scarpia in Amsterdam) was een echte sherrif, met de vocale kracht die deze rol nodig heeft.

Carl Tanner zong de rol van Dick Johnson, de bandiet Ramerrez. Deze rol zong hij al eens (2001) in België in de legendarische Puccini-cyclus van Robert Carsen. Nu, ruim tien jaar later, lijkt zijn stem nogal versleten. De stembanden lieten veel lucht door, waardoor hij nogal hees klonk. De hoge noten hebben daar meestal niet veel last van, dus daarin schitterde hij ruimschoots, maar door zijn hese noten was het gemiddelde matig. Daarnaast blonk hij niet uit in zijn acteerprestaties, waardoor hij wat verbleekte naast de Jack Rance.

(Foto: Jacques Croisier)

Maar uiteindelijk draaide deze Fanciulla natuurlijk om de Minnie die Luik in huis gehaald had. Voor Deborah Voigt kwam deze uitnodiging vrees ik te laat in haar carrière. Minnie is een jonge meid die in het Wilde Westen leeft. Ze heeft nog nooit een man gezoend – althans, dat zegt ze. Ik zie dan een jonge maar sterke vrouw voor me, een vrouw die makkelijk in een mannenwereld kan leven.

Deborah Voigt bewoog zich helaas niet al te gemakkelijk, waardoor haar gehele uitstraling niet passend leek voor deze rol. Het meest typerende daarvan was dat de regisseur het leuk vond om Minnie te paard in de derde akte ten tonele te laten komen. Te paard binnenkomen (uiteraard niet in galop, hoewel de muziek daarom schreeuwt) is nog tot daar aan toe, maar Voigt moest vloeiend van het paard afstappen – iets wat haar niet erg gemakkelijk afging.

Vocaal was Voigt eigenlijk vergelijkbaar. De Brünnhildes die zij veelvuldig heeft gezongen, spelen haar nu parten, vrees ik. Haar stem klonk over het algemeen prima, maar niet heel jeugdig meer – iets wat de rol van Minnie nodig heeft. Voor de opera van Luik een gemiste kans, want het is natuurlijk niet niks om zo’n wereldster in huis te hebben.

La Fanciulla del West is nog tot en met 5 maart te zien. Zie voor meer informatie de website van de Opéra Royal de Wallonie.

DNO herneemt Pelly's Trois Oranges

Dirigent Sawallisch (89) overleden