AchtergrondFeatured

Stockhausens LICHT mogelijk in Nederland

De cyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen krijgt in 2019 wellicht een integrale opvoering in Nederland, zo berichtte Het Parool afgelopen donderdag. Kathinka Pasveer van de Karlheinz Stockhausen-Stiftung bevestigt de plannen tegenover Place de l’Opera, maar zegt dat het allemaal nog afhangt van het prijskaartje.

Scène uit de geënsceneerde uitvoering van SONNTAG aus LICHT in Keulen, 2011. (© Klaus Lefebvre)
Scène uit de geënsceneerde uitvoering van SONNTAG aus LICHT in Keulen, 2011. (© Klaus Lefebvre)

Het bericht dat Stockhausens LICHT integraal opgevoerd zal worden in Nederland, heeft veel reacties losgemaakt. Het Parool kwam donderdag met het nieuws naar aanleiding van het nog te verschijnen boek Man en Mythe over Pierre Audi. Daarin onthult de artistiek directeur van De Nationale Opera de plannen.

Audi stelt in het boek van Roland de Beer dat de plannen zich nog in een onderzoeksfase bevinden. Het idee is om de zeven avondvullende opera’s op te voeren in de Gashouder, op het terrein van de Westergasfabriek, in een mise-en-espace, met zeven verschillende opstellingen van musici en publiek.

Karlheinz Stockhausen werkte gedurende 26 jaar aan de zevendelige cyclus, waarvan elk deel naar een dag van de week is genoemd. In totaal bevat LICHT ruim 29 uur muziek. Delen van het werk worden een enkele keer gespeeld, maar zelden in een geënsceneerde vorm. Komende zomer wordt in Basel het deel DONNERSTAG aus LICHT opgevoerd. De première is op zaterdag 25 juni.

Keulen had in 2011 de première van een geënsceneerde opvoering van SONNTAG aus LICHT, in een regie van Carlus Padrissa van het Spaanse collectief La Fura dels Baus. Capella Amsterdam werkte mee aan die productie.

De Nederlandse fluitiste Kathinka Pasveer leerde de componist tijdens haar opleiding kennen en werkte lang met hem samen, tot zijn overlijden in 2007. Ze is betrokken bij veel uitvoeringen van het werk van Stockhausen. Zo deed ze de klankregie van SONNTAG aus LICHT in Keulen. Pasveer is ook bestuurder van de Karlheinz Stockhausen-Stiftung in het Duitse Kürten, die het erfgoed van de componist beheert en de partituren en cd- en dvd-uitgaves verzorgt.

Gevraagd door Place de l’Opera naar haar reactie op de berichten laat Kathinka Pasveer weten: “Een opvoering in Nederland zou mooi zijn. Ik heb Stockhausen op het conservatorium in Den Haag in 1982 leren kennen!”

Ze bevestigt dat er contact is geweest over een mogelijke integrale opvoering in Nederland. “Pierre Audi, de directeur van het Koninklijk Conservatorium en vertegenwoordigers van het Holland Festival waren al tweemaal hier in Kürten om alles te bespreken. De stand van zaken is dat we nu de hele techniek gepland hebben en dat de kosten onderzocht worden. Het hangt nog allemaal af van de vraag hoeveel het gaat kosten.”

Volgens Pasveer komt er dit voorjaar een officieel ‘go or no go’. Dat het nieuws van de plannen al naar buiten kwam, is ook voor haar een verrassing. “Eigenlijk wilden we het allemaal nog stilhouden tot dan. Ik was zelf ook verbaasd over het artikel in Het Parool.”

LICHT wordt hoe dan ook een kostbare zaak. “We zouden nog een paar goede sponsoren moeten vinden”, stelt Pasveer, die op dit moment de uitvoeringen van DONNERSTAG aus LICHT in Basel voorbereidt. Toch is ze hoopvol over de kansen van het megaproject. “Wanneer genoeg mensen erin geloven, moet het toch gebeuren. En zolang de generatie die directe ervaring heeft met de muziek van Stockhausen nog leeft, kan zo’n uitvoering in ieder geval muzikaal nog authentiek worden.”

Hieronder een impressie van de opvoering van SONNTAG aus LICHT in Keulen in april 2011:

Vorig artikel

Opera in de media: week 4

Volgend artikel

Bayreuther Festspiele start kaartverkoop

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

7Reacties

  1. 22 januari 2016 at 15:30

    Zit hier echt niet op te wachten vind het zonde van alle kosten.Zijn er geen betere operas te bedenken.Doe eens een Semeramide !!!!!!!

  2. Leen Roetman
    22 januari 2016 at 21:01

    Wat een timing! Vandaag blijkt uit een SER rapport dat er door de bezuinigingen een ravage is aangericht in de kunstwereld, en dat wie niet bij de top hoort, niet kan rondkomen.
    Dat weerhoudt die top er niet van dure projecten van de grond te willen tillen. Vanwege de grote hoeveelheden repetitietijd wil men zo veel mogelijk met studenten werken. ‘Het voordeel van studenten is dat die in het kader van hun studie de muziek kunnen instuderen, met een beter eindresultaat dan ooit met professionele musici haalbaar zou zijn.’ En als ze zijn afgestudeerd, is er dan betaald werk voor ze waar ze een fatsoenlijk inkomen mee kunnen verdienen?
    Citaat uit het artikel in het Parool http://www.parool.nl/parool/nl/24/THEATER/article/detail/4229589/2016/01/21/Stockhausens-zevendelige-operacyclus-Licht-gepland-in-Gashouder.dhtml

  3. Maarten Brandt
    22 januari 2016 at 21:56

    Ik vind het fascinerend, en hoop dat dit Megaproject lukt! Veel succes gewenst aan alle betrokkenen!

  4. Wiebke Göetjes
    22 januari 2016 at 22:23

    Het klinkt mij als een belachelijk plan in deze tijden van bezuinigingen.
    Een mega projekt dat bakken met geld gaat kosten en alleen maar door een paar handen vol ‘fans’ bezocht gaat worden. (200?)…..
    Onverantwoord…

  5. Olivier Keegel
    23 januari 2016 at 09:55

    Audi’s laatste kunstje voor de Bühne van de Internationale Spraakmakendheid.

  6. Fred
    23 januari 2016 at 20:17

    wat heeft Nederland toch met die Audi???? Mislukt voor la scala (daar weten ze wel beter) en dan terug met hangende pootjes; + cumuleren van jewelste. Afschaffen dat holland festival, sinds peter diamand weg is, is het ook waardeloos geworden behalve voor ons kent ons subsidieprofitariaat….

  7. John de Jong
    24 januari 2016 at 00:35

    Ik hoop dat het lukt. Dit zou fantastisch zijn.