Achtergrond

Kostuumverkoop Reisopera drukbezocht

De Nederlandse Reisopera verhuist dit jaar naar een kleiner gebouw. Daarom was het tijd voor een grote opruiming van kostuums en rekwisieten uit oudere producties. Er stond afgelopen zaterdag al vroeg een rij nieuwsgierige kopers voor de deur in Enschede. Directeur Nicolas Mansfield blikt terug op een drukke dag.

Bezoekers van de kostuumverkoop bekijken rekwisieten uit Madama Butterfly. (© Annina Romita)

“Het was een hele drukke dag, een dag waarop we veel mensen erg blij hebben kunnen maken”, constateert de Reisopera-directeur. “Veel leden van toneelverenigingen en amateurgezelschappen uit de regio hebben stukken gevonden, maar ook de organisatoren van Thijl 2018. Het Utrechtsch Studenten Concert brengt komende zomer de opera Thijl van Jan van Gilse. Dat wordt een gigantische productie, waarvoor we voor een vriendenprijs een groot aantal kostuums hebben kunnen leveren. Zo krijgen die een mooi tweede leven, opnieuw op het toneel.”

De verkoop van de kostuums en rekwisieten uit de veelgeprezen Ring des Nibelungen betekent dat die productie niet hernomen zal worden?
“De kosten van de Ring maken een herneming bij voorbaat onmogelijk, dus dat speelt geen rol. Maar die kostuums hebben zeker een grote waarde, zowel financieel als historisch. Daar hebben we wel bij stilgestaan. Het idee om oude kostuums in de verkoop te doen, heeft een hele praktische reden: we krijgen minder ruimte in ons nieuwe gebouw. We zijn geen museum; ik zou die mooie stukken graag tentoon willen stellen, maar dat kan niet. Overigens hebben we een aantal topstukken niet in de verkoop gedaan. Het was geen alles-moet-wegactie.”

Wat was een dierbaar stuk?
“De pruiken van de Rijndochters, Woglinde, Wellgunde en Floßhilde, die in Der Ring des Nibelungen een belangrijke rol spelen, waren bedoeld voor de veiling, maar daar is onvoldoende op geboden en die blijven dus in huis. Dat vind ik prima!

Een aantal mooie stukken is wel op de veiling verkocht, zoals het kostuum van Escamillo, de toreador uit Carmen. De kleding van de twee gemene zusters uit Cenerentola is via de veiling verkocht. Een kapper uit Hengelo bood op de kappersstoel uit Sweeney Todd, die hij heel graag wilde hebben. Hij is van plan de stoel in zijn salon te zetten en gaat daar de productiefoto’s naast hangen.”

Zelf nog iets gescoord?
“Jazeker, er waren in de verkoop twee kroonluchters, waarvan onbekend is uit welke productie ze komen. Eén daarvan heb ik zelf gekocht.”

Is er over tien jaar een volgende verkoop?
“Er is nog wat over, dus mogelijk komt er later in het jaar nog een vervolg. We gooien in elk geval niks weg. We slaan de kleding en rekwisieten van de komende producties op en op het moment dat we weten dat die niet hernomen worden, komt er weer een verkoop. Wie weet over vijf jaar. Dan zijn we vijftien producties verder en hebben we vast weer behoefte aan ruimte.”

Welke producties voor het seizoen 2018/2019 worden geprogrammeerd door de Nederlandse Reisopera, wordt op 19 februari onthuld tijdens de seizoenpresentatie

Hieronder een impressie van de kostuumverkoop door RTV Oost:

Vorig artikel

Matinee doet Verdi's geestelijke opera recht

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Jetske, Sef en Renée

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.