Operarecensie

Matinee doet Verdi’s geestelijke opera recht

De werken die Giuseppe Verdi naast zijn geroemde opera’s componeerde, leven een bestaan in de schaduw. Behalve zijn Messa da Requiem, een meesterwerk dat aan zijn beste opera’s kan tippen. De NTR ZaterdagMatinee gaf op 3 februari in een uitverkocht Concertgebouw een ontroerende uitvoering.

Leah Crocetto toonde een imposant volume. (© Fay Fox)

Giuseppe Verdi schreef zijn requiem ter herinnering aan dichter en schrijver Alessandro Manzoni. Ondanks de vorm van een dodenmis wordt het werk veel operakenmerken toegedicht. Dirigent Hans von Bülow noemde het ooit een “opera in geestelijke vermomming”.

Het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en het Vlaams Radio Koor voegden in de NTR ZaterdagMatinee een nieuwe uitvoering aan de lange lijst toe, geleid door Edo de Waart en met Leah Crocetto (sopraan), Veronica Simeoni (mezzosopraan), Brian Jagde (tenor) en John Relyea (bas) als solisten.

Het bekendste deel uit het requiem is het ‘Dies irae’, dat start met overweldigende koorzang, de dag van toorn aankondigend. Het deel klonk overtuigend en indrukwekkend. De twee koren waren in goede vorm en behielden een fraaie balans met het orkest en de solisten. De koorinzet bij de eerste maal ‘Dies irae’ had wellicht nog strakker gekund, zoals het later bij de herhalingen klonk.

In het ‘Recordare’ lieten Leah Crocetto en Veronica Simeoni zeer veel tederheid horen. De samenzang was goed gebalanceerd en gedoseerd. Het volume van Crocetto was imposant, maar Simeoni dolf geenzins het onderspit, mede dankzij haar fraaie klankkleuren.

Edo de Waart had de muzikale leiding. (© Bobby Lee)

Simeoni, die eerder dit seizoen Preziosilla zong in La forza del destino bij De Nationale Opera, heeft een mooi timbre en wist bovendien als enige solist de lading van de tekst ook in haar présence te uiten. Iets waar de andere solisten ook goed aan gedaan zouden hebben. De inhoud van dit religieuze werk vraagt om dit stukje inleving.

Sopraan Crocetto heeft een ongekend groot volume en liet dit merken. Daar kwam een zeer aanwezig vibrato bij kijken, dat af en toe de aandacht afleidde van de tekst en de melodie. Zeer mooie beheersing liet ze daarentegen horen in het slotdeel van het requiem, het ‘Libera me’.

Het kwartet in het ‘Lacrymosa’ liet zien dat de vier zangers goed op elkaar afgestemd waren. Een ontroerend deel, waarin het deinende begin langzaam werd doorbroken door de koorpartijen.

Het Groot Omroepkoor en het Vlaams Radio Koor leverden gedurende het hele requiem een prachtige prestatie. Ze vormden als het ware een vijfde solist.

Manzoni werd deze middag met een uitstekende uitvoering herdacht.

Vorig artikel

Royal Opera House speelt Tosca in bioscoop

Volgend artikel

Kostuumverkoop Reisopera drukbezocht

De auteur

Rennik-Jan Neggers

Rennik-Jan Neggers

2Reacties

  1. Jan de Jong
    5 februari 2018 at 21:24

    Is er iemand die mij kan vertellen wat de reden wanneer het koor niet recht achter het orkest maar op het zuidpodium wordt opgesteld? Het leidde zaterdag tot een merkwaardige klankbalans op sommige momenten.

    Het gebeurt wel vaker, maar evenzo vaak staat het koor voor het orgel.
    Is dat een wens van de dirigent? Is dat een keuze van de organisator? Van het Groot Omroepkoor?

  2. 6 februari 2018 at 11:42

    Hoi met Chris.
    Ja gebeurd wel vaker, maar inderdaad is niet mooi.
    Koor in midden zo voor het orgel is mooier. Weet ook niet waarom.
    Ben benieuwd of de cd opname er is van het Requiem van opname 14 september 1916 concertgebouw met het Ned OperaKoor onder Marc Albrecht waqt was dat schitterend. zou opname van komen nooit gezien.

    Ga vanavond naar deRake s Progress ben benieuwd,hpoe het nu is, al meerder malen gezien.’Ben jij al geweest??