AchtergrondInterviews

Reitsma neemt afscheid bij Kameroperahuis

Na ruim elf jaar pionieren en experimenteren neemt directeur Annemarie Reitsma per 1 juli afscheid van Kameroperahuis. Karin Netten en Hannah Soepenberg zullen als duo haar positie overnemen. “Ik ben trots dat Kameroperahuis verder kan zonder mij”, zegt Reitsma in gesprek met Place de l’Opera.

Annemarie Reitsma: “Ik ben er trots op dat we na 2012 doorgezet hebben.” (© Rik Engelgeer)

“Het is heel raar, het voelt alsof ik met pensioen ga”, zegt Annemarie Reitsma met een lach. Dat gaat ze echter niet: ze gaat zich volledig richten op haar functie als hoofd van de master muziek aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Ze is al enige tijd werkzaam voor het conservatorium en wil dat nu al haar aandacht geven.

Voor de ontwikkeling van Kameroperahuis is het ook het juiste besluit, vindt Reitsma. Het huis heeft volgens haar veel groeipotentieel en met twee jonge mensen aan de top kan dat verder geëxploreerd worden.

Gekozen is voor een duo. De nieuwe artistiek leider Karin Netten is al geruime tijd werkzaam voor Kameroperahuis, zakelijk leider Hannah Soepenberg trad anderhalf jaar geleden aan. Ze was werkzaam bij het Nationaal Jeugd Orkest en leerde via een gezamenlijk project Kameroperahuis kennen.

Netten en Soepenberg hebben de afgelopen maanden in feite Kameroperahuis al bestuurd, vertelt Reitsma. Zelf was ze op de achtergrond aanwezig om haar werk zo goed mogelijk over te dragen. “Nu is het tijd om weg te gaan. En dat is ook goed; we hebben er zeer bewust naartoe gewerkt.”

Extra boost

Reitsma richtte in 2007 Kameroperahuis op met het doel jonge makers een plek te bieden om hun talent te ontwikkelen en met muziektheater te experimenteren. Waar het huis in de beginjaren ook nog de rol van impresario voor kleine gezelschappen speelde, kwam gaandeweg de focus geheel op talentontwikkeling te liggen. Zeker na de culturele kaalslag in 2012.

“We noemen het: met je vak geld verdienen”

Kameroperahuis raakte in 2012 in de knel toen het weg moest uit de portefeuille van het Fonds Podiumkunsten, maar niet, zoals eigenlijk de bedoeling was, opgenomen kon worden in het subsidiebudget van het ministerie van Cultuur. De provincie Overijssel was redder in nood en hield het gezelschap in leven.

“Ik ben er trots op dat we na 2012 doorgezet hebben”, zegt Reitsma. “Het heeft ons een extra boost gegeven. We hebben ingezet op talentontwikkeling en de breedte gezocht. We dragen niet alleen bij aan de ontwikkeling van componisten en regisseurs, maar van allerlei mensen die bij muziektheater betrokken zijn. Daarin zijn we steeds verder gegroeid.”

Geld verdienen

Kameroperahuis wil jonge makers niet alleen artistiek verder helpen, maar ook commercieel. In het begin gebruikte Reitsma de term ‘cultureel ondernemer’, “maar dat hebben we overboord gegooid, omdat het iets zakelijks aan het geheel geeft en iedereen dicht laat slaan. Nu noemen we het: met je vak geld verdienen.”

“Je doet niks alleen voor het geld”

Het idee is niet dat je als maker eerst genoeg geld verdient en dan je eigen artistieke ding gaat doen. Geld verdienen en je artistiek ontplooien kunnen volgens Reitsma hand in hand gaan. Als voorbeeld noemt ze de opening van het nieuwe ziekenhuis Isala in Zwolle in 2013. Kameroperahuis verzorgde de opening en vormde daarvoor een koor van ziekenhuismedewerkers. “Voor het ziekenhuispersoneel werkte de voorstelling als een verbindende factor. De makers namen het mee in hun artistieke bagage.”

De focus op geld verdienen riep binnen de muziektheaterwereld wel vragen op, vertelt Reitsma. Moet je je niet enkel op je artistieke ontwikkeling richten? Volgens haar laten projecten als dat voor Isala echter zien dat ook commerciële klussen je als maker verder helpen. “Je doet niks alleen voor het geld.”

Serieuze speler

Terugkijkend op elf jaar Kameroperahuis zijn er geen dingen waar Reitsma spijt van heeft. “Het is een heel organische organisatie, we werken vanuit voortschrijdend inzicht”, zegt ze. Wel merkt ze dat Kameroperahuis niet altijd even serieus genomen wordt in de muziekwereld. “Het is ook lastig om ons te plaatsen. We hebben veel makers, veel producties, en doen ook andere dingen dan alleen voorstellingen maken. Het is daardoor weleens moeilijk om geprogrammeerd te worden.”

Reitsma hoopt dat Kameroperahuis onder de nieuwe directie een serieuze speler op festivals en in theaters wordt. Ze is trots dat zonder haar aan die ambitie gewerkt kan worden. “Kameroperahuis kan verder zonder mij. Waar ik al die jaren aan gewerkt en in geloofd heb, heeft inmiddels een recht van bestaan.”

Zie voor meer informatie de website van Kameroperahuis.

Vorig artikel

Suzuki overweldigt met Mozarts Grote Mis

Volgend artikel

The Fat Lady brengt Zauberflöte in Caprera

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.