AchtergrondBinnenkort

Het seizoen van: Frédérique Chauvet

Aan het begin van het nieuwe seizoen laat Place de l’Opera vier mensen uit de wereld van opera en muziektheater aan het woord. Wat gaan ze zelf doen en naar welke voorstelling van anderen kijken ze uit? In deel één: Frédérique Chauvet.

PORTRAITSBarokOpera Amsterdam, waarvan Frédérique Chauvet artistiek leider en dirigent is, heeft zich de laatste tien jaar onderscheiden met een ‘eigenzinnige visie op authentiek muziektheater’. Oude muziek uit de zeventiende, achttiende en negentiende eeuw wordt verenigd met eigentijds muziektheater. Voor een productie tot stand komt, wordt goed gestudeerd op de oorspronkelijke werken in de tijd dat ze ontstonden.

Er komt een druk seizoen aan voor de artistiek leider, die naast het dirigeren van BarokOpera Amsterdam, ook traverso en renaissancefluit speelt. Eind november wordt de cd van haar lievelingswerk King Arthur gepresenteerd, vanaf januari brengt BarokOpera Amsterdam Dido & Aeneas in dertien theaters in Nederland en begin februari staat het gezelschap voor het eerst in het Théâtre de l’Athénée in Parijs. Daar wordt de voorstelling King Arthur vijfmaal gespeeld. Tegen de zomer is er dan nog een bezoek aan Engeland met twee Purcell-voorstellingen.

“Maar ik ben ook alweer druk met het seizoen daarna”, vertelt Frédérique Chauvet. “We gaan een derde deel toevoegen aan de serie Purcell Gala’s. Ik kan er nog niet alles over vertellen – we hebben bijvoorbeeld nog geen titel – maar het wordt een nieuwe ‘politiek-historische revue’, zoals we dat noemen. Oude muziek in een historisch kader, maar wel met een link naar nu, in een theatrale setting natuurlijk. We gaan daarvoor naar de eerste helft van de achttiende eeuw.”

Nieuwe Dido

“Onze grote nieuwe productie dit seizoen is Dido & Aeneas, onder regie van Sybrand van der Werf. We willen het komische en het dramatische laten contrasteren in een voorstelling die deels bestaat uit de complete Dido, maar waaraan elementen worden toegevoegd. We plaatsen Dido in het kader van het hele epos over Aeneas door Vergilius.”

“Het verhaal begint met Vergilius die vertelt hoe Troje in de vlammen is verdwenen. Aeneas is op zee, maar de boze godin Juno veroorzaakt heftige stormen. Ik ‘leen’ daarvoor de storm van Jean-Baptiste Matho uit zijn tragédie lyrique Arion. Die storm was in het begin van de achttiende eeuw in Frankrijk heel beroemd.”

“Dan spoelt Aeneas aan op het strand van Carthago en daarmee begint het verhaal. Na de complete Dido is er dan een intermezzo met het publiek. Een dronken Vergilius weet niet meer zo goed over welke held hij het heeft en in welke stad het zich afspeelt en daarbij krijgt het publiek een rol, zingend! We gaan het op de website en bij de inleidingen verder voorbereiden met de bezoekers.”

“Daarna worden we weer serieus met de helletocht van Aeneas, dat is hoofdstuk zes uit het epos van Vergilius. In dat tweede deel van onze voorstelling zit waanzinnig mooie muziek uit Médée van Charpentier. Daarna zijn er fragmenten uit Proserpine van Lully, speelse muziek met korte en krachtige effecten.”

“Bij de muziek van Alceste van Händel ontmoet Aeneas dan Charon, de veerman over de Styx. We eindigen met muziek van Rameau. Ik vind het erg leuk om het Nederlandse publiek zo te laten proeven van muziek die toch erg weinig in Nederland wordt gespeeld.”

“Onze try out is op 21 januari en op 22 februari volgt dan de première, waarna we reizen van Leiden tot Zwolle en van Groningen tot Helmond.”

“In die tijd staan we dus ook met King Arthur in het Théâtre de l’Athénée in Parijs. Daar droom ik al tien jaar van. Het is een schitterend theater. Wist je dat het Athénée in Parijs samen met het Théâtre des Bouffes du Nord heel actief is in het brengen van experimenteel muziektheater vanuit de oude muziek? En dat is precies wat ik doe.”

Tip

“Ik verheug me dit seizoen erg op een voorstelling in het Théâtre des Bouffes du Nord met als titel Le Crocodile trompeur / Didon et Énée. Hij wordt hernomen na een heel succesvolle serie vorig seizoen. Toen was ik te laat, maar deze keer wil ik zeker gaan kijken.”

“De titel is een geweldige vondst. Hij lijkt helemaal niet te passen bij het stuk, maar verwijst naar de tekst van Dido, waarin ze woedend Aeneas vergelijkt met de onbetrouwbare krokodillen op de oevers van de Nijl.”

“De twee theaters in Parijs zijn beide een nieuwe trend aan het zetten met meer eerbied voor Oude Muziek dan in Nederland. Nederland is altijd de pionier geweest op dat gebied, maar de programmering in Nederland loopt terug. Het zou minder trendy zijn, zegt men. Dat vind ik zo erg. In Frankrijk bloeit het helemaal, zowel de aandacht voor de reconstructie van oude werken als de aandacht voor nieuwe voorstellingen. Ik kijk ernaar uit Le Crocodile trompeur / Didon et Énée net na de kerst te gaan zien.”

BarokOpera Amsterdam speelt Dido & Aeneas vanaf januari 2014. Zie voor meer informatie www.barokopera.nl.

Het Théâtre des Bouffes du Nord brengt vanaf 27 december de voorstelling Le Crocodile trompeur / Didon et Énée. Zie voor meer informatie de website van het Théâtre des Bouffes du Nord

Vorig artikel

Gala lanceert Nationaal Opera Festival

Volgend artikel

IVC organiseert Wagner Academie

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.