AchtergrondBinnenkort

Wonderfeel wordt ‘klassieke Lowlands’

In de popmuziek bestaat het al lang, maar nu komt er ook een meerdaags buitenfestival voor klassieke muziek: Wonderfeel. Van 24 t/m 26 juli klinkt in het natuurgebied Schaep en Burgh in ’s-Graveland elke dag twaalf uur klassieke muziek, naast veel andere activiteiten als lezingen, muziekdocumentaires en op kinderen gerichte activiteiten. Verschillende foodtrucks zorgen voor de horecavoorzieningen.

Logo van het nieuwe festival Wonderfeel.
Logo van het nieuwe festival Wonderfeel.

Afgelopen week is het programma voor het driedaagse festival Wonderfeel bekendgemaakt. Naast bekende Nederlandse namen uit de instrumentale muziek, zoals pianiste Daria van den Bercken en harpist Remy van Kesteren, zal er ook gezongen worden. Onder anderen Karin Strobos, Martijn Cornet, Nora Fischer en Marco Beasly zullen in één van de muziektenten optreden.

De klassieke muziek wordt drie dagen lang omgeven met, zoals het in het festivallogo staat, “food, drinks, docs, moods, boots and birds”.

Het landgoed Schaep en Burgh werd ooit door Gerard Simonsz Schaep, die later burgemeester van Amsterdam zou worden, van zijn oom Abel Burgh geërfd. Hij breidde het buitenverblijf uit tot 25 hectare grond, de huidige omvang. Tegenwoordig vormt het landhuis op het terrein het hoofdkantoor van de vereniging Natuurmonumenten.

De muziek tijdens Wonderfeel zal klinken in speciale tenten. Geen doorsnee partytenten, zo belooft de organisatie, maar akoestische paviljoens, stretchtenten en een tentdorp van Tentworx. Ook daarbuiten wordt overigens gezongen. De ‘Drijvende Diva’ Frédérique Klooster zal op de openingsdag, vrijdag 24 juli, verschillende keren optreden op de vijver van het landgoed met aria’s van Mozart en Puccini.

Op alle festivaldagen is er klassiek vocale muziek, soms met uitstapjes naar de jazz en het chanson. Op de eerste dag, vrijdag 24 juli, treedt de Duitse countertenor Kaspar Kröner op. Met pianist Stewart Emerson brengt hij vroeg-twintigste-eeuws repertoire van onder anderen Vaughan-Williams en Britten. De tent waar zijn optreden plaatsvindt heet ‘Nooit van gehoord’.

Het ‘Weeshuis van de Hits’ is de naam van een andere muziektent, ontleend aan een vroeger Hilversum 3-programma van Peter van Bruggen. Op vrijdag staan de jonge zangers uit het talentontwikkelingsprogramma van de Nederlandse Reisopera er in een programma met de mooiste duetten uit 400 jaar operageschiedenis. Later treedt de Spaanse Laia Falcón op, met liederen van onder anderen William Bolcom en Kurt Weill.

De vier zangeressen van het Belgische Encantar beloven aan het eind van de dag een combinatie van eigentijdse muziek en renaissance-polyfonie. Klaas Stok dirigeert rond die tijd in een andere tent het Nederlands Kamerkoor in werk van Pärt, Gesualdo en Copland.

Op de tweede dag mengen klassieke zang en jazz zich bij de piano van Peter Beets en de stemmen van de sopranen Hetty Jansen en Judith van Wanroij. Hun programma Opera meets the blues, dat ze afgelopen zomer speelden in het Amsterdamse Concertgebouw, is op zaterdag te horen.

Sopraan Nora Fischer treedt op met Stargaze, Micheline van Hautem zingt Franse chansons en er is een ‘classical karaoke’. Later op de dag komt Nora Fischer terug, dan met de cyclus Death Speaks van David Lang. De tweede festivaldag eindigt met een optreden door de Italiaanse tenor Marco Beasly. Hij zingt muziek van onder anderen Guillaume Dufay.

Op dag drie treedt het duo AttemaHaring op. De twee vormen het enige harp-bastromboneduo ter wereld. Ze begeleiden zangeres Magda Mendes.

De uilenpriesteres van Orplid is de titel van een sprookje dat Christianne Stotijn zelf schreef. Ze wordt in de voorstelling begeleid door pianist Hans Eijsackers. Sieb Posthuma maakte tekeningen en de muziek komt van onder anderen Wolf en Schubert.

WonderfeelIn het ‘Weeshuis van de Hits’ brengt op de derde dag het duo Karin Strobos en Martijn Cornet aria’s en duetten uit opera’s van Mozart en Rossini. En muziek van Brian Eno en Philip Glass wordt gespeeld door het ensemble Lunatree, met Jennifer van der Hart en Fanny Alofs.

Begeleid door David Bollen op de piano zingen sopraan Judith van Wanroij en bariton André Morsch een “bloedserieus operetteprogramma dat niemand mag missen”. Het programma belooft “lichte muziek door zwaargewichten” als Cole Porter en Robert Stolz. Ook de derde festivaldag treedt Marco Beasly op, waarna de Wonderful Top 10 de driedaagse afsluit.

Voor het festival zijn losse dagkaarten en driedagenkaarten te koop. Wie dat wil kan meteen een ticket voor een campingovernachting reserveren. Kinderen tot 18 jaar mogen gratis mee en studenten en CJP-houders betalen een entreeprijs met aanzienlijke korting. Vroegboekers kunnen profiteren van de ‘early bird’-prijs voor dagkaarten.

Zie voor meer informatie de website van Wonderfeel.

Hieronder de trailer van het festival:

Vorig artikel

Charlesworth's debuut-cd belooft veel

Volgend artikel

Een eiland voor de ziel aan de Bosporus

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    18 maart 2015 at 13:33

    Marco Beasley in Oude Muziek: dat wordt echt genieten. Hopelijk kunnen die ‘akoestische paviljoens’het allemaal aan …