AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: Lisette, Anna en Alice

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 58.

Première
Gisteravond ging de nieuwe productie van Manon Lescaut in première bij De Nationale Opera. Maar waar was een Anita Witzier, een Lieke van Lexmond, een Mariska van Kolck? Waar waren de AAA-status BN’ers?

Die zaten een paar honder meter verderop in Carré bij het vormingstoneel. Maar cast en koor waren er klaar voor.

De arme Thomas Oliemans moet voor zijn rol als Lescaut alweer met een merkwaardig kapsel de bühne op. Wie hem helemaal als zijn eigen zelf wil zien, moet nog even wachten. Op 25 oktober geeft hij een lunchconcert in Nationale Opera & Ballet onder de titel Bannink en Brel.

Breedbeeld-tv in Louis Seize-kastje
Ariadne auf Naxos van de Reisopera toerde de laatste weken door het land en dat bleef niet onopgemerkt. De laatste twee voorstellingen werden gegeven in Carré in Amsterdam. De combinatie van het decor en de podiumlijst van Carré leidde tot een lichte clash der culturen.

Alice als man bij COC
Dit najaar zingt Alice Coote weer een ‘Hosenrol’ bij de Canadian Opera Company. Die brengt Ariodante van Händel op de planken. In een artikel legt Coote uit hoe het is om een man te spelen.

De liedcyclus
Christopher Fox legt een verbinding tussen Schubert en Sinatra.

ECHO in Berlijn
Anna Netrebko zong Puccini, Jaroussky deed Händel en Jonas Kaufmann kwam alleen om te praten – vanwege zijn stemproblemen. Het ZDF-feestje van de uitreiking van de ECHO Klassik Awards is vanuit Nederland niet meer terug te zien vanwege de rechten. De rodelopergesprekken staan wel op het kanaal van Crescendo op YouTube.

Het speciaal van logo’s voorziene behangetje als achtergrond voor interviews en foto’s hoort er tegenwoordig bij. Zoiets heeft ook een naam: ‘Gewinnerwand’.

Molly voor een zwarte Gewinnerwand
Blogger Molly Tullis heeft verstand van mode en make-up. “My medium is liquid eyeliner”, zo onthult haar Twitter-profiel. Ze geeft goede raad aan wie een uitnodiging voor een première krijgt met de melding ‘black or white tie’. Ze droeg zwart naar de première van Das Rheingold van de Lyric Opera of Chicago. En laat de ‘Gewinnerwand’ nou ook net zwart zijn…

https://twitter.com/HauteTempered/status/784443214052921345

Dat zouden meer mensen moeten doen
Afgelopen zaterdag opende het elfde seizoen van de Live in HD-serie van de Metropolitan Opera in New York. Deze bezoeker had al pret voor hij binnen was.

Radio Venezia
Het operatheater La Fenice in Venetië heeft nu een eigen online radiostation.

Lisette pakt uit
Lisette Oropesa – eind van dit seizoen wordt ze weer in Amsterdam verwacht voor haar rol van Gilda in Rigoletto – duikt op Twitter nogal eens op in sportkleding. Ze is fanatiek hardloopster en traint rond haar voorstellingen overal ter wereld. Maar zo zien we haar ook heel graag.

En wat vindt Joop?
Het was jaren geleden ondenkbaar, maar tegenwoordig doet zelfs in serieuze kunstkringen de mening van de voormalig handelaar in feestartikelen ertoe.

Lucas eet planten
“I had to accept that opera has become more visually intensive than in the past”, constateerde Lucas Meachem. De bariton vond zichzelf te dik en werd vegetariër.

Hippe barbier
Lindoro, eigenlijk de graaf van Almaviva, staat met zijn matties voor de deur van de Starbucks in Berlijn. Hij appt wat met zijn chickie.

Vorig artikel

Leo Nucci zingt Nabucco in Luik

Volgend artikel

Gürbaca regisseert Holländer in Vlaanderen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.