Binnenkort

Westbroek zingt Minnie in Amsterdam

Bij De Nederlandse Opera gaat op woensdag 2 december een nieuwe productie van Puccini’s La fanciulla del West in première. Eva-Maria Westbroek zingt de hoofdrol, Minnie. De andere grote rollen zijn toebedeeld aan Lucio Gallo en Zoran Todorovich. Drie filmpjes om kennis met hen te maken.

La fanciulla del West (Het meisje van het Wilde Westen) gaat over Minnie, die als enige vrouw te midden van een groep goudzoekers leeft. Ze wordt verliefd op de bandiet Dick Johnson, waardoor ze in conflict komt met sheriff Jack Rance. Ze weet Johnson op het nippertje van de strop te redden en gaat met hem een betere toekomst tegemoet.

AfficheFanciulla De nieuwe productie is gemaakt door de Duitse regisseur Nikolaus Lehnhoff. Lehnhoff regisseerde eerder Tosca en Tannhäuser bij De Nederlandse Opera (DNO) en zijn regie van Turandot wordt later dit seizoen hernomen.

Dirigent is Carlo Rizzi. De Italiaan stond ook al bij de seizoensopener La Juive op de bok en zal nu wederom het Nederlands Philharmonisch Orkest leiden.

Voor de titelrol heeft DNO één van Nederlands bekendste zangeressen van dit moment gevraagd: Eva-Maria Westbroek. De laatste keer dat Westbroek in Amsterdam zong, was in 2006 in Lady Macbeth van Mtsensk.

Volgens het operahuis is Minnie haar lievelingsrol. Ze heeft de partij in elk geval vaker gezongen, waaronder bij het Royal Opera House in 2008. Hieronder zingt ze ‘Laggiù nel Soledad’ in die productie.

Jack Rance wordt gezongen door Lucio Gallo, die de de schmink van de vorige DNO-productie waarschijnlijk pas net van zijn gezicht gewassen heeft. Hij zong in november Il dottor Dulcamara in L’elisir d’amore.

Gallo was lange tijd verbonden aan de Wiener Staatsoper, waar hij vele rollen zong. Verder zong hij bij grote operahuizen als het Royal Opera House, de Staatsoper Berlin en de Metropolitan Opera.

Hieronder een fragment van Gallo in een andere Puccini-opera, Manon Lescaut. Hij zingt ‘Sei splendita e lucente’ in een productie uit 1998.

Zoran Todorovich keert na zijn optreden als Turiddu in Cavalleria Rusticana in 2006 terug bij DNO als Dick Johnson. Todorovich zong bij de grote operahuzien van Duitsland, bij het Royal Opera House, De Munt in Brussel en andere voorname huizen. Zijn repertoire varieert van diverse Verdi-rollen tot Lohengrin van Wagner.

Hieronder zingt de tenor ‘Recondita armonia’ uit Tosca, tijdens de Bregenzer Festspiele van 2007.

La fanciulla del West gaat op 2 december in première en is daarna nog acht keer te zien in Het Muziektheater in Amsterdam. Zie voor meer informatie de website van De Nederlandse Opera.

Vorig artikel

Mozarts meesterwerk trapt requiemserie af

Volgend artikel

Herreweghe leidt verzorgde Beethoven-mis

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. J. v.d. Bee
    3 december 2009 at 02:19

    Zo kan het ook. Een verfrissende kijk op deze bijna onmogelijk te ensceneren opera met een prachtige tweede akte (zowel qua regie als toneelbeeld) en een zeer verrassend slot. Lehnhoff is onverwacht lichtvoetig en gevat en prachtig onvervalst sentimenteel als de muziek dat vraagt. Het is lang geleden dat toneelbeeld en regie tijdens de voorstelling op applaus kon rekenen in het Muziektheater. Weliswaar naar mijn mening wat onevenwichtig, gefragmenteerd en te serieus (de verwijzing naar de beurs als moderne vorm van de 19e eeuwse goldrush) maar wel een productie waar je met een brede glimlach op je gezicht uitkomt. Een enscenering in ieder geval die volledig – weliswaar met een twist – in overeenstemming is met de karakter van de muziek.

    Muzikaal heb ik ook zitten genieten. Carlo Rizzi leidt het NPO met veel gevoel door deze partituur en haalt de prachtige momenten er betoverend mooi uit. Westbroek is vocaal een Minnie op wereldnivo met een performance die varieert van ontwapenend tot ravisant. Gallo en Todorovich halen dit nivo niet maar zijn meer dan acceptabel alhoewel Todorovich gevaarlijk de grenzen van zijn vocale bereik verkent.

    Ik heb mij erg verbaasd over de vele legen plekken (op zijn minst 100 plaatsten schat ik) in de zaal. Hoe bestaat het dat DNO kennelijk de Nederlandse operaliefhebber niet meer op voorhand kan overtuigen een kaartje te kopen voor een nieuwe productie van een opera van Puccini met een sopraan van het wereldformaat als Westbroek ?