BinnenkortFeatured

Op weg naar Operadagen Rotterdam: deel 3

In de aanloop naar de editie 2018 van Operadagen Rotterdam belichten we enkele interessante onderdelen van het programma. Vandaag belichten we drie producties die veelbelovend zijn, zoals de openingsvoorstelling Earth Diver bijvoorbeeld, waarbij het publiek omgeven wordt door de stemmen van Chorwerk Ruhr.

Earth Diver. (©Jochen Tack)

Earthdiver is een combinatie van muziek, gecomponeerd door Heinrich Schütz (1585-1672) en Nikolaus Brass (1949), videobeeld van Wim Catrysse en de stemmen van ChorWerk Ruhr. De recensent van de Financial Times noemde het bij de première, tijdens de afgelopen Ruhrtriennale, een werk dat “de toeschouwer zo in beslag neemt dat het soms teveel is om aan te kunnen”.

De muziek van Schütz, zo zeggen de makers, beloofde troost en onsterfelijkheid in tijden waarin pest en oorlog het toenmalige Duitsland teisterden. Daartegenover zijn er de videobeelden die de kijker meenemen naar een ijselijke plek waarin mijnwerkers tegen beter weten in blijven graven. In het centrum leest en zingt performer zanger Phil Minton een gedicht van Paul Verrept over verlies en onthechting. In de regie van Wouter Van Looy werd Earth Diver een imposante ervaring die op vrijdag 18 en zaterdag 19 mei te beleven is in het Nieuwe Luxortheater in Rotterdam.

Songs of Love and War / An Archive of Love

Het festival verkast deels tijdens de Pinksterdagen naar Schiedam, waar in de Noletloodsen een heus ‘Operaland’ wordt gecreëerd, met voorstellingen, eten en een rondvaart. Een van de veelbelovende producties is Songs of Love and War / An Archive of Love, waarvoor Annelies Van Parys een nieuwe liedcylus: Ah, cette Fable componeerde. De makers leggen uit: “Hierin raakt een engel verstrikt in een aardse liefde. Blijft hij op aarde, dan sterft hij, maar als hij opvliegt, sterft zijn geliefde. Naarmate deze kleine tragedie zich verder ontvouwt, resoneert het grote archief van liefdesverhalen steeds meer mee. Woorden, geluiden en emoties brengen herinneringen naar boven aan voorbije liefdes en passies, zowel sacraal als profaan. Echo’s en fragmenten van andere, oudere liefdesliederen hechten zich aan dit nieuwe verhaal, onderbreken en completeren het, en stuwen het in nieuwe richtingen.”

Songs of Love and War / An Archive of Love – Neue Vocalsolisten. (©MartinSigmund)

De nieuwe productie Songs of Love and War / An Archive of Love wordt geregisseerd door Gable en Romy Roelofsen van Het Geluid Maastricht, met het koor Neue Vocalsolisten uit Stuttgart. Hij is op zondag 20 en maandag 21 mei te zien in de Noletloodsen in Schiedam.

Alarcón in de Doelen

Voor het derde jaar op rij is Leonardo García Alarcón met zijn Cappella Mediterranea te gast op het festival. Vorig jaar brachten ensemble, zangers en het Choeur de Chambre de Namur een spectaculaire semi-geënsceneerde L’Orfeo in de Doelen. Alarcón is inmiddels als dirigent regelmatig te gast in het Amsterdamse Concertgebouw en afgelopen najaar brachten hij en zijn ensemble de opera Eliogabalo van Cavalli bij De Nationale Opera. Hij vertelde over zijn werk in het interview dat Place de l’Opera met hem had.

Carmina Latina. (©Bertrand Pichène)

Dit jaar brengt Cappella Mediterranea Iberische polyfonie en Latijns-Amerikaanse muziektradities in een programma onder de titel Carmina Latina, over de culturele uitwisseling in tijden van kolonisatie en onderdrukking. In het kielzog van de kolonisatie van Zuid-Amerika exporteerden de Spaanse en Portugese geestelijken hun polyfone tradities naar deze nieuwe gewesten. Zij werden ook zelf geïnspireerd door de lokale populaire muziek en tradities. Voor de Argentijnse dirigent Leonardo García Alarcón is de muziek uit deze periode een gedroomd onderzoeksterrein.

Alarcón kiest in dit Latijns- Amerikaanse programma een mix van sacrale en profane muziek van onder anderen Tomás Luis de Victoria, Juan de Araujo, en Tomás de Torrejón y Velasco. Het publiek kan de teksten meteen volgen dankzij de boventiteling. Carmina Latina is te zien op vrijdag 25 mei in de Grote Zaal van de Doelen.

Operadagen Rotterdam opent op vrijdag 18 mei en duurt tot 27 mei. Meer informatie over het programma en de kaartverkoop vindt u op de website van Operadagen Rotterdam.

Vorig artikel

Suzuki en Bach Collegium spelen Mozart

Volgend artikel

Westbroek zingt Barber in Concertgebouw

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.